Inbound marketing

Mer enn inbound markedsføring og SEO

Vi tror på inbound marketing /markedsføring med kvalitetsinnhold og SEO! Hemmeligheten med inbound er å forstå kjøpsadferd hos dine målgrupper. Du må gjøre dette bra nok. Mennesker er notorisk vanskelig å undersøke, og det er ikke uten grunn at det er tre til fem år utdannelse for å komme i nærheten av å kunnde designe og tolke tester. Det er vitenskap, men det er også kunst. Du må forstå kundens utfordringer og kunne skape verdi for dem, så det er også business. 

Nå er inbound markedsføring på vei inn, men det er blitt mange om beinet sammenlignet med for noen få år siden. Så her må du tenke excellence in excecution. Tenk på SEO. Det er bare en del av oppskriften, og nesten alle gjør det. Og hevder at de forstår det. Det viktigste med å forstå SEO i dag er å innse at hvis du skal ta en plassering så må din konkurrents byrå tape den plassen. Det er bare de øverste plassene som gir skikkelig trafikk. Det andre du bare må akseptere er at konkurrentene kan ha mer data, de kan ha ha en lenger historikk og de kan ha hatt en lang interne konkurranse for å ta frem de beste annonsene, som passer til deres målgruppe og deres posisjonering. Skal du vinne frem så må du være villig til å bruke tid og penger.

Hvorfor inbound markedsføring er så bra

I gamle dager måtte du kjøpe ekstremt dyre tester for å se hvilken type reklame som virket bedre. Fokusgrupper som har et representativt utvalg i forhold til målgruppen er dyre å sette sammen og det koster også med kompetanse til å designe og tolke tester.

I dag kan du få mange tester på nett. Du kan få split-testet prisvarianter, forskjellig design, forskjellig algsargumenter og så videre, og i dag gjør nesten alle noe research på nettet før de kjøper noe. Det gjelder også bedrifter, ellers hadde ikke du leste her ikke sant. Med inbound markedsføring digitalt kan du få mer innsikt i kundens utfordringer og hvordan du skaper bedre verdi for kunden enn det konkurrentene gjør. Du får også fler kontaktpunkter med kunder i trakten på vei mot kjøp og forbedrer indirekte alle dine kanaler. I tillegg at du kan få både tall og grafikk på nøyaktig hvordan.

Hva skal til i dag

I gamle dager kunne noen gamlinger tenke at dette her med digital markedsføring er noe hun unge vikaren kan gjøre, hun kan både instaweb og facetwitter. Unge (utvalgte og godt motiverte talenter) kan godt være en del av et team, men skal man konkurrere digitalt i dag så er det mer å tenke at dette er et profesjonelt område, og det er også mangel på folk som kan dette skikkelig. En tidligere journalist som ikke har klart overgangen til digitalt kan kanskje produsere innhold, men det må settes i system av et tverrfaglig team for inbound markedsføring, og du trenger et byrå med på laget.

Hvordan du vinner med inbound marketing

Du forstår at inbound markedsføring er tverrfaglig og består av content, SEO, web for SEO, Google Ads, innhold av høy kvalitet og at det tar både tid og ressurser og vinne frem. Alt kan måles, og alt kan tunes. Synsing hos byrå og personlig smak hos oppdragsgiver er mindre viktig. Til slutt knekker man koden. Det er viktig å huske at du likevel kommer lenger med både kreativitet og analyse. Analyse og datadreven markedsføring erstatter ikke klassisk kreativt talent. Du trenger mer enn konkurrentene av begge deler for å vinne.

 

Området er i ferd med å bli stort, så det er høy konkurranse, men det er ventet å vokse mye mer fremover hvis man sammenligner med mer modne markeder og det er derfor du kan vinne på å komme i gang nå. 

 

 

Siste innlegg om markedsføring fra vår blogg.

Coinno Performancebyrå Oslo

Din vekst er vår vekst

Ring oss på 75 57 75 75, send en epost på hei@coinno.no eller send oss en beskjed her direkte!

Nyhetsbrev

3 + 7 =