Søkemotoroptimalisering tips: 5 kritiske feil

SEO

Hjem | SEO | Søkemotoroptimalisering tips: 5 kritiske feil

Uansett om du har mange års erfaring eller akkurat starter ditt eventyr med SEO er det verdt å lese dette innlegget. Hvorfor? Du blir bedre av å lese søkemotoroptimalisering-tips. Sjekk også ut de 5 kritiske SEO-feilene. Lær hva du må unngå til å lykkes på nett.

Fokus på feil nøkkelord / keyword research

En god nettside med verdifullt innhold er en viktig del av SEO. Derfor er det relevant for søkemotoroptimalisering å produsere blogginnlegg, landingssider, og content. 

Du må da huske en veldig viktig ting før du starter å skrive, gjør grundig keyword research først. Poenget med en bra nettside er å produsere noe som brukerne leter etter på internett.  Vår erfaring når det kommer til SEO er at folk ofte hopper over denne prosessen. Konsekvensen av at det blir brukt feil nøkkelord er at søkemotoren ikke finner søkeordet eller søkefrasen brukerne søker etter, og dermed finner heller nesten ingen søkere nettsteder deres.

Viktig søkemotoroptimalisering-tips angående keyword research finner du her

  • Finn riktige søkefraser.
  • Ha svar på problemer folk googler.
  • Bruk av feil nøkkelord gjør at det ikke virker.

Tregt nettsted / treg nettside

Mange installerer ofte forskjellige plugins de ikke egentlig trenger eller laster opp bilder til nettsiden sin uten å optimalisere dem. Eller så er kode-strukturen et eneste stort rot, fullt av feil og mangler. Alt dette påvirker hastigheten negativt. Det fører til at folk forlater nettsiden før den er klar til bruk. Søkeroboten har også et hardt liv og det er vanskelig for den å lese en slik side riktig. Konsekvensen av dette er lavere plassering i søkeresultatene. Et godt søkemotoroptimalisering-tips er å forstå at nettsiden har en veldig lav kostnad sammenlignet med resten av markedsføringen, og dette er ikke et sted å spare. Sparer man for mye på nettsiden så blir markedsføringen dyr og det er der de store kostnadene ligger.

Dette er per dags dato viktig, men kan bli enda viktigere i fremtiden. Google eksperimenter med crawling og merking av trege nettsider. Dette kan du lese mer om i dette blogginnlegget. Lurer du på om din side er rask nok? Bruk Google Page Speed Insights for å måle hastigheten på din side sin desktop- eller mobilversjon.  

  • Ha en profesjonell nettside.
  • Test hastigheten.
  • Det viktigste er at den tegner første pikselen innen et halvt sekund.
  • Se til at bilder har riktig oppløsning til riktige skjermer.
  • Se til at bildene er riktig komprimert.

Dårlig brukervennlighet (UX)

Søkemotoroptimalisering handler ikke om å optimalisere bare for søkemotorer. Din side må først og fremst være brukervennlig. Et nettsted hvor folk finner det de ser etter kommer ofte tilbake. Det som gir brukerene noe av verdi, er det viktigste for Google. Gjør man dette riktig, kan dette føre til en høyere rangering i søkeresultatene. 

Dessverre er det mange som glemmer det eller prøver å ta snarveier. De kjøper lenker, legger for mange nøkkelord i teksten og vil jukse Google-algoritmen på denne måten. Vær så snill, ikke gjør dette! Google-algoritmen er mye smartere enn før og straffer slike nettsteder. I tillegg vil brukere som kommer til sånne sider ofte forlate disse med en gang pga. dårlig UX (User Experience). 


Om verdifulle søkemotoroptimalisering-tips angående UX kan du lese her

  • Se til at folk finner frem.
  • Ikke ha for mange nivåer på menyene.
  • Ikke ha for mye på hvert nivå.
  • Bruk layout som passer til typen nettsted.
  • Se til å ha en layout som sørger for at besøkere tar kontakt.

Søkemotoroptimalisering-tips fra feil folk

Forestill deg en mann som introduserer seg som en musikkekspert. Han kjenner alle de store bandene og alle de viktigste sangene i musikkhistorien. Det er virkelig imponerende. Og still deg nå et spørsmål. Betyr det at han kan komponere og spille en god sang selv?

Effektiv optimalisering krever kunnskap og erfaring. Dessverre skjer det ofte at folk får noen søkemotoroptimalisering-tips og tror at de kan styre internett med en gang. Bevissthet om hva SEO er gjør en ikke til en ekspert på dette feltet. 

  • Ikke tro at noen som er flink til å bruke internett også kan styre internett-trafikk.
  • Ikke tro at noen som er flink til å kjøre Ferrari kan konstruere en Ferrari.
  • Ikke bruk noen uten sertifiseringer.
  • Hvis du absolutt skal bruke noen uten sertifiseringer, be de ta dem innen en viss tid.

…tror at SEO er gratis

De som ikke virkelig forstår SEO ser ikke verdien i den og dermed vil kutte kostnaden. Og dette er en feil, en stor feil. Ja, en god søkemotoroptimalisering krever mye tid og er en komplisert prosess. Likevel er det verdt å investere i dette. Hvorfor? Samarbeid med et performance byrå  lønner seg i det lange løp. Vår erfaring viser tydelig at investering i SEO generelt gir dobbelt fortjeneste sammenlignet med betalt søk. Og det er ikke bare vår mening, dette er et faktum. Du kan til og med få konkrete garantier hos oss.


Så hva er konklusjonene? Det er verdt å bli kjent med de viktigste søkemotoroptimalisering-tips til å forstå SEO bedre. Det er også verdt å investere i fagfolk som garanterer effektiv søkemotoroptimalisering. Dette vil føre til flere kunder og salg, og dermed øke inntektene dine.

  • Ikke tro SEO er billig
  • SEO er lønnsomt, men kostbart.
  • SEO avhenger av veldig mye for å fungere.
  • Det lønner seg ofte å bruke byrå.
  • SEO er ofte dobbelt så lønnsomt som betalt søk.

Hvis du vil vite mer ta kontakt med oss på tlf, mail eller chat. Vi er klare til å hjelpe deg!

-Mats

Følg vår blogg her: