fbpx

Søkemotoroptimalisering SEO

Søkemotoroptimalisering er mer enn bare SEO. Du har kanskje lagt merke til at alt bare blir raskere. Også på internett må alt være raskt. Opp til 40% av dine potensielle kunder forlater nettsider hvis den bruker lenger enn 3 sekunder på å laste. Nytt fra 2021 er også CLS i web core vitals viktig. For å komme opp og frem, trenger du god teknisk søkemotoroptimalisering, i tillegg til god SEO og relevant innhold av høy nok kvalitet. I dette innlegget vil du lære hva SEO er og hva trenger du å ta hensyn til for å komme opp i søkeresultatene.

Hvorfor trenger du søkemotoroptimalisering SEO

Søkemotoroptimalisering handler om å optimalisere nettsider for å komme høyt i søkeresultater. Helst på den første siden. Hvorfor? Fordi det er på første siden, og ofte de tre øverste plasseringene at avkastningen kommer.

Halvparten av internettbrukere klikker på de to første resultatene og 90% av dem går ikke til den andre siden av søkeresultatene.

Din sideranking bestemmes av søkemotoralgoritmer. God søkemotoroptimalisering vil hjelpe deg til å få ekstra poeng fra algoritmen som vil sette siden høyere på listen. Og dette vil øke trafikken på nettstedet ditt. Jeg har allerede nevnt at hastigheten på nettsteder er relevant. Det er forskjellige mål for brukervennlighet.

Endringer for SEO i metadata

Noe har endret seg drastisk i det siste. Det har ofte vært flere oppdateringer i den berømte algoritmen hvert år. Debatter på nett og forskning om endringer er det nok av, for alt Google gjør er de ikke åpne om. Google motiverer dette med å holde en del skjult for å unngå manipulasjon, og noe mystikk blir det over dette. Nå blir det mer mystikk. Google har ganske nylig tatt i bruk mer AI, kunstig intelligens, i sin søkemotor. De har tidligere gjort det i andre produkter fra Google, men nå er det altså i søkemotoren.

AI, kunstig intelligens, blir ofte opplevd litt som en «svart boks». Mye går inn, og noe kommer ut, men hva og hvordan er mørkt. Tidligere skrev man inn metadata for hva man ønsket å ha som tittel og beskrivelse og hvis man overholdte reglene var det jo det som kom ut i søkeresultatet. Var det bedre skrevet enn de andre, siden relevant og av god kvalitet, så kunne det komme høyt opp og det ble trafikk. Nå bruker Google AI til å lage egen metadata hvis den er litt uenig i metadata. Det den lager er ikke alltid så lesbart eller lurt, og det kan bli mindre trafikk hvis folk ikke blir fristet til å gå inn på siden. Så en ny oppgave for de som driver med SEO er å bli kjent med AI.

Effektiv søkemotoroptimalisering

Først og fremst må du være klar og tydelig med din identitet på nettet. Hva vil du oppnå? Tenk på hva kan folk gjøre med produktene eller informasjonen du tilbyr på nettsiden. Hva gjør ideene dine unike? Svarene på disse spørsmålene kan hjelpe deg å finne riktige nøkkelord. Søkeordvalg er relevant for optimalisering av SEO.

Du bør fokusere på å skrive interessante tekster som er nyttige og brukervennlige både for brukere og for søkemotorer. Det har en positiv effekt på brukeropplevelse (UX). Søkemotorer analyserer brukersignaler. Algoritmen ser om folk kommer tilbake til nettstedet ditt og hvor mye tid de bruker på det. Husk at Googles søkerobot også jevnlig besøker nettsiden din. God struktur vil hjelpe den å forstå innholdet på siden riktig.

Du må være klar over en ting. Søkemotoroptimalisering er en lang og komplisert prosess. Ta gjerne kontakt med oss hvis du trenger hjelp med SEO.

-Mats

Følg vår blogg her:

 

Du er påmeldt!

Share This