fbpx

Søkemotoroptimalisering. Alt du trenger å vite

SEO

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering påvirker alle faktorer som kan forbedre synlighet av din nettside i søkeresultater. Det er en langvarig og komplisert prosess. Hva bør du ta hensyn til? Hvilke handlinger trenger du å ta? Svar på de viktigste SEO-spørsmålene finner du her.

Hva er søkemotoroptimalisering og hva består det av?

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å optimalisere en nettside slik at det vises høyt i organiske søkeresultater. Effektiv SEO består av:

  • Riktig nøkkelord-søk. Finn ord som er brukt av folk på Internett når de søker etter produkter eller informasjon. Bruk verktøy som Google Trends og Answer The Public, det finnes også profesjonelle byrå-verktøy.
  • God teknisk SEO. Internett-brukere og Google liker raske nettsteder. Nettsiden din skal være klart til bruk innen 3 sekunder. Og må fungere godt på mobil. PageSpeed Insights er et godt testverktøy for dette. Nettsidestruktur og linkbygging er også en viktig del av teknisk SEO.
  • Innhold av høy kvalitet. Det betyr innhold som er lett å lese og brukerne synes er nyttig, noe av verdi for den som leser det. Folk trenger svar på spørsmålene deres. Husk dette når du skriver et blogginnlegg.
  • Sikkerhet og tilgjengelighet. Å sikre et trygt miljø for deg og brukere er viktig for din troverdighet. Dette påvirker også plasseringen i søkeresultatene. Nettstedet ditt må være tilgjengelig for alle og enkelt å bruke.

For å oppsummere. Søkemotoroptimalisering handler ikke bare om å optimalisere en nettside. Husk å ta vare på linkbygging, domene-tillit (DA-poeng fra Google), og ha en solid strategi innen markedsføring og sosiale medier i tillegg.

Hva trenger du å gjøre for en mer effektiv SEO?

Som du ser, består SEO av mange faktorer. Det er ingen snarveier her og mange ting å huske på. Derfor trenger du å ha en god plan. Her er seks faser som må følges for å ha kontroll over hele prosessen:

  1. Forskningsfase. Det er en forretnings-analyse, eller SWOT-analyse, av din bedrift. Hva er fordelene av selskapet ditt? Hvordan kan du differensiere deg fra konkurrentene? Hvilke resultater vil du oppnå? Har du ressurser har du å investere i noe som kan konkurrere i ditt marked? Når du har vurdert disse spørsmålene, kan du gå til neste trinn – konkurranseanalyse. Hvilket innhold finnes på andre nettsider? Hvilke lenker er der og hvor fører de til? Hvor mye nettverkstrafikk har de? Og hvordan kan du bli bedre enn dem? 
  2. Planleggingsfase (strategi). Du forbereder en strategi som lar deg oppnå en høyest mulig posisjon i søkeresultater. Tenk på hvordan du vil lage, endre, publisere og arkivere innhold. Husk på linkebygging. Ta hensyn til den tekniske siden av nettstedet ditt (teknisk SEO).
  3. Implementeringsfase. Fra planlegging til handling. Du må ha fokus på tekstoptimalisering, domenevalg, og serverkonfigurasjon. Implementeringsfasen kan deles inn i flere trinn avhengig av hvor kompleks strategien din er.
  4. Analysefase. Sjekk aktiviteten av søkeroboter på nettsiden din. Følg med på endringer i posisjonen i søkeresultater. Her analyserer du nettverkstrafikken og konverteringer. 
  5. Vurderingsfase. Evaluering av handlingene dine. Er strategien din effektiv? Gjør det med jevne mellomrom, for eksempel kvartalsvis. 
  6. Ledelsesfase. Her kan du gjøre noen små endringer. Hvis vurderingsfase har vist mange feil i strategien din, trenger du å starte hele prosessen på nytt.

Hva er fordelene med søkemotoroptimalisering?

Du har nå fått mye viktig informasjon om søkemotoroptimalisering. Det er verdt å følge disse tipsene. Hvorfor? SEO lønner seg i det lange løp. Hvis Google og internett-brukere begynner å like nettstedet ditt, vil siden ligge høyt i søkeresultatene. Dette vil garantere deg flere besøkende, flere konverteringer og flere kunder, og mer salg. Det er dette som er målet ditt, ikke sant?

Det er viktig å huske at søkemotoroptimalisering tar tid. Og som du kan se, det er en komplisert prosess. Vi i Coinno er spesialister i SEO. Hvis du trenger hjelp, ta kontakt med oss via mail, telefon eller i chatten. 

-Mats

 

Du er påmeldt!

Share This