Søkemotoroptimalisering påvirker alle faktorer som kan forbedre synlighet av din nettside i søkeresultater. Det er en langvarig og komplisert prosess. Hva bør du ta hensyn til? Hvilke handlinger trenger du å ta? Svar på de viktigste SEO-spørsmålene finner du her.
Hva er søkemotoroptimalisering og hva består det av?
Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å optimalisere en nettside slik at det vises høyt i organiske søkeresultater. Effektiv SEO består av:
- Riktig nøkkelord-søk. Finn ord som er brukt av folk på Internett når de søker etter produkter eller informasjon. Bruk verktøy som Google Trends og Answer The Public, det finnes også profesjonelle byrå-verktøy.
- God teknisk SEO. Internett-brukere og Google liker raske nettsteder. Nettsiden din skal være klart til bruk innen 3 sekunder. Og må fungere godt på mobil. PageSpeed Insights er et godt testverktøy for dette. Nettsidestruktur og linkbygging er også en viktig del av teknisk SEO.
- Innhold av høy kvalitet. Det betyr innhold som er lett å lese og brukerne synes er nyttig, noe av verdi for den som leser det. Folk trenger svar på spørsmålene deres. Husk dette når du skriver et blogginnlegg.
- Sikkerhet og tilgjengelighet. Å sikre et trygt miljø for deg og brukere er viktig for din troverdighet. Dette påvirker også plasseringen i søkeresultatene. Nettstedet ditt må være tilgjengelig for alle og enkelt å bruke.
For å oppsummere. Søkemotoroptimalisering handler ikke bare om å optimalisere en nettside. Husk å ta vare på linkbygging, domene-tillit (DA-poeng fra Google), og ha en solid strategi innen markedsføring og sosiale medier i tillegg.
Hva trenger du å gjøre for en mer effektiv SEO?
Som du ser, består SEO av mange faktorer. Det er ingen snarveier her og mange ting å huske på. Derfor trenger du å ha en god plan. Her er seks faser som må følges for å ha kontroll over hele prosessen:
- Forskningsfase. Det er en forretnings-analyse, eller SWOT-analyse, av din bedrift. Hva er fordelene av selskapet ditt? Hvordan kan du differensiere deg fra konkurrentene? Hvilke resultater vil du oppnå? Har du ressurser har du å investere i noe som kan konkurrere i ditt marked? Når du har vurdert disse spørsmålene, kan du gå til neste trinn – konkurranseanalyse. Hvilket innhold finnes på andre nettsider? Hvilke lenker er der og hvor fører de til? Hvor mye nettverkstrafikk har de? Og hvordan kan du bli bedre enn dem?
- Planleggingsfase (strategi). Du forbereder en strategi som lar deg oppnå en høyest mulig posisjon i søkeresultater. Tenk på hvordan du vil lage, endre, publisere og arkivere innhold. Husk på linkebygging. Ta hensyn til den tekniske siden av nettstedet ditt (teknisk SEO).
- Implementeringsfase. Fra planlegging til handling. Du må ha fokus på tekstoptimalisering, domenevalg, og serverkonfigurasjon. Implementeringsfasen kan deles inn i flere trinn avhengig av hvor kompleks strategien din er.
- Analysefase. Sjekk aktiviteten av søkeroboter på nettsiden din. Følg med på endringer i posisjonen i søkeresultater. Her analyserer du nettverkstrafikken og konverteringer.
- Vurderingsfase. Evaluering av handlingene dine. Er strategien din effektiv? Gjør det med jevne mellomrom, for eksempel kvartalsvis.
- Ledelsesfase. Her kan du gjøre noen små endringer. Hvis vurderingsfase har vist mange feil i strategien din, trenger du å starte hele prosessen på nytt.
Hva er fordelene med søkemotoroptimalisering?
Du har nå fått mye viktig informasjon om søkemotoroptimalisering. Det er verdt å følge disse tipsene. Hvorfor? SEO lønner seg i det lange løp. Hvis Google og internett-brukere begynner å like nettstedet ditt, vil siden ligge høyt i søkeresultatene. Dette vil garantere deg flere besøkende, flere konverteringer og flere kunder, og mer salg. Det er dette som er målet ditt, ikke sant?
Det er viktig å huske at søkemotoroptimalisering tar tid. Og som du kan se, det er en komplisert prosess. Vi i Coinno er spesialister i SEO. Hvis du trenger hjelp, ta kontakt med oss via mail, telefon eller i chatten.
-Mats