SEO i Norge er litt annerledes enn i andre land. Dette handler om hvordan du får resultater fra SEO i Norge og hva forskjellene er. Mange leser internasjonale blogger, innlegg, skolebøker og rapporter. Det er veldig fint, men alle kan altså få et fortrinn av å finne ut av hva som er spesielt i Norge.

Likheter og forskjeller i grunnleggende SEO

Det tekniske innen SEO er det samme. Det er gjerne 100-200 parametere for selve nettløsningen som man måler på. En lokal rask server er viktig for å konkurrere, særlig etter juli 2018. Dataarkitektur skal tunes til å levere første opptegning på siden raskt nok. Dette ser vi at særlig SMB-markedet i Norge sliter med å kunne kjøpe inn korrekt.

I Norge er det stort sett Google som gjelder i norge, med over 95% markedsandel. Dette er forskjellig fra andre land, og det forenkler jo litt.

Konkurrenter og publikum

Det er gjerne ikke like mange konkurrenter som i for eksempel USA hvor mye av litteraturen kommer fra. Samtidig er det tilsvarende mindre publikum. Rent logisk burde det gå opp i opp, men det gjør jo ikke det i praksis. Det blir mindre trafikk på typisk long tail her til lands. Det kan bety at det blir flere som prøver på strategiene, siden det skrives relativt mye om dem i USA hvor det er større befolkning og flere søk. Det er ikke bare færre søk på lange søkefraser sammenlignet med andre land, det er også et problem med å finne nok data for å analysere dem.

Verktøy for SEO i Norge

Flere av verktøyene inneholder data fra nettsteder i et land og deres linker inn og ut, deres digitale markedskanaler og så videre. Her er det en viss forskjell på leverandørene og hvor lenge de har kartlagt norske markeder. I tillegg er det ikke alle mindre leverandører som i det hele tatt dekker Norge godt nok. Selv store kan ha problemer med SEO i Norge, en diskusjon på et norsk forum for to år siden kan illustrere at SEMrush som av mange blir sett på som ledende kan ha hatt problemer på visse områder i Norge.

Mottaker og avsender

Vi ser at mer «norsk» tekst fenger. Det anbefales ofte oppskrifter på litt tabloide titler og lignende i litteraturen. For eksempel kunne 7 (skal egentlig skrives sju, og er egentlig 6, men 7 har bedre statistikk) måter å vinne i SEO være en grei tittel ut fra denne oppskriften. Det er i utgangspunktet for bedriftsmarkedet jeg skriver. Det kan likevel være at akkurat mitt publikum også liker dette. Mitt publikum er markedsførere i bedrifter som kan trenge byråtjenester, alternativt daglige ledere i godt finansierte små bedrifter som skal vokse. Startups og litt DIY kan også lese teksten, de har vi finansieringsprogram og inkubator for. Det som gjelder er at man må ha noe for de fleste hvis søkefrasen er litt generell. Det er den i dette eksemplet, «seo norge».

Jeg har gjort SEO i Norge siden 2001 og driver altså et byrå som tilbyr søkemotormarkedsføring og web skreddersydd for dette.

Selve innholdet og SEO i Norge

Det er færre konkurrenter i Norge, enn for eksempel USA hvor mye av litteraturen om SEO kommer fra. Likevel ser man jo at det blir søkt og lest mye fra utlandet, og at også det norske publikum blir vant til mer amerikanske tilstander. Er målet å selge noe så blir det likevel som regel litt feil. Stemmen fra amerikansk markedsføring kan bli sett på som litt brautende og lite troverdig.

seo norge, en illustrasjon av et 17 mai tog
Suksess i Nroge betyr at man får gjøre ting på en litt norskere måte. Ikke mange land feirer sin nasjonaldag som oss.

Kvalitet og ROI

ROI, eller avkastning på investering er alltid interessant. På en måte er det mindre trafikk fra norsk publikum, det er mindre trafikk på de lange søkefrasene, og det er mindre konkurranse. Da burde det rent logisk holde med mindre innsats. Mindre innsats gir logisk mer lønnsomhet. Det som trekker i motsatt retning er at man ikke kan bruke like mye tid på vedlikehold av innhold heller. Blir det for dårlig så faller det gjennom og gir ingen avkastning på SEO i Norge. Det er greit å gjøre litt mye, eventuelt forbedre underveis, men det er igjen litt vanskeligere i Norge da det er mindre data. Det kan derfor lønne seg å likevel ha nok kvalitet.

Jeg pleier å se til at man alltid har med noe som er gyldig lenge. Det i seg selv er et råd som burde vare lenge.

Ellers er det slik at mye endrer seg hele tiden. Hva folk søker på og hva som er attraktive søkefraser endrer seg. Hva konkurrenter gjør og hvordan et fag utvikler seg endrer seg. Det eneste som er konstant er at alt endrer seg. Panta rei som en gammel greker sa en gang i tiden. Så man får følge med litt og endre. Les gjerne mer om hva vi gjør innen SEO.

Stefan