SEO i 2021 begynner med endringene i desember 2020. Oppdateringer av Google-algoritmen tar gjerne to uker å rulle ut fullstendig, og denne gangen regnet vi med at konsekvensene for SEO begynte å bli klare den 18. desember.

I tillegg er det greit å få med seg noe om neste varslede endring.

Siste oppdatering

Hva skjedde egentlig under den siste oppdateringen og hvordan blir det relevant for SEO i 2021? Det er enighet om at det var en relativt bred (core) oppdatering, samtidig tok det litt tid før det skulle oppstå enighet om hva som var de viktigste endringen. Siden oppdateringen begynte å bli klar rett før jul var det mange som ikke hadde gjort noen tiltak før det nye året. Oppdateringen kom litt som juleaften på kjerringa for å si det sånn. Denne og flere andre oppdateringer fra de siste årene blir igjen viktige for SEO i 2021, les mer så forstår du hvorfor.

Noen av våre kunder lå stille, andre falt, og økte senere, og like mange økte først, og falt senere. Et lignende mønster og uklarhet i hva som egentlig har endret seg gjelder fortsatt, også hvis man leser Searchengineland. I februar vet vi mer om SEO i 2021.

Noe som flere ser ut til å være enige i er at det er mindre såkalte manual actions fra Google, at ansatte legger straffe-poeng på sider. Dette var en trend helt fra mai i 2020, og har fortsatt, og det kan bety at Google har hatt fokus på å la algoritmene straffe dårlige sider mer automatisk. Dette venter flere at blir viktig for SEO i 2021.

Customer Experience Concept, Happy Woman Show Smiley Face for her Satisfaction on Smart Phone

Hva blir viktig for SEO i 2021?

Det er også blitt varslet konkrete oppdateringer. Det er ventet at en del av dette kommer i april, også kallet SEO 2021 web vitals.

Flere tenker også at Google fortsetter med mange små justeringer, og at de mistenkte «straffe-oppdateringene» med automatisk poengreduksjon som erstatning for manuelle justeringer fintunes videre. Så tiden er ikke inne for å jukse og manipulere.

Det er mulig at SMITH-algorimen kommer, eller er introdusert uten at det er offisielt. Den skal kunne analysere lenger innhold og gi premiere bedre innhold og SEO i 2021.

Natural language er i større grad på vei inn gjennom taleassistenter som Alexa og Siri.

Hva tror vi at blir viktigst for SEO i år

Det er også noen som allerede har tolket mye av det som offisielt kommer ut av Google denne gangen, og kaller oppdateringen som kommer for Google page experience update. Det er dette vi og flere andre tror blir viktigst for SEO i 2021.

Hva er viktig for neste oppdatering:

  1. Vær mobilvennlig

    Det finnes en konkret test på mobilvennlighet fra Google som din side må klare, i tillegg ser vi for oss at brukersignaler blir viktige.

  2. Ha bra kryptering

    Det er en stund siden det begynte å gi poeng å ha https foran i adressen. Det som kan komme nå er mer poeng for kryptering, og enda mer for bedre kvalitet på krypteringen.

  3. Kvalitet på pop-ups

    Feil type pop-ups kan ventes å gi større trekk på poengsummen. Det er ventet at de som åpner et nytt nettleservindu blir mer rammet. Det er også flere grep de kan gjøre. Om de kommer opp tidlig eller ofte kan det kanskje få konsekvenser.

  4. Ikke spre virus

    Det er ventet at de strammer inn ytterligere på de som sprer virus. De har strammet inn på de som har nettsider som får virus for andre gang.

  5. Unngå layout shift

    Denne er litt vanskeligere for mange å se. Cumulative layout shift, eller CLS. Det handler om hvordan koden bygger opp siden i nettleseren, og om den beveger seg underveis. Dette kan av og til også oppfattes på nettaviser hvor annonsene noen ganger popper opp i ettertid og skyver innholdet ned.

Dette liker vi. Mye av det vi har jobbet med på web gir nå uttelling for kundenes SEO i 2021. Mye av det er vanskelig å få til i praksis, og umulig for mange. Særlig det med layouten. Nå er dette ikke skadefryd, men vi liker at de som gjør ting skikkelig får uttelling. Rett og slett oss, og indirekte kundene våre.

-Stefan

Følg vår blogg her: