Nye nettsider – unngå disse katastrofale fallgruvene

Nye nettsider, Webdesign

  1. Hjem
  2.  | 
  3. Nye nettsider
  4.  | Nye nettsider – unngå disse katastrofale fallgruvene
nye nettsider

Nye nettsider kan fort bli meget lønnsomt. Hvis det blir gjort riktig. Her deler vi vår erfaring. Det er utrolig mye som skal klaffe og bli riktig når man skal lansere nye nettsider. Først og fremst er det viktigste at de nye nettsidene både øker trafikken og gjør mer ut av den dyrbare trafikken. Siden det er så mye som må bli riktig at det rett og slett tar år å formidle så skal vi dele med oss av det som ikke fungerer. Det kan hjelpe deg med hva du ikke skal kjøpe inn.

Feil mål med nye nettsider

Nye nettsider skal selge mer og bedre. Driver du en forening så skal du få flere medlemmer, kanskje også legge tilrette for intern informasjon. Husk at den interne informasjonen også er deres fremste verktøy innen innhold for å få nye medlemmer. Skal du selge mer, så kan du også lage mye innhold til eksisterende kunder, som samtidig tiltaler nye kunder.

  • Spare penger er det dårligste målet for å få avkastning på investeringen.
  • Skrive om seg selv og sin egen bedrift først og fremst er feil mål, du må orientere deg mot kundene.
  • At nettsidene skal se «profesjonelle» ut er feil mål. Det er ikke nok.
  • At du ikke har et tall på ønsket forbedring i bounce rate eller tid besøkerne bruker på siden.
  • Du er igjen fokusert på deg selv og din bedrift, husker kundene, men glemmer konkurrentene. Du må ha bedre nettsider enn de har i tiden som kommer.

Personlig smak

En klassisk og meget vanlig amatør-felle når kunder bestiller nettsider er å lene seg for sterkt på personlig smak.

  • Tror du at det er du som er dommer eller at det er publikum?
  • Tror du at ditt byrå er dommer? Nei. Det er publikum.
  • Tror du at det er designeren som er dommeren. Det er publikum.
  • Å ikke oppdatere designet er noe som ikke virker, det må tolkes data og justeres inn i ny og ne.

Tenke at det å lage nye nettsider er et IT-prosjekt

Det kan være at du har veldig mange tekniske krav til nye nettsider dersom de skal yte. De kravene er det ingen kunder som kan.

  • Tro at nye nettsider først og fremst er et IT-prosjekt
  • Å velge den beste teknologien, når det er det beste økosystemet for markedsføring som er viktig.
  • Å få vite at hastighet er viktig for SEO, og tro at det fungerer bare hastigheten er bra når det er 100 andre parametere som også må til.
  • Å late som du kan mer enn du kan for å ikke bli lurt.
  • Å ikke kode serveren riktig for å overføre SEO-poeng fra gamle sider til riktige nye sider.
  • Å ikke ha resultatgaranti på markedsføringen. Det er det eneste som kan sikre deg.

Å glemme drift

Det er mange som får laget nye nettsider, og så forfaller de. Det er morsommere å klippe snor på nye skolebygg enn å vedlikeholde de gamle, men det er likevel vedlikehold som er avgjørende. Drift er kritisk. På mange måter.

  • Det er feil å la sidene gå uten teknisk vedlikehold på en server.
  • Dersom design ikke oppdateres eller ses over så blir ikke feil som oppstår ved oppdatering av kode rettet.
  • Dersom koden ikke blir oppdatert, så oppstår sårbarhet for virus.
  • Sprer du virus, så kan du bli svartelistet på SEO.
  • Kopierer du innhold, så kan du bli svartelistet på SEO.
  • Er du slurvete med epost og kjører epost-kampanjer kan du også bli spam-svartelistet.
  • Har du ikke gode nok sikkerhetsprogrammer på siden så kan du spre virus og bli svartelistet.
  • Overvåkes ikke hastigheten kan du få trege sider, og 100ms treghet er typsik 1% mindre omsetning. Mer ved over 1 sekund forsinkelse.

Se på nye nettsider som en kostnad, ikke en investering

Selvsagt er det en viktig investering å bygge opp organisasjonens tilstedeværelse på nett. Dette er fasaden. Den kommuniserer hvem dere er, og tilpasser seg deres publikum.

  • Det er feil å ikke investere nok til å få optimal avkastning.
  • Du kan tape penger på for dårlige nettsider.
  • Du kan tape penger på for kostbare nettsdier som ikke står i proporsjon til markedsføringsbudsjettet.
  • Du bør ha mål på hvordan din markedsføring yter, og hva du vil prøve å oppnå.
  • Dine mål bør være realistiske.

Alt dette er lettere sagt enn gjort, og det er heller ikke en komplett liste. Det er så mye med dette at vi selv har veldig lange digitale sjekklister i vårt prosjektverktøy. Jeg håper likevel at dette får deg til å se noe av omfanget. Ta kontakt med oss dersom du ønsker å lære mer om hvordan du tjener penger på nye nettsider, du er velkommen enten du er i vår målgruppe eller ikke. Kanskje ikke alle får tilbud, men alle får en eller annen form for hjelp.

-Stefan

Følg vår blogg her: