Hvordan kan nettbutikk-leverandører hjelpe deg med å lykkes

nettbutikk-leverandorer

Det er mange nettbutikkleverandører der ute. Kvaliteten på tjenester som tilbys varierer kraftig. Noen lover det umulige. Andre oppfyller ikke sine forpliktelser. I dette innlegget vil du motta verdifulle tips. Tips som vil hjelpe deg med å velge de rette forretningspartnerne. Uansett om du vil starte eller utvide e-commerce virksomheten din. 

Nettbutikk-leverandører og forskjellige webløsninger

For å drive en lønnsom nettbutikk trenger du en webløsning som passer til din forretningsstrategi.

Det er avhengig av:

  • størrelsen på din bedrift
  • bransjekunnskap og erfaring
  • budsjett
  • markedet du vil operere i (Norge/utlandet)

Å velge e-handelsplattform er en stor beslutning. Feil avgjørelse kan føre til:

  • dårlig salg
  • problemer med lagerstyring
  • ekstra kostnader for å endre systemet i tilfelle rask vekst

Den mest populære plattformen i Norge er WooCommerce (WordPress). Denne teknologien kan gi deg en god start uten for mye kostnad. Du kan enkelt utvide butikk-tilbudet i fremtiden. Samtidig har WooCommerce størst utviklingspotensial som kommunikasjonsløsning.

Foto: https://www.statista.com/

Jeg mener ikke at dette er det eneste riktige valget du kan ta. Det er først og fremst avhengig av dine behov. Tenk på hva du trenger og forventer. Se etter informasjon på nett. Snakk med en uavhengig ekspert. Det handler om hjertet i din nettbutikk, så velg nøye.

Søk hjelp hos spesialister

Mange av de som driver med e-commerce, taper ofte mye tid og penger på grunn av dårlig ledelse/planlegging, og går til slutt konkurs. 

Bare det å ha en nettbutikk garanterer ikke at man lykkes. Dette krever mye kunnskap innen mange områder. Kanskje det er verdt å stole på noen som kan hjelpe deg med dette?

Det lønner seg å finne et selskap som kan ta vare på nettbutikken din i sin helhet. Jeg mener en nettbutikk-leverandør som kan programmering, SEO, Google Ads og forstår hvordan virksomheten din fungerer. Det er alltid verdt å samarbeide med fagpersoner.

Gjør en grundig undersøkelse

På den andre siden handler det om pengene dine. Ting knyttet til logistikk, lagerføring av varer og samarbeid med forskjellige partnere koster jo også penger. En nettbutikk vil komme i tillegg til dette, og kan også være kostbar. Ikke følg regelen at jo større selskapet er, jo bedre for deg. Samtidig anbefaler jeg ikke å gå for den billigste og raskeste løsningen, det kan være dyrt å velge billig. Bruk heller litt tid på å hente inn informasjon og tilbud fra forskjellige nettbutikk-leverandører. Velg de som allerede har erfaring med lignende bedrifter som din, eller de du føler at du passer best med.

Ring dem og avtal et møte. Det koster som regel ingenting og kan være veldig lærerikt.

Les videre for å finne ut hva det er verdt å spørre, og hva du bør vite selv under et slikt møte.

Forretningsmøter med nettbutikk-leverandører

Gjennom forretningsmøter blir du kjent med leverandører og får diskutert de viktigste sakene knyttet til mulig samarbeid. Jo mer informasjon du kan samle, jo lettere blir det for deg å ta en beslutning. Er det verdt å investere i dette eller ikke?

Hva du bør spørre om

Uansett om du vil starte å drive en nettbutikk eller ønsker å utvikle den, de viktigste sakene for deg er:

  • e-handelsplattform
  • integrasjon med betalingssystemer (PayPal, Vipps, Visa, Mastercard, Klarna)
  • integrasjon med norske fraktløsninger (Posten, BRING, PostNord)
  • integrasjon med CRM systemer
  • e-handelssporing (Google Analytics, Google Tag Manager)
  • mulighet for å opprette landingssider
  • mulighet for blogging
  • integrasjon med sosiale plattformer (Facebook, Instagram osv.)
  • samarbeidet etter lansering/forbedring av nettbutikken (hvordan skal det se ut?)
  • sikkerhet og stabilitet av nettsiden
  • teknisk mulighet for å implementere en SEO-strategi

Alle de ovennevnte sakene er ekstremt viktige for å lykkes i e-commerce. Så husk å spørre om dette under hvert møte.

Hva du bør vite selv

Møter med nettbutikk-leverandører krever også litt forberedelse fra din side. Disse spørsmålene kan bli stilt:

  • hva slags hjelp forventer du å få?
  • hvilke resultater vil du oppnå?
  • hva er budsjettet ditt?
  • hvordan vil virksomheten din skille seg ut fra konkurrentene dine?

Hvis du allerede har en nettbutikk:

  • hvilke tekniske løsninger bruker du?
  • har det vært noen vesentlige endringer på nettstedet?
  • har det vært tekniske problemer?
  • hva selger du?
  • hvem er ansvarlig for å drive nettbutikken (legger til produkter, har kontakt med kunder osv)?

Disse spørsmålene er relevante for en profesjonell leverandør. Dette vil hjelpe med å utarbeide det optimale tilbudet for deg.

Husk at billig og rask vanligvis betyr lav kvalitet. Så se realistisk på de foreslåtte vilkårene.

Begynnelsen av samarbeid

Hvis du mottar et attraktivt tilbud som ikke overbelaster kontosaldoen din for mye, kan du bevege deg til neste trinn. Spesifiser kostnaden og hva som er inkludert i tjenesten, og tjenestens omfang. Det er bra å bli enige om tidsplan for planlagte arbeider.

Spesielt de tre første månedene av et samarbeid kan være intenst, og vanskelig. Ytterligere spørsmål kan oppstå, så sørg for å være tilgjengelig. Selvfølgelig fungerer dette begge veier.

For å unngå misforståelser er det viktig å diskutere alt nøye. Spør om alt som virker uklart. Husk at det finnes ingen dumme spørsmål!

Foto: https://www.statista.com/

Oppsummering

Hvis du vil oppnå suksess på det norske e-commerce markedet, du må være bedre enn konkurrentene. Du trenger en nettbutikk med et attraktivt tilbud, som fungerer raskt og er enkel å navigere i.

Samarbeid med den riktige av alle nettbutikk-leverandører kan hjelpe deg med dette. Og mange andre områder. Ja, dette krever ytterligere investering.

Du får en plattform til nettbutikk av høy kvalitet. Som er trygg, stabil og som kundene dine elsker. Spesialister kontrollerer at alt fungerer som det skal. Dette fører til høyere posisjoner i google-søkeresultatene og dermed øke salget. 

Det er imidlertid ikke alt. Først og fremst vil du få tid til det som er viktigst i e-commerce: flere kunder, økt salg, og høyere gevinst.

Hvis du har flere spørsmål, er du velkommen til å kontakte oss. Vi er her for å hjelpe deg. Kanskje vi er en passende leverandør for deg? Av de som kontakter oss anslår vi at vi passer for 25%. Uansett lærer du mer, så det er bare til å kontakte oss.

-Mats

Følg vår blogg her: