Om å bli synlig i Google. Vi har over lengre tid jobbet sammen med GjeldsMegler1, et selskap som bidrar med refinansiering av høy kvalitet og har meget fornøyde kunder. Vi har fått 6,5% konverteringsrate etter segmentering. Jeg fortalte nettopp en som har jobbet i finans om resultatene fra SEM, SEO, inbound marketing og Google As vi har oppnådd for vår kunde. Han mente at dersom jeg virkelig hadde en så fantastisk kundehistorie, så burde jeg fortelle den. Etter å ha fått kundens samtykke gjør jeg det her.

Oppdatering 05.03.2019. Prisene per klikk innen refinansiering er nå opp til tre ganger så høye.

Konverteringsrate

Det vanlige er 7% konverteringsrate i finansbransjen, men det er definert av at kunden bare har lagt igjen kontaktopplysninger. Her har 60% av tallene vært basert på levering av elektronisk søknad og vi har kun tatt med de som blir sett på som lønnsomme kunder. Dette er en strengere definisjon enn et rent salg. I tillegg betaler vi mer for de mer verdifulle kundene, noe som også tar ned konverteringsraten isolert sett, men skaper større verdier. Det handler om å bli synlig i Google, og det viktige er å bli synlig for riktig målgruppe. Det viktigste er å få dem til å bli kunder. Dette er en del av det å tenke inbound.

Finans er også sett på som den vanskeligste bransjen å drive SEO og Google Ads i. Prisene for besøk er høyest av alle med flere søkeord som koster over 500 kroner per klikk. Vi har fått til helt andre priser for vår kunde, men dette er sensitiv informasjon som vi ikke går ut med. 

Vi har jobbet med kampanjene i over ett år og vi har hatt en tilnærming med helhetlig SEM. Det betyr at vi har kombinert både søkemotoroptimalisering og betalt annonsering på Google og fått synergier gjennom å tenke helhetlig.

Nettsidene er blitt kodet raskere, mer responsive og fått en ny struktur i tillegg til konverteringsoptimalisering (CRO) og andre tiltak for bedre teknisk SEO. Vi har en godt satt opp server med SSD og rask ssl.

Mer synlig i Google med inbound

Vi har tenkt inbound marketing, og har hatt en strategi hvor brukeren først blir kartlagt ut fra adferd før kjøp. På den måten har vi levert verdi til alle brukere av sidene og vi har kommet i kontakt med kunden i en tidlig fase.

Kunden har latt oss jobbe i fred og gitt oss en ramme timer vi kan bruke i måneden i tillegg til en fast avtale på Google Ads. Sånn sett har dette vært en veldig lett kunde å jobbe med. Vi har fått muligheten til å skape resultater direkte istedenfor å bruke masse tid på selge inn det vi mener er lønnsomt. Her har nok kundens tillit og tålmodighet virkelig skapt et godt arbeidsklima som har bidratt til de spesielle resultatene. Neste trinn er å integrere data fra deres CRM i analyse og justering av kampanjer.

-Stefan