Det er mange som lurer på hvordan de kommer høyt opp på Google-søk. Ettersom tiden er gått er det også blitt ganske så trangt i toppen innen mange kategorier. Svaret er strategisk søkemotoroptimalisering eller strategisk SEO.

Oppdatert 05.03.2019. Dette er like aktuelt fortsatt.

Først og fremst gjelder det å gjøre det mulig å bli funnet av Googles og andres programmer som leser nettet. En forutsetning er en god teknisk løsning. Når man tar den i bruk gjelder det å være litt taktisk, jeg vill anbefale en egen SEO-strategi. Der er det blitt veldig viktig å ikke overdrive. Googles kjernevirksomhet er fortsatt søk. Er det noe de virkelig ikke liker så er det når noen prøver å manipulere seg opp til toppen. Det ser de på som et angrep på sin virksomhet. De lever av å levere  relevante søk. Det er altså viktig å bli synlig, men ikke på feil måte. Bruker man skitne tricks er det stor sannsynlighet for at et program (Google Penguin er et eksempel) finner ut av det med en gang, og rapporterer det, med den konsekvensen at siden kan bli straffet eller sendt ned. Skal du opp i Google, og forbli oppe, så må du få publisert med kvalitet.

Tips

Kvalitet på innhold. Ha gjennomført tekst og vakre unike illustrasjoner. Gjerne video.

Ha en rask og brukervennlig side som er tilpasset alle format.

Ha en så bra side at den blir linket til.

Bruk SEO-verktøy. Få integrert plug-ins som gjør mye av jobben med koden for å kunne fortelle søkemotorene om innholdet på en måte de forstår. Når man har en del erfaring kan man gjøre deler av dette bedre selv. Vi bruker oftest «all in one SEO», eller baserer design på x-theme med integrert SEO.

Tilpass til statistikk. Du kan satse på de vinnende delene av din side. Rett opp på sidene hvor den besøkende snur i døra (høy bounce-rate). Svar på ting folk spør søkemotorer om. Søkemotoroptimalisering tar tid.

Info for å komme opp i Google

For nyoppstartede og små selskaper, eller andre med begrensede midler og litt mer tid til overs kan det være greit å lese seg litt opp. Anbefaler en e-bok fra Moz, The beginners guide to SEO. Egne kunnskaper gjør det lettere å samarbeide med eksperter. Vi har også kurs i webpublisering og SEO.

Les del to og noe om klikkefrekvens i vår guide, hva er SEO. En klikkefrekvens er ikke antall nervøse sammenbrudd per time, men noe helt annet. Ta gjerne kontakt hvis dere trenger litt bistand.

-Stefan

Følg vår blogg her: