Hvordan komme høyt opp på Google – tips

Content marketing, Google Ads, Markedsføring, SEO

Hjem » Tjenester » Markedsføring » Content marketing » Hvordan komme høyt opp på Google – tips

Du og alle andre som driver med salg av tjenester og varer i dag lurer på en ting. Hvordan komme høyt opp på Google. Du vet å sette pris på verdien av markedsføring gjennom Google eller andre søkemotorer. Men vet du hvordan du skal få din nettside, ditt innhold, og dine produkter og tjenester opp og frem over dine konkurrenter. La oss se litt på hvordan det fungerer.

Vi har alle vært der, du trenger en tjeneste eller et nytt produkt, men du er ikke helt sikker på hvor du kan finne informasjon eller kjøpe dette. Eller kanskje du vet hvor, men foretrekker å handle på nett. Du søker så på det du trenger i Google, la oss for eksempel ta noe ur-norskt: “langrennski”.
Etter et brøkdels sekund dukker det opp mange alternativer og mye informasjon. Og sannsynligheten seier at dersom du skal kjøpe, så blir det fra ett av disse alternativene.

Så hvordan komme høyt opp på Google?

Men nå kan du forestille deg at du jobber som markedsfører eller daglig leder i en bedrift som har behov for å øke salget. Du vet hvor stort potensiale Google har for å øke salget deres, fordi du også vet det handler om å gi kunden riktig informasjon mens de er på dette stadiet av kjøpsprosessen. Du vet bare ikke hvordan man skal komme høyt opp på Google for å sikre dem.
Det finnes flere svar på hvordan komme høyt opp på Google. Vi kan se på noen eksempler her:

  1. Google Ads​ – Dette er Google sitt system for annonsering på nett. Mer spesifikt den delen man annonserer i søkeresultater. Her betaler man for annonseplassen i form av kost per klikk, eller CPC (Cost-Per-Click). Vi går grundigere igjennom hvordan en Google Ads-annonse fungerer ​her.
  2. SEO​ – Søkemotoroptimalisering, her gjelder det å ha en god teknisk nettside, med riktig innhold. Google vil søke etter det de tror er mest relevant for brukeren, og så vise dette. For å få til dette med det konkurransenivået som er idag, krever det kompetanse på webutvikling og innholdsproduksjon.
  3. ​Google Shopping​ – Her dukker det opp produkter fra nettbutikker som Google har bedømt som relevante til søkeordet eller søkefrasen man har skrevet inn.

Siden spørsmålet er hvordan man skal komme høyt på Google,så tar vi utgangspunkt i SEO, eller søkemotoroptimalisering. Dette er det vanligste formen for søkemotormarkedsføring eller SEM. Grunnen til dette er fordi det er den rimeligste, og den måten man kan få best ROI på. Slik jeg nevnte i forrige bloggpost, så “​kan man begynne med Google sin misjon om å samle og organisere informasjon på en lett tilgjengelig og nyttig måte for brukerne sine. Det er disse brukerne man kriger om når man gjør SEO for å dukke opp i søkeresultater”.

Hvordan lykkes?

For å lykkes med dette gjelder det å tenke på hvordan SEO fungerer: Man må først ha en nettside, og denne må kunne leses eller “crawles” av Google sine roboter. De vil bedømme hvor bra nettstedet er fra et teknisk ståsted, samt å lese innhold og i tillegg se hva slags kvalitetssignaler lesernes adferd sender. Deretter vil den kategorisere og lagre innholdet, til et potensielt Google-søk.

Metatittel og metabeskrivelse er også viktig. Disse må også inneholde verdifullt innhold for brukeren. Metabeskrivelsen er beskrivelsen som dukker opp i søkeresultatene, den må være bedre enn beskrivelsene under for å bidra til å komme opp. Lenkebygging, altså lenker inn og ut til ditt nettsted gjør siden din troverdig og er med på å øke din “Domain Authority” (DA), nok en faktor. – Begynner det å bli litt mye? Det er ikke så rart, fordi det er det.

SEO er ikke bare å trykke på en knapp, eller betale for et klikk. Det er en kombinasjon av den tekniske og kreative oppbyggingen av nettsiden. Men viktigst av alt er oversikten man har over dette.

Så hvordan komme høyt opp på Google? Det er mye som skal til. Mer enn jeg har nevnt her. Sannheten er at hvis man skal hevde seg i søkeresultater på Google, for så å lande de kundene, så må du enten ha kompetanse og erfaring med det selv, eller så kan du samarbeide men noen som har dette. Det er der vi kommer inn.

-Nicolai

Fant du det du var ute etter? Har du flere spørsmål? Kommenter nedenfor, eller privat i chat, så svarer vi gjerne.

Følg vår blogg her: