Hva er inbound marketing? Man kan tenke litt på hva begrepet betyr i dag. Samtidig er det greit å kjenne til noe av historien. Vi er mest opptatt av hva inbound marketing er i dag og hvilken retning det tar.

Inbound handler om inngående markedsføring. Det handler om å plassere seg der hvor kundene er før og under kjøpsprosessen. I dag handler det ofte om Google. Folk googler når de skal gjøre research på noe de skal kjøpe inn. Dette gjelder også bedriftsmarkedet.

Vi har horder av arbeidsledige journalister som skriver innhold og prøver å merke opp med søkeord i dag. Etter nedgang i inntekter på trykte medier og en ikke like stor oppgang fra digitale medier har vi dessverre en stor grad av arbeidsledighet blant journalister og flere prøver seg på nærliggende områder. Nå kan nok også de lære seg salg og markedsføring, men det tar tid. Inbound marketing er ikke content med SEO. Det holder ikke. Legg til strategi, forretningsforståelse og forbrukeradferd, og det begynner å ligne noe. Da er det ikke lenger journalistikk. Vi har også erfaring med å jobbe med journalister selv, men det er altså en forskjell når de jobber i en kontekst man finner i et performance-byrå med markedsførere som konkurrerer innen søk. Inbound marketing er en egen spesialisering, og for egne byråer. De kalles ofte performance-byråer.

Vi ser også at marketing automation blir mer vanlig, selv om systemene sliter litt med norske CRM. Dette er på vei og programmatic er på vei, men for mindre kunder med under ti ansatte kan man også gjøre mye manuelt gjennom god opplæring og gode rutiner. I tillegg gjennom å ha abonnement på strategisk innhold som en del av kampanjestyring på betalt og organisk søk.

Du kan lese mer om inbound som strategi i content marketing.

Stefan