For å forstå litt mer om hva som er god SEO kan man spørre seg om hva som er ond SEO. Det kan høres litt rart ut, men Googles slagord for egne verdier er «don’t be evil».

Programmer for å avdekke juks

Man må også forstå litt mer om hva Google leverer av verdi. De lever av å skape relevante svar på søk. Er det noen som prøver å manipulere seg opp på feil måte så skader det Google. Derfor er det satt i gang store programmer med tilhørende datasentre og ja, nesten en slags enorme dataprogrammer med kunstig intelligens som skal avdekke dette. De heter Google Penguin og Google Panda. Ikke til å tulle med.

Relevans er viktig, det er også kvalitet. Originalitet er også selvsagt, her igjen kan programmene avdekke dette, også på tekster som er omskrevet. Det vet ikke alle, vi har sett at folk har oversatt samme produkter som konkurrenten fra samme leverandør. Det er nok lov rent juridisk, men google ser på det som mulig lovbrudd og i hvert fall lav kvalitet.

Linkebygging er også noe som er litt i grenseland noen ganger, her er det også mange signaler for at noe er galt som kan trigges hos Google hvis man ikke helt er innsatt i det man driver med. Samtidig er linker inn til innholdet fortsatt viktig.

Så hva er god SEO

Ja, sett rent bort fra eliminasjon av dårlig SEO som vi såvidt har streifet innom så er god SEO noe som gir verdi til brukerne. Google ser mange signaler for å anslå kvalitet. De ser hvor lenge og hvor langt lesere leser og om de går videre eller tilbake. Dette er litt avhengig av type innhold, og hvis dette er merket opp riktig forstår Google at et blogginnlegg (som dette) oftest leses og at leseren oftere går ut igjen. I dag er det også forskjeller på innhold fra forskjellige bransjer.

Er teksten godt skrevet, er inneholdet godt og er nettsiden sikker, rask nok og mobiltilpasset så er man langt.

Linker til siden fra sider som Google stoler på er fortsatt viktig.

Mange bekker små pleier vi ofte å tenke. Det er et langt løp opp til toppen og særlig rangt lengst opp. Det er mye som skal gjøres dersom søkefrasen er attraktiv og har mye trafikk.

Metadata

Oppmerking av søkefraser og lignende er en liten del av hva som skal gjøres, og her også er kvalitet viktig. Det holder ikke å gjøre det, det må gjøres bedre enn andre. For det er trangt på toppen. Det er klart, visse søkefraser med lite trafikk har fortsatt mindre konkurranse, og man kan treffe noe her og der selv om man skyter litt fra hofta.

Hvordan får man resultater

Med god SEO og med forståelse av sin konkurransesituasjon og riktig leverandør er man godt på vei. Innholdet må være av høy kvalitet. Det er greit å samarbeide med et godt performance-byrå for å få system og tilgang til kraftige byrå-verktøy, erfaring og ekspertise. Tålmodighet, og relativt romslig budsjett kommer også godt med.

God SEO er litt som et maraton. Noen maraton er vanskelige, andre er lettere.

-Stefan