Hvordan fungerer en Google-annonse?

Google Ads

  1. Hjem
  2.  | 
  3. Google Ads
  4.  | Hvordan fungerer en Google-annonse?
Hvordan fungerer en google-annonse

Du har sannsynligvis hørt om, eller selv sett en google-annonse før. Alle har vel egentlig det, med mindre man bor under en stein. Sjansen er også stor for at du vet hvor lukrativt dette er for både bedrifter og Google selv. Kanskje du har erfaring med eller planlegger å ta i bruk markedsføring gjennom Google. — Men det de fleste ikke har snøring på er hvordan en google-annonse faktisk fungerer. La oss se litt nærmere på det.

Å lage en Google-annonse

En Google-annonse må opprettes i Google sitt annonse-system: Ads (tidligere kjent som AdWords). Når du skal lage din første Google-annonse, er det flere ting du må tenke på; hva slags annonse, display eller søke-annonse? Hvilket nøkkelord, eller keyword, vil du at annonsen din skal dukke opp i søkeresultatet på? Og hvor mye er du villig til å by for det potensielle salget? Jeg har tidligere skrevet om hva som skiller de forskjellige annonsene, les mer om Google-reklame i dette innlegget

Men det absolutt aller viktigste er å gjøre grundig og nøye “keyword research” for din Google-annonse. Dette er hjørnesteinen du bygger kampanjen din på. For det nytter ikke med en ellers strålende annonse hvis ikke du har de riktige søkeordene som keyword. 

Google-annonse

Det nest viktigste for en google-annonse er ditt maksimum bud for ett klikk i søkeresultatet på ditt keyword. – Og det er her det begynner å bli spennende! Fordi du kan banne på at det er andre som også sitter og byr på det samme nøkkelordet i for sin annonse. Dette kalles “auksjonen”. Nå skal det sies at man ikke faktisk sitter og byr på dette i sanntid, men det er sterkt påvirket av hva du har satt som maksimum bud. 

Auksjonen

Google holder ved hvert søk gjort i søkemotoren en auksjon, hvor bedrifter og markedsførere gjennom Google Ads, kan by på plasseringene i søkeresultatet. Selv om det i utgangspunktet er snakk om en auksjon for å få sin google-annonse øverst i søkeresultatene, er det ikke så enkelt. Jo, ditt maksimum bud har mye å si, men det kommer andre faktorer inn i bildet som påvirker ditt resultat. 

Men hva er det da som bestemmer din google-annonse sin plassering i auksjonen? 

Det første er som nevnt ditt maksimum bud på annonseplassen. Og det andre er din Quality Score. Til sammen utgjør disse to din AdRank, og det er den som egentlig avgjør den endelige plasseringen av din Google-annonse i auksjonen. I “gamle dager” holdt det simpelthen å være villig til å by mest, men ikke nå lenger. Dette henger sammen med Google sin misjon om å gi sine brukere verdi, og hvor dette da også har blitt en del av betalt annonsering. Dette er gode nyheter for mindre aktører som ikke har like store økonomiske muskler, men som nå kan være med å konkurrere.

Hva er Ad Quality Score og AdRank?

Sannheten er at det er ingen andre enn Google som vet nøyaktig hvordan disse regnes ut. Men det man vet er at en Google-annonse sin Ad Quality regnes ut ifra klikkrate (CTR), relevans av nøkkelord, og Google sin bedømmelse av kvaliteten på landingssiden du har satt i din Google-annonse. Ditt maksimum bud og din Ad Quality Score påvirker ikke hverandre direkte, men utgjør sammen din AdRank, som er Google sitt rangeringssystem for resultatene av en auksjon.

Hvordan du skal lage en god Google-annonse 

Nå har vi sett grovt igjennom hvordan en Google-annonse og auksjonen fungerer. Du må ha dette i bakhodet når du skal sette i gang med annonsering på google. Husk at det ikke holder å slenge ut tilfeldige annonser. Du må alltid ha god keyword research som grunnlag. Du vet også at du må optimalisere landingssidene dine slik at de anses som verdifulle for brukerne av Google. Du vet også nå at du ikke bare kan skru opp budene dersom du ikke får trafikk. 

For å lykkes med en Google Ads-kampanje må du derfor ha kompetanse og erfaring med hele dette systemet. Det trenger også konstant finjustering ettersom algoritmer, priser på nøkkelord, og konkurrenter endrer seg. 

Vi i Coinno har sertifiseringer og erfaringer fra Google Ads som kan hjelpe dere ta deres Google Ads-kampanje til neste nivå. Ta gjerne kontakt med oss på chat, mail, eller telefon dersom dere har spørsmål om hvordan en Google Ads-annonse fungerer. For mer info og tips og triks om annonsering og optimalisering på Google kan du også lese videre i vår fagblogg.

Nicolai

Følg vår blogg her: