Markedsføring i sosiale medier. Skaper SoMe mening for din bedrift?

«Livet består av epoker. Når en epoke er slutt, så er den slutt. Da bauter du, da tar en annen kurs», sa Kjell Arnljot Wig.

Vi i Coinno er enige om at vi trenger også bedrifter som går videre, folk som ikke dveler ved en utdatert holdning eller handlingsmønster. Vi tenker at tiden er moden for å se kritisk på bruk av sosiale medier.

I det siste har vi observert at engasjement hos små og mellomstore bedrifter for bruk av sosiale medier har endret seg betraktelig. Det har endret seg fra sterkt engasjerte likes-jegersamfunn til en vag og inkonsekvent informasjonsdistribusjon.

Har vi gått oss vill i en skog av kommunikasjonskanaler? Eller mangler vi fantasi for hva vi kan skrive om på Facebook?

Vi mangler ikke fantasi, vi har bare sett oss blind på hvordan forretningskommunikasjon kan bli påvirket av sosiale medier.

SoMe-kampanjer versus markedsføringskampanjer

I Coinno har vi kunder som ønsker gjennomtenkte kampanjer i sosiale medier, langsiktige og sammensatte. Bilder og tekster med høy kvalitet som flytter mellom skjermer i forskjellige formater og på tvers av kommunikasjonskanaler.

La oss stoppe litt her. Hva er galt med å reposte bloggartikkel på Facebook veggen? Ingenting galt med det. Forskjellen er at hvis vi nøyer oss bare med det, har vi gjort jobben lettere for oss selv, men vi klarer ikke utnytte kapasiteten av kanalen på denne måten.

Vi har sett at skarpe bedrifter har tatt i bruk Facebook for å gi kundene følelse av felleskap og en bedre service. Men vi har også observert, at spilleregler og opprinnelig intensjon med kanalen er blitt visket bort med tid.

Konseptet med Facebook ble redusert til generering av likes. Problemet med det er at når du klarer ikke generere mye oppmerksomhet med dine innlegg lenger, blir Facebooksiden rett og slett meningsløs.

Facebook renessanse

Derimot, Facebook kan komme i sin andre renessanse-tid innen sosiale medier og markedsføring ved å gå tilbake til mer autentisk kanalbruk med tydelige og nedskrevne regler.

Vi i Coinno tror at dette er mulig, men bare på helt konkrete premisser. Bedrifter trenger profesjonell ressurs for å omstrukturere og løfte kanalen.

En annen forutsetning er at det må passe inn i forretningsmodellen. Hvis du som har en liten eller mellomstor bedrift ikke har gitt konkret rolle til SoMe, kan du ikke forvente resultater fra det heller.

Se på forretningsmodellen din en gang til. Er det på tide å justere den? Eller lot du deg villedes av dine konkurrenter som gir uttrykk for at deres målrettede bruk av sosiale medier i markedsføring har vokst frem naturlig?

Som mediebedrift jobber vi med både innhold og markedsføring, og vi vet hvor utslagsgivende kan en dyktig skrevet blogg påvirke markedsføringskampanjer. Derfor kan du med god samvittighet renvaske Facebook fra å bli en markedsføringskanal (ingen statistikker vil gi deg et positivt bilde på Facebook-salg) til sin mer autentiske rolle for kommunikasjonspleie mellom bedriften og kundene.

Vi hjelper dere gjerne med å justere deres SoMe-strategi.

-Tatjana