SEO Norge

SEO Norge

SEO i Norge er litt annerledes enn i andre land. Dette handler om hvordan du får resultater fra SEO i Norge og hva forskjellene er. Mange leser internasjonale blogger, innlegg, skolebøker og rapporter. Det er veldig fint, men alle kan altså få et fortrinn av å finne ut av hva som er spesielt i Norge.

Likheter og forskjeller i grunnleggende SEO

Det tekniske innen SEO er det samme. Det er gjerne 100-200 parametere for selve nettløsningen som man måler på. En lokal rask server er viktig for å konkurrere, særlig etter juli 2018. Dataarkitektur skal tunes til å levere første opptegning på siden raskt nok. Dette ser vi at særlig SMB-markedet i Norge sliter med å kunne kjøpe inn korrekt.

I Norge er det stort sett Google som gjelder i norge, med over 95% markedsandel. Dette er forskjellig fra andre land, og det forenkler jo litt.

Konkurrenter og publikum

Det er gjerne ikke like mange konkurrenter som i for eksempel USA hvor mye av litteraturen kommer fra. Samtidig er det tilsvarende mindre publikum. Rent logisk burde det gå opp i opp, men det gjør jo ikke det i praksis. Det blir mindre trafikk på typisk long tail her til lands. Det kan bety at det blir flere som prøver på strategiene, siden det skrives relativt mye om dem i USA hvor det er større befolkning og flere søk. Det er ikke bare færre søk på lange søkefraser sammenlignet med andre land, det er også et problem med å finne nok data for å analysere dem.

Verktøy for SEO i Norge

Flere av verktøyene inneholder data fra nettsteder i et land og deres linker inn og ut, deres digitale markedskanaler og så videre. Her er det en viss forskjell på leverandørene og hvor lenge de har kartlagt norske markeder. I tillegg er det ikke alle mindre leverandører som i det hele tatt dekker Norge godt nok. Selv store kan ha problemer med SEO i Norge, en diskusjon på et norsk forum for to år siden kan illustrere at SEMrush som av mange blir sett på som ledende kan ha hatt problemer på visse områder i Norge.

Mottaker og avsender

Vi ser at mer «norsk» tekst fenger. Det anbefales ofte oppskrifter på litt tabloide titler og lignende i litteraturen. For eksempel kunne 7 (skal egentlig skrives sju, og er egentlig 6, men 7 har bedre statistikk) måter å vinne i SEO være en grei tittel ut fra denne oppskriften. Det er i utgangspunktet for bedriftsmarkedet jeg skriver. Det kan likevel være at akkurat mitt publikum også liker dette. Mitt publikum er markedsførere i bedrifter som kan trenge byråtjenester, alternativt daglige ledere i godt finansierte små bedrifter som skal vokse. Startups og litt DIY kan også lese teksten, de har vi finansieringsprogram og inkubator for. Det som gjelder er at man må ha noe for de fleste hvis søkefrasen er litt generell. Det er den i dette eksemplet, «seo norge».

Jeg har gjort SEO i Norge siden 2001 og driver altså et byrå som tilbyr søkemotormarkedsføring og web skreddersydd for dette.

Selve innholdet og SEO i Norge

Det er færre konkurrenter i Norge, enn for eksempel USA hvor mye av litteraturen om SEO kommer fra. Likevel ser man jo at det blir søkt og lest mye fra utlandet, og at også det norske publikum blir vant til mer amerikanske tilstander. Er målet å selge noe så blir det likevel som regel litt feil. Stemmen fra amerikansk markedsføring kan bli sett på som litt brautende og lite troverdig.

seo norge, en illustrasjon av et 17 mai tog
Suksess i Nroge betyr at man får gjøre ting på en litt norskere måte. Ikke mange land feirer sin nasjonaldag som oss.

Kvalitet og ROI

ROI, eller avkastning på investering er alltid interessant. På en måte er det mindre trafikk fra norsk publikum, det er mindre trafikk på de lange søkefrasene, og det er mindre konkurranse. Da burde det rent logisk holde med mindre innsats. Mindre innsats gir logisk mer lønnsomhet. Det som trekker i motsatt retning er at man ikke kan bruke like mye tid på vedlikehold av innhold heller. Blir det for dårlig så faller det gjennom og gir ingen avkastning på SEO i Norge. Det er greit å gjøre litt mye, eventuelt forbedre underveis, men det er igjen litt vanskeligere i Norge da det er mindre data. Det kan derfor lønne seg å likevel ha nok kvalitet.

Jeg pleier å se til at man alltid har med noe som er gyldig lenge. Det i seg selv er et råd som burde vare lenge.

Ellers er det slik at mye endrer seg hele tiden. Hva folk søker på og hva som er attraktive søkefraser endrer seg. Hva konkurrenter gjør og hvordan et fag utvikler seg endrer seg. Det eneste som er konstant er at alt endrer seg. Panta rei som en gammel greker sa en gang i tiden. Så man får følge med litt og endre. Les gjerne mer om hva vi gjør innen SEO.

Stefan

Hvordan komme høyt opp på Google

Hvordan komme høyt opp på Google

Å få med hvordan komme høyt opp på Google til å begynne med i første avsnittet er et teknisk råd siden dette også er tittel for dette innlegget. Det første rådet er å dele noe verdifullt. Dette er skrevet til alt fra begynnere til de som har holdt på lenge, så det kan finnes noe for alle. Når man skriver så er det en fordel å være bevisst på hvem man skriver til. Og for dere som leser kan det være en fordel å vite noe om den som skriver.

Jeg har tenkt til å dele med meg en del av min innsikt. Jeg sendte min første faktura på søkemotoroptimalisering til en kunde i 2001, og de visste ikke hva det var for noe en gang. Jeg forklarte og kunden var takknemlig for hjelpen selv om den var satt i gang på eget initiativ. Siden den gang har det skjedd mye. Det holder ikke med å gjøre alt riktig lenger. Man kan kanskje komme opp, men du vil vel komme høyt opp.

Problemet med hvordan komme høyt opp på Google

Det grunnleggende problemet er at det ofte er andre som har oppdaget den søkefrasen du har i siktet. Det er greit å finne søkefraser ut fra forskjellige strategier. For eksempel kan man oppdage søkefraser som folk faktisk søker på om selve problemet, som i denne artikkelen du leser nå. Hvordan komme høyt opp på Google. Dette er lett. Bruk keyword planner, Google trends eller lignende. Problemet er at det er mange andre som gjør det samme. Og de som kommer høyt opp har ofte byråer. De som kommer på toppen har ofte de beste byråene og det er i toppen det ofte lønner seg å være.

Hva er passende utfordringsnivå

Jeg har også gjort noen undersøkelser på om dette er oppnåelig for oss, vårt byrå er vokser sterkt, men er fortsatt mindre enn konkurrentene, og har mindre tyngde, eller DA, et mål på hvor mye Google stoler på siden. Samtidig er det ikke så mange som søker på frasen per måned, kun ti. Såpass lite at det nesten ikke er verdt det. Likevel. Jeg kan regne ut at en times tidsbruk kan gi en kunde hvert andre år basert på forventet klikkrate og konverteringsrate. Så det kan være verdt det. Noen ganger kommer man også høyt der hvor man i teorien ikke burde gjøre det, så det er greit å prøve seg også.

Løsningen

Hva løsningen blir for å komme opp er forskjellig. Noen spørsmål kan hjelpe på veien.

Har du mye tid? Med nok tid klarer de fleste det meste.

Kan du skrive? Igjen. Har du nok tid så lærer du.

Liker du å skrive? Er det noen særlig vits i å gjøre noe du ikke liker?

Liker folk det du skriver? Har du nok tid, og lyst så får du nok noen som liker det du skriver også. Et problem her er jo at folk som søker på din frase må like det du skriver mye bedre enn det andre skriver om frasen for å komme på topp tre. The winners takes it all.

Kan du være både kreativ og analytisk? Flere kan klare dette hvis de prøver.

Forstår du at dette er en konkurranse, og liker du å konkurrere? Det er greit å vinne litt og tape litt, men liker du å konkurrere og holder på lenge nok så begynner du kanskje å vinne nok. Hvis ikke så finnes det kanskje noe som passer bedre å gjøre.

Har du både erfaring fra salg og utdannelse innen markedsføring?

Dersom du kan dette vil vi gjerne komme i kontakt med deg, vi søker etter nye talenter. Det tar tid å mestre, men er meget godt betalt for de som har resultater å vise til.

Jukse litt

Dette er egentlig ikke juks, men hardt arbeid. Du kan selvsagt kjøpe tjenester for å komme høyt opp på Google, men dette kan være svært kostbart. Lønnsomt, ja, ellers hadde ikke folk vært så villige til å betale for det. Dette er også tjenester som er vanskelige å kjøpe inn, det tar lang tid før man kan konkurrere hvis man konkurrentene har befestet sine posisjoner og justert seg frem med mange varianter og store datasett lenge. Man skal ha mye penger, kunne stole på de som skal gjøre jobben, og flaks at de faktisk er til å stole på. I tillegg til tid. Det må til.

Jukse på feil måte er dumt. Google Penguin og Google Panda er store datasentre med kunstig intelligens som er designet nettopp for at kun det som gir verdi til brukerene skal komme opp. Noe annet truer Googles eksistensgrunnlag.

Jukse litt raskere

Det er greit å betale seg opp også. Det kan gå veldig fort. Dyrt blir det. Det tar lang tid før man får nok varianter og data til å tune annonsegrupper. Det tar tid før landingssidene er optimalisert. Det som tar tid er å få lønnsomhet på betalt annonsering. Du får det kun hvis ditt byrå er bedre enn byråene til de du byr mot. De andre byr vekk marginene sine. Mange av dem utrolig nok uten å ane det selv, de kan ha noen intern som styrer ting uten hjelp utenfra og uten å måle ROI.

Det er greit å få hjelp, men man må forstå at det tar tid å få lønnsomhet. I tillegg at kvalitet lønner seg. Kvalitet i alle ledd. Også etter at man har fått riktig lead inn. Da skal salget også sitte. Å forbedre 10% i mange nok ledd gir en bedre effekt enn å øke 100% i ett ledd.

Søkemotor tar tid. Og penger. Å forstå at det lønner seg å gjøre ting skikkelig og at det lønner seg å ha tålmodighet gjør at det kan gå raskere, men det tar altså tid.

hvordan komme høyt opp på google med grått hår illustrasjon med fjellklatrer
Hvordan komme høyt opp på google til slutt. Alle kan få det til, med nok tid og hjelp.

-Stefan

Teknisk SEO

Teknisk SEO

Man kan skille SEO i flere deler, teknisk SEO handler om å kode riktig, og å legge inn metadata. For å forstå teknisk SEO så er det viktig å se hvordan teknisk SEO passer i helheten.

Kvalitetsinnhold og verdi

Det hjelper ikke med all verdens teknisk SEO hvis ikke innholdet er av høy nok kvalitet. Et performancebyrå tuner hele tiden innholdet, og prøver forskjellige varianter inntil man har funnet hva som gir mest verdi til leseren, man må også tørre å dele med seg av noen hemmeligheter.

Tekniske krav til webløsningen

Det vi ser etter er hastighet, da på opptegning av grafikken. Det er noen grenser Google ser ut til å operere med, vi kjøper inn rapporter for byråer for å få innsikter fra store tester. Web må fortsatt se veldig tiltalende ut for å fungere. En blogg kan gjøres enklere som her.

For de som ikke har ressurser og vil prøve litt selv kan det være greit å ikke spare på server, en ok server pleier å koste fra over tusenlappen per år, gjerne to.

For de som har noen som jobber med markedsføring internt eller som har en markedsavdeling kan det være greit å få litt kursing. Det er også greit å ha et abonnement for oppfølging og at man får råd på det som er vanskeligere.

For de som forstår at det er trangt i toppen er det også greit å ha en webløsning driftet av et performancebyrå.

Teknisk SEO og resultater

Teknisk SEO kom ganske tidlig og er nok det flere tenker på når man nevner SEO. Å skrive inn søkeord. Eller fraser som man gjør i dag. Det er så klart viktig å gå for fraser med passende trafikk og konkurranse.

Idag er det som regel høy konkurranse i toppen på attraktive søkefraser, og vinner man en plass så skal et annet byrå tape den plassen. Det er greit å huske på. Så skal man satse på SEO så trenger man også kompetanse innen hvordan teknisk SEO er i dag og i morgen.

Det er mye innsats over tid med teknisk SEO

Det er fortsatt ofte at vi ser at SEO kan ver dobbelt så lønnsomt som betalt søk. Vi ser også en kunde med ti til tyve ganger avkastning på SEO. Selv om det er blitt vanskelig og få som faktisk mestrer SEO lenger, så er det store muligheter.

-Stefan

Hva er god SEO

Hva er god SEO

For å forstå litt mer om hva som er god SEO kan man spørre seg om hva som er ond SEO. Det kan høres litt rart ut, men Googles slagord for egne verdier er «don’t be evil».

Programmer for å avdekke juks

Man må også forstå litt mer om hva Google leverer av verdi. De lever av å skape relevante svar på søk. Er det noen som prøver å manipulere seg opp på feil måte så skader det Google. Derfor er det satt i gang store programmer med tilhørende datasentre og ja, nesten en slags enorme dataprogrammer med kunstig intelligens som skal avdekke dette. De heter Google Penguin og Google Panda. Ikke til å tulle med.

Relevans er viktig, det er også kvalitet. Originalitet er også selvsagt, her igjen kan programmene avdekke dette, også på tekster som er omskrevet. Det vet ikke alle, vi har sett at folk har oversatt samme produkter som konkurrenten fra samme leverandør. Det er nok lov rent juridisk, men google ser på det som mulig lovbrudd og i hvert fall lav kvalitet.

Linkebygging er også noe som er litt i grenseland noen ganger, her er det også mange signaler for at noe er galt som kan trigges hos Google hvis man ikke helt er innsatt i det man driver med. Samtidig er linker inn til innholdet fortsatt viktig.

Så hva er god SEO

Ja, sett rent bort fra eliminasjon av dårlig SEO som vi såvidt har streifet innom så er god SEO noe som gir verdi til brukerne. Google ser mange signaler for å anslå kvalitet. De ser hvor lenge og hvor langt lesere leser og om de går videre eller tilbake. Dette er litt avhengig av type innhold, og hvis dette er merket opp riktig forstår Google at et blogginnlegg (som dette) oftest leses og at leseren oftere går ut igjen. I dag er det også forskjeller på innhold fra forskjellige bransjer.

Er teksten godt skrevet, er inneholdet godt og er nettsiden sikker, rask nok og mobiltilpasset så er man langt.

Linker til siden fra sider som Google stoler på er fortsatt viktig.

Mange bekker små pleier vi ofte å tenke. Det er et langt løp opp til toppen og særlig rangt lengst opp. Det er mye som skal gjøres dersom søkefrasen er attraktiv og har mye trafikk.

Metadata

Oppmerking av søkefraser og lignende er en liten del av hva som skal gjøres, og her også er kvalitet viktig. Det holder ikke å gjøre det, det må gjøres bedre enn andre. For det er trangt på toppen. Det er klart, visse søkefraser med lite trafikk har fortsatt mindre konkurranse, og man kan treffe noe her og der selv om man skyter litt fra hofta.

Hvordan får man resultater

Med god SEO og med forståelse av sin konkurransesituasjon og riktig leverandør er man godt på vei. Innholdet må være av høy kvalitet. Det er greit å samarbeide med et godt performance-byrå for å få system og tilgang til kraftige byrå-verktøy, erfaring og ekspertise. Tålmodighet, og relativt romslig budsjett kommer også godt med.

God SEO er litt som et maraton. Noen maraton er vanskelige, andre er lettere.

-Stefan

Innovativ metode i konseptutvikling

Innovativ metode i konseptutvikling

Innovativ konseptutvikling starter med at du har en tanke om et problem eller et behov som må fylles. Eller at du trenger hjelp for å se mulighetene. 

Kreativ konseptutvikling er noe annet. Det er et begrep grafiske designere og andre bruker om et visuelt konsept. Med innovativ konseptutvikling kommer du dit til slutt, men du begynner mer strategisk. Forskjellen ligger i lønnsomheten.

Vi hjelper deg å se nye horisonter og å ta idéene dine fra tanke til konsept.

Teknologi og design

Coinno har ekspertise innen hvordan digital transformasjon kan påvirke suksess for din bedrift. I våre workshops gjør vi gjennomgang av hvordan kunstig intelligens, machine learning, IoT og automasjon kan endre og effektivisere dine tjenester, gjøre de relevante og konkurransedyktige . 

Konseptutvikling, metode og innovasjon

Kjernen i vår virksomhet er kreative workshops, der vi sammen med våre kunder tester ut innovasjonsideer. Vi bruker designtenkning og Osterwalders metoder som hjelper oss å skape og teste ut nye businessmodeller og løsninger. De som deltar fra vår side har utdannelse i både innovasjon og markedsføring.

Digitaliseringsvalg må testes

Et godt tjenestetilbud innen markedsføring fokuserer på konseptutvikling, metode, prosesser, effektivitet og samhandling, så vel internt som i utformingen av nye digitale plattformer mot kunden. Coinno er Google-partner og leverer nettsider og nettbutikker som har bedre kode og alle verktøy for bedre synlighet og salg.

Typiske tjenester omfatter markedsføringsstrategi, markedsanalyse samt et bredt spekter av testing. Du får satt sammen tjenester fra andre leverandører på de områdene vi ikke er spesialisert selv.

Digital transformasjon krever ressurser

Nye digitale muligheter skaper innovasjon og utvikling av helt nye forretningsmodeller. Du kan få ditt forretningsomrpde ikke bare relevant og innovativt, men også få hjelp av oss med finansiering.

Du kan få hjelp med søknader til Innovasjon Norge, SkatteFUNN og andre ordninger, noe som kan hjelpe bedriften din å oppnå transformasjonen raskere.

Konseptutvikling er et lagarbeid. Coinno etterstreber alltid å sette sammen de beste hodene som kombinerer analytikere med strateger, designere og teknologer.

Mer om våre tjenester innen konseptutvikling.

-Tanja

Google Ads

Google Ads

Fra 24. juli 2018 endret Google AdWords navn til Google Ads. Hva betyr dette?

Med Google Ads kan man, som med AdWords, vise annonser i søkenettverket, displaynettverket og på YouTube. Det blir ingen endringer i brukergrensesnitt eller algoritmer, dette er et rent navnebytte. Det blir også en ny logo. Endringen er oppgitt å ikke påvirke effekt på markedsføringen.

Det blir ny log inn, vi anbefaler som vanlig at kunder ikke selv logger inn, men lar alt gå gjennom oss dersom dere har abonnement for kampanjestyring. Unntak er ved oppdatering av betalingsinformasjon, vi lar fakturering av annonseplass fortsette direkte fra Google pga skatt.

Stefan

Innholdsproduksjon

Innholdsproduksjon

Innholdsproduksjon er en aktivitet. Eller taktikk. Som trenger en strategi. Her er noe om hvordan man kan få mer ut av innholdsproduksjon.

Vi jobber med strategisk innholdsproduksjon. Da er det som regel ut fra et markedsføringsperspektiv. Oftest i forhold til SEO/søkemotormarkedsføring. Stategien kan være å skape litt blest, eller å få oppmerksomheten til de som er et sted i en kjøpsprosess, eller kan påvirke noen som er i en kjøpsprosess. Det med å hjelpe folk til å kjøpe riktig er gjerne en vri på det med å henvende seg til de som vurderer kjøp eller å lære mer om et problem som våre kunders produkter eller tjenester kan løse. Dette med å henvende seg til potensielle kunder er ofte en del av en strategi for inbound markedsføring. Vi gjør altså dette i kombinasjon med SEO.

Skal man få effekt av innholdsproduksjon som en del av markedsføringen eller content marketing, så er inbound ofte fine strategier. Gjør man dette på nett så trenger man noen som mestrer SEO. Et område hvor det i dag er stor konkurranse mellom byråer. Her anbefaler vi derfor at man bruker byrå, selv om man ønsker å gjøre deler selv. Dette for at det skal ganske mye til for å få avkastning, innsatsen må være målrettet, må måles, justeres og ha nok kvalitet og kvantitet.

-Stefan

Teknisk SEO i 2018

Teknisk SEO i 2018

I 2018 ser det ut til å ha skjedd noen endringer i forhold til teknisk SEO så langt. Google øker på med å vektlegge hastighet. I tillegg brukervennlighet på mobil. Nå kan man også få poeng for dette i betalt annonsering.

At man kan få poeng for bedre sider på mobil innen betalt annonsering gjør at vi antar at det blir press også for de som driver med SEO. Det er nå større lønnsomhet i å ta i bruk Google AMP og lignende koding. Relativt nytt er også at man får bedre poeng for å ha sikre sider, så har dere ikke https enda er det på tide. Dette er noe vi mener at skal inngå for de som har drift av web. Det er som regel jevnlige endringer innen hva som lønner seg å gjøre innen teknisk SEO, og det er allerede en lang liste å forholde seg til. Derfor kan det være lurt å kjøpe web med drift inkludert. Gjerne av oss. Kostnadene til web og server er som regel meget lave i forhold til hva markedsføring og salg koster, og derfor er det greit å satse på kvalitet der. Da sparer man utgifter til markedsføring, eller får mer ut av budsjettet.

Stefan

GDPR

GDPR

Da var GDPR her. I dag trer altså EUs regler for personvern i kraft. Dette er noe du trenger å bry deg om hvis du håndterer kundedata. Mange leverandører har gjerne dette på plass. Din bedrift burde ha dette på stell, men det er altså aldri for sent.

Råd

Vårt råd er rett og slett å bare se over om dine leverandører følger reglene til GDPR. Våre gjør det. Så har dere gjerne en hel del kundedata samlet. Hvis deres CRM følger reglene, og dere i tillegg har vært tidlig ute med å få konsulenthjelp på dette området er dere nok på den sikre siden. Hvis ikke så er det på tide å få litt kontroll.

Hvem har mest å gjøre

De som ikke har operert med markedsføring i gråsonen trenger som oftest ikke gjøre så mye. Likevel. Nytt for noen kan være at kunden får rett til å hente ut opplysninger bedriften har lagret om dem. Dette er ikke et problem for bedrifter med en kultur som fremmer folkeskikk.

Hva vi gjør

Alle får i disse dager en hel del e-poster. Der ønsker mange bedrifter å sende noen meter med tekst, og få samtykke. Vi sender også en slik e-post, for vår del for å gjøre kunder oppmerksomme på at vi fortsatt har informasjon om dem, og for å gi dem mulighet til å raskt få denne informasjonen slettet. Denne eposten har felt utarbeidet av en leverandør for å få oss i tråd med GDPR. Vi har også fått gjort små endringer i vår tekst og på våre nettsider.

Vi har lenge fortalt i vår epost at informasjon blir lagret i vårt kundesystem, og at det kunder sender inn kan bli lest av andre. Som regel lagrer vi henvendelser med navn, noen ganger telefonnummer, e-post, velger kategori for henvendelse og vi noterer hva kunden ønsker hjelp med. Deretter er det et kundeservice-system med oppgaver og det er prosjektverktøy hvor informasjon lagres. Alt er lagret godt kryptert. Våre nettsider har også sterkere sikkerhet enn pålagt, vi får A+ på kryptering av Qualys SSL labs. For oss har GDPR ikke fått noen større konsekvenser, vi oppfylte så å si allerede kravene da vi lenge har satset mer på CSR. Det er betryggende at flere av våre leverandører også har gjort forbedringer. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om dine data eller hvis du ønsker hjelp med GDPR fra vår jurist.

-Stefan

Søkemotoroptimalsiering 2018

Søkemotoroptimalsiering 2018

Om søkemotoroptimalisering og noen deler av det som er nytt i 2018. Det er store endringer på gang innen søkemotormarkedsføring. Google har begynt å endre lengden de viser på den korte beskrivelsen de viser i søkeresultatene, metateksten. Dette får store konsekvenser.

De som ikke følger med nå blir akterutseilt. At de prøver ut endringer i lengde gjør at de som har skreddersydd tekst som ikke er oppdatert til ny standard plutselig får mindre areal på hvordan sidene vises i søkeresultatene enn konkurrentene som har oppdatert. Dette er et godt eksempel på at det lønner seg å ha abonnement på søkemotoroptimalisering. Da er man en del av et større miljø som er godt orientert over endringer i teknologien og hvordan spillet endrer seg.

Det er stort sett de som kommer øverst som tar all trafikk. Dette har ført til sterk konkurranse, men fortsatt er det store udekkede områder hvor det mest sannsynlig bare er mangel på kunnskap blant de som kjøper inn tjenester som kan forklare at det fortsatt er mange muligheter. Akkurat nå er det ekstra gode tider hvis man ønsker å ta innersvingen på konkurrenten og satser på søkemotoroptimalisering.

Konseptutvikling

Konseptutvikling

Vi tror på konseptutvikling integrert i forretningsutvikling. Tror du konseptutvikling bare handler om å lage et grafisk konsept? Det er også viktig med branding, men det finnes noe mer grunnleggende. Strategisk konseptutvikling i tråd med markedsanalyse og å ha kontroll på tallene er en forutsetning for å få kommersiell suksess. Vi hjelper bedrifter med konseptutvikling og deler med oss av noen trinn i prosessen. Denne artikkelen er passende for startups og bedrifter i SMB-markedet, men også for større bedrifter som et eksempel på hvordan konsept og lønnsomhet kan henge sammen.

Hva trenger du å vite?

Når vi hjelper deg med utvikling av ditt konsept, trenger vi å ta stilling til noen viktige parametere. For eksempel trenger du å danne deg oversikt over ditt potensielle marked.

Når produktet ditt er bare en idé, kan det være vanskelig å forsvare dine antagelser. Vi kan hjelpe deg med et konkret verktøy som du kan bruke for å regne ut ditt markedspotensiale. Markedsanalyse er et nøkkel til det.

Start med å mappe begreper. Dette blir din handlingsplan for å kunne foreta en god markedsanalyse:

Dekningsbidrag

Dekningsbidrag er inntekt fratrukket variable kostnader. Dekningsbidrag skal kunne dekke de faste kostnadene og næringsinntekten din.

Tips: Skriv alle faste og variable kostnader som kan dykke opp i løpet av din forretningsetablering. Tenk hvordan du kan få dekket kostnader frem til salg eller investorkapital.

Nullpunktomsetning

Nullpunktomsetning er en omsetning du må ha for å gå akkurat i balanse.

Tips: Lag en prognose som gir deg oversikt over produksjonskostander (tjenesteutforming) og betalingsvillighet i det markedet du vil oppnå. Multipliser dette med antall enheter du må produsere og selge for å oppnå nullpunktomsetning.

Produkter

Dine produkter er en samlebetegnelse for varer og tjenester du selger.

Sett prislapp på alle tjenestene som du kan omsette for penger. Lag et produktoversikt.

Kundesegment

Kundesegmentet er det markedet som du må dele opp i mindre målmarkeder (kundesegmenter) etter kriterier som påvirker tilbud og etterspørsel.

Tips. Et kjent strategi for å nå forskjellige segmenter er: Prisstrategi, pakker, kvalitet.

Markedsandel

Markedsandel er den andel som betjenes i markedet, som regel uttrykt i prosent.

Tips. Start med å definere dine konkurrenter. Om du finner tre hovedkonkurrenter kan du anta at de tar 100 % av markedet i dag. Du må se om du kan overvinne på bakgrunn av din strategi noen av deres kunde og dermed kan anta % av markedet du kan regne med.

Substitutt

Substitutt er det nærmeste produktet eller tjenester som allerede omsettes på markedet. Det kan også være en annen type produkt som oppfyller samme kundebehov.

Posisjonering

Posisjonering betyr hvordan ditt produkt eller bedrift fremstår i kundenes øyne. Verditilbudet er viktig her. Posisjonen er også relativ til konkurrerende tilbud.

Markedsstrategier

Valg som innebærer en posisjonering i forhold til kunder/konkurrenter på en måte som gir bedriften et konkurransefortrinn.

Pris per kunde

Kontaktpris: Kontaktpris det det koster å informere en kunde. Eks: Annonse: 5.400 = Kontaktpris 68 øre Antall lesere: 8000

Respons: Antall som svarer på et markedsføringstiltak. Eks: 20.000 flyers, 400 svar = 2% (Uttrykk for markedstiltakets effekt).

Klikkrate (CTR): Antall som svarer på et digitalt markedsføringstiltak. Eks: 20.000 visninger av annonse, 400 klikk = 2% (Uttrykk for markedstiltakets effekt).

Konverteringsrate: Andel som responderer gjennom å ta kontakt eller bestille, etter å ha klikket på annonsen.

Pris per konvertering (CPC): Hva man betaler for en kundehenvendelse. Pris per klikk * antall klikk delt på antall henvendelser.

Pris per kunde: Prisen på kundehenvendelsene / salgsraten på henvendelsene. Betaler du 1000 kr per henvendelse og 25% blir til kunder er prisen per kunde 1000 / 0,25 = 4000.

Les mer om våre tjenester innen konseptutvikling.

-Tatjana

Konseptutvikling

Konseptutvikling

Konseptutvikling er forskjellig, avhengig av hvilken yrkesgruppe du spør. For oss handler det om å få idéer til å henge sammen. Hvis du spør en grafisk designer så handler det om et visuelt konsept. En produktdesigner kan ha utkast til emballasje og en markedsfører kan ha fokus på hva slags verdi man skaper. I gamle dager var det mye synsing, og oppdragsgivers personlige smak ble ofte avgjørende. Det var også ofte tekstforfattere som sto bak konseptutvikling i klassiske reklamebyråer, kanskje fordi de kunne beskrive noe raskt og abstrakt. En med bakgrunn innen innovasjon og forretningsutvikling ser det annerledes. Rammeverk innen lean startup er godt egnede for å forstå hvordan man kan legge sammen idéer og hvordan man kan teste sine antakelser. Jeg mener det alltid er her man skal begynne hvis man skal treffe riktig. Selv for store etablerte selskaper. Det er mye felles hva gjelder intraprenørskap (innovasjon i etablerte selskaper) og entreprenørskap (innovasjon i nye selskaper). Så er det alltid også en fordel å ha med markedsfører, forretningsutvikler, brandingekspert, grafisk designer, produktdesigner, tekstforfatter og så videre fortsatt.

Grunnlag for konseptutvikling

Vi har en strukturert måte å produsere konsept på. Begrepet lean kommer fra en produksjonsmetode benyttet innen Toyota for å kontinuerlig justere og teste for å få opp kvaliteten og ned kostnadene. Dette ligner litt på Webers byråkrati og Taylors fokus på prosedyrer. Vi finner altså paradoksalt nok et system for innovasjon og entreprenørskap innen noe veldig firkantet. Flere av oss som har studert innovasjon vet at prosedyrer alene ikke er nok, de kan faktisk virke mot sin hensikt hvis de brukes feil. Utvikling av individene som deltar, utvikling av timet og det sosiale miljøet er også viktig for at alle skal yte. Vi ser helhetlig når vi bruker lean innen entreprenørskap. Likevel er lean en del av det, og da har de metodene vi ofte bruker gjerne utspring fra verkene til Ries og da særlig «Lean Startup».

Innovasjon er mye mer enn kreativitet

Innovative konsepter er noe annet enn bare kreative konsepter. Ved å utvide det kreative begrepet gjennom å legge til krav om lønnsomhet kommer vi frem til den definisjonen på innovasjon som vi bruker. For å få et konsept til å bli lønnsomt tenker vi helhetlig. Vi bruker et mer helhetlig rammeverk fra Osterwalder et al. for å se på integrert markedskonsept og forretningskonsept. Vi plukker de riktige deltakerene, eller veileder de deltakerene som deltar for å skape et riktig team og et godt miljø for innovasjon.

Knekk koden

Testing er viktig. Osterwalder skriver også om dette, men i praksis vet vi at mange har vanskelig for å teste sine antakelser. Vi vet det fra kurs vi har holdt. Når deltakerene skal teste og spørre målgruppen så skjer det ikke. Selv i større grupper med over 20 deltakere er det få eller ingen som faktisk går så langt som å snakke med noen. Det er enda et stort skritt fra å snakke med noen til å faktisk gjøre valide og reliable tester. Dette er i seg selv et eget fagområde for markedsanalytikere, sosialantropologer og lignende. Likevel er det bedre med noe kontakt med markedet enn ingenting. Det med testing står sentralt i alle metoder innen lean startup, og likevel er dette noe vi vet at utøvere har en stor barriere for å gjøre. Dette er noe vi derfor anbefaler at dere aksepterer at må gjøres. Det er mye billigere å gjøre endringer i konsept, mockups, prototyper eller presentasjoner enn i de ferdige produktene og tjenestene. For å ikke nevne hva testing gjør for suksessraten.

Hvordan man tester konsept

Vår performance-avdeling tester mye digitalt. Vi viser gjerne filmer, landingssider med produkter eller tjenester, eller annet for trafikk vi trekker inn digitalt og tester på. Da er a/b-testing fint. Man kan få mange svar og man slipper synsing eller konflikter om hvem som vet best. Ingen blir sur hvis noen er besserwisser. Man kan bare teste! Så lenge man husker at det å designe og tolke tester på folks adferd er for fagfolk.

Mennesker er komplekse, og forskjellige. De lar seg lett påvirke, og hvordan, hvem, hvor og når man stiller spørsmålet påvirker til stor del svaret man får. Det skal mye mer avansert statistikk til enn hva man finner i newtonsk fysikk for å tolke resultater fra tester.

Mer om våre tjenester innen konseptutvikling.

Stefan