Søknad Innovasjon Norge

Søknad Innovasjon Norge

Søknad fra Innovasjon Norge. Les dette først.

På sider til Innovasjon Norge finner man flere tekster om betingelser for å oppfylle kravene til stønaden. Samtidig snakkes det om at søknadsrutiner er konkurransebaserte. Det betyr, at din søknad, tross for at den fyller alle kravene, kan risikere å ikke nå opp. Stønaden din vil ses i lys av andre innkomne søknader, og dersom din forretning har sterke konkurrenter som står i samme kø, er du automatisk utsatt for å bli sammenlignet med andre.

Da blir det viktig å fremheve et helhetlig bilde av hva din innovasjon betyr for infrastruktur som allerede finnes, og hvordan den forstyrrer nåværende tungvinte løsninger, og ikke minst hvilke fotavtrykk etterlater den.

Dersom du var en av uheldige som tapte konkurransen om penger sjekk disse punkter:

Manglende gjennomføringsevne

Ofte forstås kravet som behov for å inneha kompetanse som kreves for å realisere forretningsideen: Har teamet kompetansen internt, blir den økonomiske byrden lettere. Sammensatt team er viktig, men kravet skjuler den virkelige grunnen – tilgang til kapital for utvikling. Hvis forretningen din er nettopp etablert, blir det viktig å vise til aksjekapital, investorer som dere ha inngått samarbeid med, eller tidlige kunder som kan betale forskudd før produktene er produsert.

Hvis dere har allerede drevet forretningen en stund, du må skille innovasjon ut som enkeltstående prosjekt med eget budsjett. Planlegg finansiell support gjennom hele prosjektperiode.

Den finansielle risikoen i prosjektet må ikke være for høy, slik at Innovasjon Norge anser tilskudd som en vekst-investering, og ikke som redningsaksjon for en bedrift i vanskelighet.

Manglende kompetansepå grunn av svakt sammensatt team. 

Manglende evne til å bygge nettverk og kommersialisere løsningen:

Tenk på salg tidlig! Bruk fokusgrupper digitalt for å avklare kunder, markeder, priser og funksjoner før du lanserer ideen. Mange er redde for at ideen blir stjålet i tidlig fase. Velg dine fokusgrupper med omhu!

Uklar forretningsmodell:

Du kan få hjelp fra oss, vi tilbyr workshops som hjelper bedrifter uansett størrelse med å utforme et bærekraftig konsept. Vi har også pakker for finansiering hvor søknad til Innovasjon Norge inngår. Pakkene er et godt utgangspunkt for opptak til virtuell akselerator eller inkubator.

Begrenset markedspotensial, eller ikke har mulighet for skalering og vekst på kort eller lang sikt.

Ikke relevant for ordningen.  

-Tanja

Siva

Siva

Det er ikke lett å få komplett oversikt over alle etablerte næringshager, inkubatorer og frittstående kollektiver i Norge. Grunnen til det er feltet er svært levende og kart over nye enheter i stadig endring.

Sivas påvirkning

Siva legger føringer på antall etablerte næringshager og inkubatorer i Norge. Flere enheter opprettes i Oslo og andre steder i Norge hver mnd.

Om Sivas nasjonale inkubasjons- og næringshageprogram

Inkubasjonsprogrammet til Siva er rettet mot oppstartsbedrifter i tidlig fase. Tjenester som gis er f.eks. forretningsutvikling, kommersialisering og mentorering. 

Næringshageprogrammet er rettet mot mer etablerte bedrifter og har et spesielt fokus på distriktene. Tjenester som gis er f.eks. bedriftsrådgivning, hjelp til utvikling av forretningsidéer og markedsplanlegging. 

Siva har bidratt etablering av 35 inkubatorer og 40 næringshager i Norge. Til sammen 3600 bedrifter involvert i verdiskaping gjennom samarbeid med etablerte enheter. 

Fylkeskommunene og regionalt næringsliv er viktige samarbeidsaktører for Siva!

Sivas bidrag

Stor vinner av tildelte midler til vekst og innovasjon i Norge er regioner i Nord-Norge. Til sammen fikk næringshager og inkubatorer i Nord-Norge 34 millioner i 2018, og i desember ble det lyst ut 5,5 millioner kroner ekstra. 

Dette tiltaket gjennom Sivas nasjonale inkubasjons- og næringshageprogram vil stimulere til etablering, vekst og omstilling av nye bedrifter i geografiske steder som ellers får ikke til næringsvekst lett. Dette tiltaket gjør Svia til en betydningsfull og synlig aktør over større deler av Norge.

Øker muligheten for å lykkes 

Totalt finansierer Siva 40 næringshager og 35 inkubatorer over hele landet. I år mottok Siva i alt 43 søknader, hvorav fem ble innvilget støtte, dvs det åpnes en ny inkubator hver 2. måned. Tre av søknader som ble innvilget i år hører til regioner i Nord.

-Tanja

Hjelp til søknad – Innovasjon Norge

Hjelp til søknad – Innovasjon Norge

Hjelp til søknad. Innovasjon Norge bidrar til å realisere innovasjonsprosjekter som ellers ikke ville blitt gjennomført på grunn av manglende kapital.

I tillegg kan Innovasjon Norge bidra til å realisere verdiskapende næringsprosjekter som lover samfunnsøkonomisk løft lokalt og nasjonalt.

Det er ikke slik at Innovasjon Norge kan brukes bare til saksbehandling av sine søknader. Du kan også oppdatere deg om nye foredrag i regi av etaten og få veiledning via telefon. Noe hjelp til søknad Innovasjon Norge kan du også få direkte fra dem.

Innenfor finansieringsvirksomheten innvilger Innovasjon Norge to milliarder kroner i tilskuddsmidler til utviklingsprosjekter årlig, i tillegg til fordeling av lånmidler på tre milliarder kroner i året.
 
Innovasjon Norge bistand kan deles i følgende hovedinnretninger:        

  • Innovasjonsprosjekter med vekstpotensial.
  • Stimulere næringslivet til internasjonalisering av virksomheten.
  • Et distriktsprosjekt, for å løfte distriktene.
  • Et landbruksprosjekt for å stimulere utvikling i landbruket.
  • Et sjømatprosjekt for å bidra til utvikling og økt verdiskaping innen marin sektor.
  • Et prosjekt mot profilering av Norge som reisemål.
  • Et prosjekt knyttet til Norges bidrag til EU-land i henhold til EØS-avtalen.

Midlene som fordeles til overnevnte virksomheter fordeles, dessverre, ulikt.  For eksempel innenfor landbruk blir ikke grad av et internasjonalt potensial vektlagt. 

Tilgjengelige midler:

Det er politiske føringer på hvordan tilskuddsmidler skal brukes.  

Områdene som støttes med tilskudd er:

  • Miljøteknologiprosjekter, med produktutvikling av og bygging av demo-/pilot-prosjekter.
  • Forsknings- og utviklingsprosjekter som skjer i samarbeid mellom en utviklingsbedrift og en krevende.
  • Tilskudd i distriktsutviklingsområder.
  • Tilskudd til landbruket, tilgjengeliggjort som en del av jordbruksavtalen.
  • Tilskudd knyttet til profilering av Norge som reisemål.

Aktuelle generelle kriterier er:

  • Ved vurdering av tilskudd legger IN vekt på at bedriftene skal antas å være både samfunnsøkonomisk og bedriftsøkonomisk lønnsomme. 
  • Økonomiske, sosiale og miljømessige hensyn skal være ivaretatt .
  • Videre forutsettes det at prosjektene som støttes bidrar til verdiskaping i Norge.

Tilskuddet skal brukes til prosjekter med høy risiko med sikte på både å dele risiko med investor/bedrift og virke utløsende på gjennomføringen av prosjektet.

Hjelp til søknad. Innovasjon Norge og andre kilder.

Du kan få hjelp til søknad, Innovasjon Norge, Forskningsrådet, Horizon 2020 er noen eksempler. Søknad inngår i pakker for funding hvor vi jobber med konseptutvikling og forretningsutvikling som base for finansiering. Du kan også bli vurdert for opptak til virtuell akselerator og inkubator for utvalgte selskaper. Det er også mulig å få investeringer fra oss eller noen av våre partnere.

-Tanja

SkatteFUNN søknad

SkatteFUNN søknad

SkatteFunn søknad – Du kan lese vår serie om søknadstips, eller få frigjort tid gjennom å la oss i Coinno bistå med søknader om indirekte finansiering.

Her er tallene som bedriften kan regne med dersom det planlegges store investeringer i et utviklingsprosjekt. I utgangspunktet kan alle midler som ble brukt til prosjektet tas i betraktning, også innovasjonsmidler. Dette øker tilgang til kapital og forlenger liv til både prosjekter og bedrifter.

Totalbudsjett:

Når innovasjonsmidler regnes som direkte støtteordning, er SkatteFUNN betraktes som en indirekte støtteordning. Støtten fremkommer som fradrag i skatt på inntil 20 prosent av kostnader knyttet til gjennomførte forsknings- og utviklingsaktiviteter. Kostnadene må være dokumenterbare og må kunne gjenfinnes i et prosjektregnskap. 

Små og mellomstore bedrifter får fradrag for kostnader knyttet til førstegangs patentering. Fradraget gjelder alle kostnader forut for tildelingen av rettigheten i første jurisdiksjon, herunder kostnader knyttet til utarbeiding, inngivelse og oppfølgning av søknaden så vel som kostnader til å fornye søknaden før rettigheten er tildelt.

Per år kan bedriften til sammen få skattefradrag på 5 millioner kroner!

Fradragsgrunnlaget som er knyttet til prosjektrammer per bedrift per år er 25 millioner kroner. På inntil 20 prosent fradrag kan bedriften få refundert maksimalt 5 millioner kroner. 

Ved større prosjekter der prosjektramme overstiger 25 millioner kroner (og maksimalt 50 millioner) må alle kostnader fra brukte 25 til 50 millioner være knyttet til innkjøp av FoU (forskning og utvikling)-tjenester fra godkjent FoU-institusjon. Ved oppfylte krav til forskning kan bedriften få inntil 20 prosent fradrag, maksimalt 10 millioner kroner. 

 Prosjektene må godkjennes av Forskningsrådet (SkatteFUNN). Bedriften må søke innenfor bestemte frister.

Selve fradraget (prosjektstøtten) foretas ved likningsoppgjøret, på bakgrunn av innsendt fradragskrav på revisorattestert skjema (RF-1053) fra bedriften.

Frister for søknad til SkatteFUNN:

2019

  • 13. februar
  • 10. april
  • 25. september
  • 20. november

 

Crowdfunding Norge – Folkeinvest

Crowdfunding Norge – Folkeinvest

Vi har en nyere aktør innen crowdfunding i Norge. Folkeinvest bistår med salg av aksjer til folket. Vi får håpe dette bidrar til at investeringer i startups tar over for oppussing og utleie som den nye folkesporten i landet.

Akkurat nå er det flere interessante prosjekter ute. De legger ut aksjer med et minimumsbeløp som skal oppfylles for at emisjonen skal bli noe av. De tar 5% i suksesshonorar. Privatpersoner kan kjøpe med bankID.

Husk også at investeringer på 30 000 kr eller mer i oppstartsselskaper nå gir skattefradrag. Dette er noe som skal kunne konkurrere med utleiedel som investeringsobjekt. Det er lærerikt, interessant og kan gi avkastning. Det er noen få av alle selskaper som virkelig tar av, så det kan lønne seg med spredning. Her er det også verdt å tenke på at vi nå ser på et mer amatørmessig publikum som investormålgruppe. Vi anbefaler dem å ikke bruke penger de ikke har råd til å tape, og å ikke ha belåning.

Å få avkastning tar også lang tid, men vi tror at langsiktige investeringer er bedre. Verdens mest kjente investor Warren Buffet har selv sagt at han går etter langsiktige investeringer og de har bedre risk/reward. I Norge har vi hatt overskudd av gode idéer og startups, men underskudd på investorer. Dette med at investeringer i startups blir lettere kan være gode nyheter for begge sider. En ting er sikkert, det blir spennende å følge utviklingen.

Les gjerne første delen i vår artikkelserie om crowdfunding i Norge.

-Stefan

Crowdfunding Norge. Del 5.

Crowdfunding Norge. Del 5.

Det dukker stadig opp nye aktører på markedet med løsninger for crowdfunding i Norge. Nå er DNB ute med Startskudd.

Det ser ut til at Startskudd på startskudd.no har laget en slags kickstarter-aktig løsning. Altså forhåndssalg. Dette markedsfører de overfor sine kunder. Nå er ikke dette et typisk segment med «early adaptors» som man ofte prøver å selge tidlige produkter til. Det er jo et mer brett massemarked hvor man har både segmentet man ofte kaller pragmatikere og de man gjerne kalle konservative.

Så hva er det som ser ut til å gå der akkurat nå da? De har omtrent femten aktive prosjekter opp nå, og dette ser ut til å fungere for et prosjekt hvor de selger en ny koselig barnebok, et læringskonsept for å engasjere barn på kjøkkenet og faktisk også en litt mer innovativ klokke. Klokken er forsåvidt klassisk, men har en rem som har en chip som kan synkroniseres med chipen i bankkortet og gjøre betaling enklere.

Stefan

Skattefradrag på investeringer i startups

Skattefradrag på investeringer i startups

Investere i startups med skattefordel nå! Gode nyheter for investorer som tenker både kortsiktig og langsiktig! For eksempel når du vil investere i et selskap som har en potensiale for vekst og verdiskaping. Det er vanlig at et startups ikke utbetaler aksjonærer før 3 år har gått. For mange kan langsiktig investering i et startup føles som en usikker investering, men nå skjer det endringer.

Fra 1.07.2017 har det blitt mulig å avskrive investert kapital og få kortsiktige fordeler fra investeringer.

Beløpet som faller innenfor avskriving er 30 000 til 500 000 nok. Dette kan stimulere mange flere til å investere mer i startups. Det er tross alt tusen ganger mer interessant enn å investere i utleieobjekt med skattefordel.

Hvordan ordner man det praktisk?

Skattefradraget må rapporteres til skatteetaten i skattemelding. Samtidig må selskapet rapportere deg som sin nye aksjeeier i Aksjonærregisteroppgave (RF-1086) til skattemyndighetene.

Kan jeg investere i mitt eget selskap?

Hvis du er leder eller eier av selskapet som skal investeres i, kan du ikke investere i eget selskap for å kunne utnytte fordelene med skattefradraget.

Hvis du er en leder eller eier av et selskap som vil investere, kan du oppnå skattefradragsfordeler i selskapet.

Aksjene som du kjøper på denne måten skal ikke selges før 3 år har gått.

Hvis du har investert i selskapet på det første året, kan du ikke selge aksjer før 5 år har gått.

Finnes det krav til startups?

Selskapet må være under 6 år, færre enn 25 ansatte, har driftsinntekter under 40 mil og 400 000 i minimum lønnsgrunnlag. Selskapet må ha en reel virksomhet og ikke være en passiv kapitalforvalter. Selskapet kan ikke motta mer enn 1,5 mil årlig. Alle mottatte midler rapporteres til skatteetaten (RF-1086)

Såkornfond fra Innovasjon Norge

Såkornfond fra Innovasjon Norge

Såkornfond fra Innovasjon Norge kan være gull. Har du en god idé og vet at selskapet ditt har potensiale?

Du må ikke se deg blind på tilskudd. Det finnes flere måter å samarbeide med Innovasjon Norge på.

Et av de mange tiltakene er såkornfond fra Innovasjon Norge. Regjeringen har bestemt å etablere 6 slike fond. Flere fond har allerede nådd sin forvaltningspotensiale og har stengt for flere søkere. Heldigvis etableres det nye fond og tiltaket fortsetter å være aktuell for mange. Fondene er landsdekkende, men de kan ha i fokus et bestemt geografisk område.

Fondene etableres gradvis. Fondene hjelper nye innovative bedrifter med nødvendig kapital, og de nyeste fondene er tilgjengelig for investering fra desember 2017.

Kapital til forvaltning

Verdien i fondene er 250 millioner kroner av statlige midler samt tilsvarende beløp fra private investorer i hvert av fondene. Kapitalbase forholdsvis er 1,36 milliarder kroner, og 1,45 milliarder kroner.

Formålet med å opprette disse fond er at private investorer som ønsker å investere i nye innovative selskap får redusert risiko på sine investeringer.

For søkere blir det lettere å fokusere på å søke midler fra ett sted, samtidig som nytt eierskap blir sammensatt og balansert.

Navnet såkornfond reflekterer et aktivt eierfond som skal sikre arbeidet mot bærekraftig vekst over hele Norge.

I tillegg til kapital bidrar fondene med bred kompetanse, erfaring og stort nettverk.

Finn ditt fond

Fondene selv har mandat til å vurdere hvilke selskaper de skal investere i. Hvis du er en bedrift som vil søke, må du kontakte hvert enkelt fond for vurdering av om din løsning eller produkt kan kvalifisere seg for investering.

Fondene kan kontaktes direkte.

Legg merke til at fondene har forskjellig spesialisering, eller fokusområde.

sarsiaseed.com

midvest.no

norinnovainvest.no

allianceventure.com

skagerakmaturo.no

Les ellers mer om våre tjenester for bistand i forbindelse med finansiering og søknader til Innovasjon Norge.

-Tatjana

Konseptutvikling

Konseptutvikling

Vi tror på konseptutvikling integrert i forretningsutvikling. Tror du konseptutvikling bare handler om å lage et grafisk konsept? Det er også viktig med branding, men det finnes noe mer grunnleggende. Strategisk konseptutvikling i tråd med markedsanalyse og å ha kontroll på tallene er en forutsetning for å få kommersiell suksess. Vi hjelper bedrifter med konseptutvikling og deler med oss av noen trinn i prosessen. Denne artikkelen er passende for startups og bedrifter i SMB-markedet, men også for større bedrifter som et eksempel på hvordan konsept og lønnsomhet kan henge sammen.

Hva trenger du å vite?

Når vi hjelper deg med utvikling av ditt konsept, trenger vi å ta stilling til noen viktige parametere. For eksempel trenger du å danne deg oversikt over ditt potensielle marked.

Når produktet ditt er bare en idé, kan det være vanskelig å forsvare dine antagelser. Vi kan hjelpe deg med et konkret verktøy som du kan bruke for å regne ut ditt markedspotensiale. Markedsanalyse er et nøkkel til det.

Start med å mappe begreper. Dette blir din handlingsplan for å kunne foreta en god markedsanalyse:

Dekningsbidrag

Dekningsbidrag er inntekt fratrukket variable kostnader. Dekningsbidrag skal kunne dekke de faste kostnadene og næringsinntekten din.

Tips: Skriv alle faste og variable kostnader som kan dykke opp i løpet av din forretningsetablering. Tenk hvordan du kan få dekket kostnader frem til salg eller investorkapital.

Nullpunktomsetning

Nullpunktomsetning er en omsetning du må ha for å gå akkurat i balanse.

Tips: Lag en prognose som gir deg oversikt over produksjonskostander (tjenesteutforming) og betalingsvillighet i det markedet du vil oppnå. Multipliser dette med antall enheter du må produsere og selge for å oppnå nullpunktomsetning.

Produkter

Dine produkter er en samlebetegnelse for varer og tjenester du selger.

Sett prislapp på alle tjenestene som du kan omsette for penger. Lag et produktoversikt.

Kundesegment

Kundesegmentet er det markedet som du må dele opp i mindre målmarkeder (kundesegmenter) etter kriterier som påvirker tilbud og etterspørsel.

Tips. Et kjent strategi for å nå forskjellige segmenter er: Prisstrategi, pakker, kvalitet.

Markedsandel

Markedsandel er den andel som betjenes i markedet, som regel uttrykt i prosent.

Tips. Start med å definere dine konkurrenter. Om du finner tre hovedkonkurrenter kan du anta at de tar 100 % av markedet i dag. Du må se om du kan overvinne på bakgrunn av din strategi noen av deres kunde og dermed kan anta % av markedet du kan regne med.

Substitutt

Substitutt er det nærmeste produktet eller tjenester som allerede omsettes på markedet. Det kan også være en annen type produkt som oppfyller samme kundebehov.

Posisjonering

Posisjonering betyr hvordan ditt produkt eller bedrift fremstår i kundenes øyne. Verditilbudet er viktig her. Posisjonen er også relativ til konkurrerende tilbud.

Markedsstrategier

Valg som innebærer en posisjonering i forhold til kunder/konkurrenter på en måte som gir bedriften et konkurransefortrinn.

Pris per kunde

Kontaktpris: Kontaktpris det det koster å informere en kunde. Eks: Annonse: 5.400 = Kontaktpris 68 øre Antall lesere: 8000

Respons: Antall som svarer på et markedsføringstiltak. Eks: 20.000 flyers, 400 svar = 2% (Uttrykk for markedstiltakets effekt).

Klikkrate (CTR): Antall som svarer på et digitalt markedsføringstiltak. Eks: 20.000 visninger av annonse, 400 klikk = 2% (Uttrykk for markedstiltakets effekt).

Konverteringsrate: Andel som responderer gjennom å ta kontakt eller bestille, etter å ha klikket på annonsen.

Pris per konvertering (CPC): Hva man betaler for en kundehenvendelse. Pris per klikk * antall klikk delt på antall henvendelser.

Pris per kunde: Prisen på kundehenvendelsene / salgsraten på henvendelsene. Betaler du 1000 kr per henvendelse og 25% blir til kunder er prisen per kunde 1000 / 0,25 = 4000.

Les mer om våre tjenester innen konseptutvikling.

-Tatjana

Innovasjon Norge, Kommersialisering. Tilskudd eller lån?

Innovasjon Norge, Kommersialisering. Tilskudd eller lån?

Tilskudd eller lån fra Innovasjon Norge i kommersialiseringen? – Vet du hva som er best for deg og realisering av din ide?

Om Tilskudd

Du har allerede avklart markedet, men løsningen må tilpasses bedre kundenes behov. I tillegg må du begynne med markedsføring og samarbeidsavtaler. Du kan dekke både eget arbeid (begrenset til 600 kr per time), og eksterne konsulenter.

Hva kan du bruke tilskuddet på?

Du kan fortsette med videreutvikling av din tjeneste, blant annet design

Patentere/beskytte ideen

Lage kommunikasjonsplan for introduksjon av din ide på markedet

Kompetanseheving

Tilskuddet kan dekke 75% av godkjent kapitalbehov og er begrenset til 700 000.-

Krav til søkeren

Kravene til søkeren er evne til å kommunisere unikhet av sin ide, vise til betydelig markedsandel og argumentere for den. Du må vise til målene med prosjektet og hvordan de skal oppnås, beskrive mulige konkurrenter. Du må ha relevant erfaring og 25% egen finansiering.

Lån

Denne løsningen passer best for dem som har egenkapital eller investorkapital, slik at bærekraften i selskapet har tid til å bygge seg opp. Det må legges frem troverdige planer om hvordan lånet skal brukes til. Du kan bruke pengene til kommersialisering av teknologi, eller til oppstart av bedriften.

Lånet må betales tilbake om 4 år. Du får første 2 år med rente- og avdragsfritak og 2 år til med rentefritak. Du kan låne inntil 1.5 million, men det forutsetter at du har egen kapital på minst 40% av det totale kapitalbehovet.

Etter 2 år må du begynne å betale effektiv rente på 4,7 % og nominell rente på 2,87%.

For å effektivisere lånet må du ha en nedbetalingsplan, solidaritetsansvar (kausjon på 20%) og sannsynliggjøre betjeningsevne med hensyn til renter etter første 4 år.

Scope for bedrifter – AS, yngre enn 5 år, har gjennomføringsevne og nødvendig kompetanse på plass, innovativ og har ambisjoner for vekst. Du må kunne også vise til betalingsvillig marked.

Les mer om hvordan vi kan hjelpe dere med mer effektive søknader til Innovasjon Norge.

-Tatjana

Innovasjon Norge, Innovasjonskontrakt. Del 2

Innovasjon Norge, Innovasjonskontrakt. Del 2

Del II

Partene i innovasjonskonstrakter ved søknad til Innovasjon Norge.

Leverandørbedriften

For leverandørbedriften valg av pilotkunde er avgjørende. Fordi det forventes at pilotkunden skal gi en reell innsikt i behovene som skal dekkes, være en forhandler og guide i det forretningslandskapet der løsningen implementeres, må leverandøren ha tillit til et fremmed påvirkning på sin innovasjonsskapende ide. For prosjektet er avgjørende både valg av riktig samarbeidspartner og hvor godt partene har samarbeidet i løpet av prosjektet.

Tross for at leverandøren er en liten eller en mellomstor bedrift, og kanskje vil bruke alle sine ressurser til prosjektgjennomføring, stilles det fortsatt like høye krav til rapportering i forbindelse med innovasjonskontrakt hos Innovasjon Norge.

Pilotkunden

Pilotkunde er ikke bare en kunde som har udekket behov og vil investere i prosjektet i form av arbeidsinnsats og tid, men også bidra med mist 20% av de totale kostnader. Arbeidsinnsats er sentral, og legges vekt på kvalitet og tid.

Pilotkunden skal bistå med behovskrav og spesifikasjoner, kunnskap, være aktiv deltager på møter og teste og validere løsningen.

Pilotkunden kan være en eller flere norske eller utenlandsk bedrifter, eller norske eller utenlandske offentlige virksomheter.

Hvorfor bli leverandørbedrift?

  • Redusere utviklingskostnadene og risiko i prosjektet ved samarbeid med pilotkunden og tilskudd fra Innovasjon Norge. Dette bidrar også til større avkastning på investeringene
  • Styrker markedsmulighetene ved å utvikle produktet eller tjenesten som det potensielle markedet har behov for.
  • Skape konkurransefortrinn med økt tilgang på kunnskap, erfaring og utviklingskompetanse, samtidig som du kan få tilgang til kundepartners nettverk.
  • Skaper bedre omdømme ved å utvikle et unikt produkt, en prosess eller en tjeneste for en kundepartner med godt renommé.
  • Innovasjon i samarbeid skaper langsiktig verdiskapning og suksess.

Hvorfor bli pilotkunde?

  • Pilotkunden får stille sine krav og spesifikasjoner til utviklingen av produktet/løsningen.
  • Betydelig reduksjon av prosjektkostnader og finansiell risiko.
  • Muligheten til å samarbeide med norske små og mellomstore bedrifter (SMB) med unike ferdigheter og kunnskap i aktuelle produktområder.

Les også om våre tjenester for bistand i forbindelse med søknad til Innovasjon Norge.

Les også del 1 om innovasjonskontrakt fra Innovasjon Norge.

-Tatjana

Innovasjon Norge – Sosialt entreprenørskap

Innovasjon Norge – Sosialt entreprenørskap

Sosialt entreprenørskap støttet av Innovasjon Norge. Oppsummering av forvaltet mandat til humanitær innovasjon og beredskapsstøtte.

I 2017 ga Utenriksdepartementet Innovasjon Norge mandat til å administrere 30 millioner kroner til humanitære innovasjons- og beredskapsinitiativer. Målet med ordningen var å stimulere innovasjonsprosjekter og styrke humanitær beredskap. Søknadsfristen var 15. oktober, og nå kan vi oppsummere et bærekraftig år for frivillige organisasjoner som har søkt og ble innvilget pengene.

 

Humanitære utviklingsprosjekter, formål

Formålet med denne ordningen var å støtte innovasjonsprosjekter hvor organisasjoner i samarbeid med privat sektor kunne utvikle nye eller mer bærekraftige løsninger for den humanitære sektoren for et bedre og mer effektivt humanitært arbeid.

Utvalgskriterier

Alle kriterier måtte vært oppfylt:

Innovativt – prosjektet må enten introdusere en ny løsning for å møte humanitære behov bedre og mer effektivt, eller dekke en etterspørsel som vil sikre en mer bærekraftig og forbedret beredskap.

Utviklingsstadium – Innovasjonsprosjektet må være på et stadium av utvikling før kommersialisering. Tilskuddet skulle dekke aktiviteter relatert til ideutvikling og tilpasning av løsninger som passer til humanitære behov.

Menneskelige ressurser – søkeren må vise til relevant kompetanse og tilstrekkelige ressurser til å administrere og utvikle innovasjonsprosjektet.

Brukers innvirkning – søkeren må forklare forventede resultater for potensielle sluttbrukere av prosjektet.

Samarbeid – samarbeid med andre organisasjoner, stiftelser, institutter eller privat sektor anses å være viktig.

Finansiering

Bidraget kunne dekke opptil 100% av godkjente prosjektutviklingsutgifter knyttet til det spesifikke innovasjonsprosjektet. Utbetaling av bevilgningen skjer mot mottak av signert akseptbrev og forespørsel om utbetaling.

Prosjektkostnader

Prosjektkostnader kunne inkludere:

-Innkjøp av definerte leveranser fra privat sektor, inkludert materiale og teknologi, utvikling av prototyper for testing (pilot).

-Innkjøp av konsulenttjenester for å sikre relevant kompetanse i forbindelse med prosjektet.

-Opptil 30% av de totale prosjektkostnadene for personell brukt til prosjektet.

-Andre utgifter knyttet til prosjektet, slike som leie av fasiliteter, utstyr og reiseutgifter.

-Indirekte administrasjonskostnader på opptil 5% av totale prosjektkostnader.

Mål

Prioritet for 2017 var prosjekter som fokuserer på å bidra til bedre beredskap og respons i krisesituasjoner med fokus på nødhjelpsprodukter og løsninger som møter behov.

Hvem var søkere?

Dette programmet var relevant for FN-organisasjoner og norske registrerte frivillige organisasjoner med et humanitært mandat.

Praktisk informasjon

Prosjektstørrelse – prosjektet måtte ha en minimumsstørrelse på 1,0 millioner kroner. Et rimelig budsjett for prosjektaktivitetene skulle legges frem.

Prosjektlengde – prosjektgjennomføringslengde er 6 måneder fra utbetalingen av bevilgningen. Prosjektet måtte starte senest 1. desember 2017. Endelig rapport skal sendes innen 1. august 2018.

Relevans – prosjektet måtte forholde seg til formålet med ordningen og ha stor relevans for en eller flere av de identifiserte målene for bærekraftig utvikling.

Kryssende problemer – prosjekter som har en positiv innvirkning på tverrgående problemstillinger. Dette inkluderer menneskerettigheter, likestilling, klima og miljø samt korrupsjon.

Kunnskapsoverføring – prosjektet skulle inneholde aktiviteter som ville sikre kunnskapsdeling med andre organisasjoner som engasjerer seg i humanitær respons.

Innkjøp av produkter og løsninger – Søkeren måtte forholde seg til retningslinjer for innkjøp i tråd med gjeldende regler og forskrifter.

Prosjekter som fokuserer på ett eller flere av SDGene (Sustainable Development Goals) der norsk handel og industri har interesse ville bli prioritert. Innovasjon Norge har identifisert relevante mulighetsområder: Ren energi, bioøkonomi, helse og velferd, smarte samfunn.

Alle tilskuddsmottakere må videre presentere til Innovasjon Norge en kort rapport om hvordan midlene har blitt brukt og resultatene av prosjektet innen to måneder etter at prosjektet er fullført. Bidragsmottaker er også ansvarlig for overvåking og gjennomgang av prosjektet, herunder en evaluering av løsningene og resultatene, i tråd med resultatrammemetodikken, som skal inkluderes i rapporten til Innovasjon Norge.

Hva i 2018?

Vi i Coinno håper på at denne ordningen vil gjenta seg i 2018. Humanitære organisasjoner blir stadig utfordret med nye behov. Både teknologien og samarbeidsallianser utvikler seg hele tiden, og vi ser behov for å hjelpe flere humanitære ideer frem.

Dersom du er interessert i å teste ut ditt konsept kan vi hjelpe deg med å identifiserte målene og mulighetsområder for ditt prosjekt, anslå et prosjektbudsjett i forhold til rammeverk og bistå med organisasjonsnettverk.

-Tatjana