Søknad Innovasjon Norge

Søknad Innovasjon Norge

Søknad fra Innovasjon Norge. Les dette først.

På sider til Innovasjon Norge finner man flere tekster om betingelser for å oppfylle kravene til stønaden. Samtidig snakkes det om at søknadsrutiner er konkurransebaserte. Det betyr, at din søknad, tross for at den fyller alle kravene, kan risikere å ikke nå opp. Stønaden din vil ses i lys av andre innkomne søknader, og dersom din forretning har sterke konkurrenter som står i samme kø, er du automatisk utsatt for å bli sammenlignet med andre.

Da blir det viktig å fremheve et helhetlig bilde av hva din innovasjon betyr for infrastruktur som allerede finnes, og hvordan den forstyrrer nåværende tungvinte løsninger, og ikke minst hvilke fotavtrykk etterlater den.

Dersom du var en av uheldige som tapte konkurransen om penger sjekk disse punkter:

Manglende gjennomføringsevne

Ofte forstås kravet som behov for å inneha kompetanse som kreves for å realisere forretningsideen: Har teamet kompetansen internt, blir den økonomiske byrden lettere. Sammensatt team er viktig, men kravet skjuler den virkelige grunnen – tilgang til kapital for utvikling. Hvis forretningen din er nettopp etablert, blir det viktig å vise til aksjekapital, investorer som dere ha inngått samarbeid med, eller tidlige kunder som kan betale forskudd før produktene er produsert.

Hvis dere har allerede drevet forretningen en stund, du må skille innovasjon ut som enkeltstående prosjekt med eget budsjett. Planlegg finansiell support gjennom hele prosjektperiode.

Den finansielle risikoen i prosjektet må ikke være for høy, slik at Innovasjon Norge anser tilskudd som en vekst-investering, og ikke som redningsaksjon for en bedrift i vanskelighet.

Manglende kompetansepå grunn av svakt sammensatt team. 

Manglende evne til å bygge nettverk og kommersialisere løsningen:

Tenk på salg tidlig! Bruk fokusgrupper digitalt for å avklare kunder, markeder, priser og funksjoner før du lanserer ideen. Mange er redde for at ideen blir stjålet i tidlig fase. Velg dine fokusgrupper med omhu!

Uklar forretningsmodell:

Du kan få hjelp fra oss, vi tilbyr workshops som hjelper bedrifter uansett størrelse med å utforme et bærekraftig konsept. Vi har også pakker for finansiering hvor søknad til Innovasjon Norge inngår. Pakkene er et godt utgangspunkt for opptak til virtuell akselerator eller inkubator.

Begrenset markedspotensial, eller ikke har mulighet for skalering og vekst på kort eller lang sikt.

Ikke relevant for ordningen.  

-Tanja

Siva

Siva

Det er ikke lett å få komplett oversikt over alle etablerte næringshager, inkubatorer og frittstående kollektiver i Norge. Grunnen til det er feltet er svært levende og kart over nye enheter i stadig endring.

Sivas påvirkning

Siva legger føringer på antall etablerte næringshager og inkubatorer i Norge. Flere enheter opprettes i Oslo og andre steder i Norge hver mnd.

Om Sivas nasjonale inkubasjons- og næringshageprogram

Inkubasjonsprogrammet til Siva er rettet mot oppstartsbedrifter i tidlig fase. Tjenester som gis er f.eks. forretningsutvikling, kommersialisering og mentorering. 

Næringshageprogrammet er rettet mot mer etablerte bedrifter og har et spesielt fokus på distriktene. Tjenester som gis er f.eks. bedriftsrådgivning, hjelp til utvikling av forretningsidéer og markedsplanlegging. 

Siva har bidratt etablering av 35 inkubatorer og 40 næringshager i Norge. Til sammen 3600 bedrifter involvert i verdiskaping gjennom samarbeid med etablerte enheter. 

Fylkeskommunene og regionalt næringsliv er viktige samarbeidsaktører for Siva!

Sivas bidrag

Stor vinner av tildelte midler til vekst og innovasjon i Norge er regioner i Nord-Norge. Til sammen fikk næringshager og inkubatorer i Nord-Norge 34 millioner i 2018, og i desember ble det lyst ut 5,5 millioner kroner ekstra. 

Dette tiltaket gjennom Sivas nasjonale inkubasjons- og næringshageprogram vil stimulere til etablering, vekst og omstilling av nye bedrifter i geografiske steder som ellers får ikke til næringsvekst lett. Dette tiltaket gjør Svia til en betydningsfull og synlig aktør over større deler av Norge.

Øker muligheten for å lykkes 

Totalt finansierer Siva 40 næringshager og 35 inkubatorer over hele landet. I år mottok Siva i alt 43 søknader, hvorav fem ble innvilget støtte, dvs det åpnes en ny inkubator hver 2. måned. Tre av søknader som ble innvilget i år hører til regioner i Nord.

-Tanja

Hjelp til søknad – Innovasjon Norge

Hjelp til søknad – Innovasjon Norge

Hjelp til søknad. Innovasjon Norge bidrar til å realisere innovasjonsprosjekter som ellers ikke ville blitt gjennomført på grunn av manglende kapital.

I tillegg kan Innovasjon Norge bidra til å realisere verdiskapende næringsprosjekter som lover samfunnsøkonomisk løft lokalt og nasjonalt.

Det er ikke slik at Innovasjon Norge kan brukes bare til saksbehandling av sine søknader. Du kan også oppdatere deg om nye foredrag i regi av etaten og få veiledning via telefon. Noe hjelp til søknad Innovasjon Norge kan du også få direkte fra dem.

Innenfor finansieringsvirksomheten innvilger Innovasjon Norge to milliarder kroner i tilskuddsmidler til utviklingsprosjekter årlig, i tillegg til fordeling av lånmidler på tre milliarder kroner i året.
 
Innovasjon Norge bistand kan deles i følgende hovedinnretninger:        

  • Innovasjonsprosjekter med vekstpotensial.
  • Stimulere næringslivet til internasjonalisering av virksomheten.
  • Et distriktsprosjekt, for å løfte distriktene.
  • Et landbruksprosjekt for å stimulere utvikling i landbruket.
  • Et sjømatprosjekt for å bidra til utvikling og økt verdiskaping innen marin sektor.
  • Et prosjekt mot profilering av Norge som reisemål.
  • Et prosjekt knyttet til Norges bidrag til EU-land i henhold til EØS-avtalen.

Midlene som fordeles til overnevnte virksomheter fordeles, dessverre, ulikt.  For eksempel innenfor landbruk blir ikke grad av et internasjonalt potensial vektlagt. 

Tilgjengelige midler:

Det er politiske føringer på hvordan tilskuddsmidler skal brukes.  

Områdene som støttes med tilskudd er:

  • Miljøteknologiprosjekter, med produktutvikling av og bygging av demo-/pilot-prosjekter.
  • Forsknings- og utviklingsprosjekter som skjer i samarbeid mellom en utviklingsbedrift og en krevende.
  • Tilskudd i distriktsutviklingsområder.
  • Tilskudd til landbruket, tilgjengeliggjort som en del av jordbruksavtalen.
  • Tilskudd knyttet til profilering av Norge som reisemål.

Aktuelle generelle kriterier er:

  • Ved vurdering av tilskudd legger IN vekt på at bedriftene skal antas å være både samfunnsøkonomisk og bedriftsøkonomisk lønnsomme. 
  • Økonomiske, sosiale og miljømessige hensyn skal være ivaretatt .
  • Videre forutsettes det at prosjektene som støttes bidrar til verdiskaping i Norge.

Tilskuddet skal brukes til prosjekter med høy risiko med sikte på både å dele risiko med investor/bedrift og virke utløsende på gjennomføringen av prosjektet.

Hjelp til søknad. Innovasjon Norge og andre kilder.

Du kan få hjelp til søknad, Innovasjon Norge, Forskningsrådet, Horizon 2020 er noen eksempler. Søknad inngår i pakker for funding hvor vi jobber med konseptutvikling og forretningsutvikling som base for finansiering. Du kan også bli vurdert for opptak til virtuell akselerator og inkubator for utvalgte selskaper. Det er også mulig å få investeringer fra oss eller noen av våre partnere.

-Tanja

Crowdfunding Norge. Del 5.

Crowdfunding Norge. Del 5.

Det dukker stadig opp nye aktører på markedet med løsninger for crowdfunding i Norge. Nå er DNB ute med Startskudd.

Det ser ut til at Startskudd på startskudd.no har laget en slags kickstarter-aktig løsning. Altså forhåndssalg. Dette markedsfører de overfor sine kunder. Nå er ikke dette et typisk segment med «early adaptors» som man ofte prøver å selge tidlige produkter til. Det er jo et mer brett massemarked hvor man har både segmentet man ofte kaller pragmatikere og de man gjerne kalle konservative.

Så hva er det som ser ut til å gå der akkurat nå da? De har omtrent femten aktive prosjekter opp nå, og dette ser ut til å fungere for et prosjekt hvor de selger en ny koselig barnebok, et læringskonsept for å engasjere barn på kjøkkenet og faktisk også en litt mer innovativ klokke. Klokken er forsåvidt klassisk, men har en rem som har en chip som kan synkroniseres med chipen i bankkortet og gjøre betaling enklere.

Stefan

Gründermessen i Oslo 2018

Gründermessen i Oslo 2018

Vi kommer på Gründermessen i Oslo i år igjen. Det har skjedd en del interessante endringer i hvordan de organiserer dette.

I år går evenementet inn under noe nytt de kaller for Business Expo. Dette er rettet mot små og mellomstore vekstbedrifter. Der er nå Gründermessen blitt et foredragsspor. Det andre sporet handler om ledelse, næringsliv, trender og netthandel.

Det blir også stand som tidligere, og vi stiller ut igjen. Kom gjerne innom for å slå av en prat.

Messen går i Oslo kongressenter 29. – 30. oktober.

Skattefradrag på investeringer i startups

Skattefradrag på investeringer i startups

Investere i startups med skattefordel nå! Gode nyheter for investorer som tenker både kortsiktig og langsiktig! For eksempel når du vil investere i et selskap som har en potensiale for vekst og verdiskaping. Det er vanlig at et startups ikke utbetaler aksjonærer før 3 år har gått. For mange kan langsiktig investering i et startup føles som en usikker investering, men nå skjer det endringer.

Fra 1.07.2017 har det blitt mulig å avskrive investert kapital og få kortsiktige fordeler fra investeringer.

Beløpet som faller innenfor avskriving er 30 000 til 500 000 nok. Dette kan stimulere mange flere til å investere mer i startups. Det er tross alt tusen ganger mer interessant enn å investere i utleieobjekt med skattefordel.

Hvordan ordner man det praktisk?

Skattefradraget må rapporteres til skatteetaten i skattemelding. Samtidig må selskapet rapportere deg som sin nye aksjeeier i Aksjonærregisteroppgave (RF-1086) til skattemyndighetene.

Kan jeg investere i mitt eget selskap?

Hvis du er leder eller eier av selskapet som skal investeres i, kan du ikke investere i eget selskap for å kunne utnytte fordelene med skattefradraget.

Hvis du er en leder eller eier av et selskap som vil investere, kan du oppnå skattefradragsfordeler i selskapet.

Aksjene som du kjøper på denne måten skal ikke selges før 3 år har gått.

Hvis du har investert i selskapet på det første året, kan du ikke selge aksjer før 5 år har gått.

Finnes det krav til startup for å kunne motta investeringene?

Selskapet må være under 6 år, færre enn 25 ansatte, har driftsinntekter under 40 mil og 400 000 i minimum lønnsgrunnlag. Selskapet må ha en reel virksomhet og ikke være en passiv kapitalforvalter. Selskapet kan ikke motta mer enn 1,5 mil årlig. Alle mottatte midler rapporteres til skatteetaten (RF-1086)

Såkornfond fra Innovasjon Norge

Såkornfond fra Innovasjon Norge

Såkornfond fra Innovasjon Norge kan være gull. Har du en god idé og vet at selskapet ditt har potensiale?

Du må ikke se deg blind på tilskudd. Det finnes flere måter å samarbeide med Innovasjon Norge på.

Et av de mange tiltakene er såkornfond fra Innovasjon Norge. Regjeringen har bestemt å etablere 6 slike fond. Flere fond har allerede nådd sin forvaltningspotensiale og har stengt for flere søkere. Heldigvis etableres det nye fond og tiltaket fortsetter å være aktuell for mange. Fondene er landsdekkende, men de kan ha i fokus et bestemt geografisk område.

Fondene etableres gradvis. Fondene hjelper nye innovative bedrifter med nødvendig kapital, og de nyeste fondene er tilgjengelig for investering fra desember 2017.

Kapital til forvaltning

Verdien i fondene er 250 millioner kroner av statlige midler samt tilsvarende beløp fra private investorer i hvert av fondene. Kapitalbase forholdsvis er 1,36 milliarder kroner, og 1,45 milliarder kroner.

Formålet med å opprette disse fond er at private investorer som ønsker å investere i nye innovative selskap får redusert risiko på sine investeringer.

For søkere blir det lettere å fokusere på å søke midler fra ett sted, samtidig som nytt eierskap blir sammensatt og balansert.

Navnet såkornfond reflekterer et aktivt eierfond som skal sikre arbeidet mot bærekraftig vekst over hele Norge.

I tillegg til kapital bidrar fondene med bred kompetanse, erfaring og stort nettverk.

Finn ditt fond

Fondene selv har mandat til å vurdere hvilke selskaper de skal investere i. Hvis du er en bedrift som vil søke, må du kontakte hvert enkelt fond for vurdering av om din løsning eller produkt kan kvalifisere seg for investering.

Fondene kan kontaktes direkte.

Legg merke til at fondene har forskjellig spesialisering, eller fokusområde.

sarsiaseed.com

midvest.no

norinnovainvest.no

allianceventure.com

skagerakmaturo.no

Les ellers mer om våre tjenester for bistand i forbindelse med finansiering og søknader til Innovasjon Norge.

-Tatjana

Konseptutvikling

Konseptutvikling

Vi tror på konseptutvikling integrert i forretningsutvikling. Tror du konseptutvikling bare handler om å lage et grafisk konsept? Det er også viktig med branding, men det finnes noe mer grunnleggende. Strategisk konseptutvikling i tråd med markedsanalyse og å ha kontroll på tallene er en forutsetning for å få kommersiell suksess. Vi hjelper bedrifter med konseptutvikling og deler med oss av noen trinn i prosessen. Denne artikkelen er passende for startups og bedrifter i SMB-markedet, men også for større bedrifter som et eksempel på hvordan konsept og lønnsomhet kan henge sammen.

Hva trenger du å vite?

Når vi hjelper deg med utvikling av ditt konsept, trenger vi å ta stilling til noen viktige parametere. For eksempel trenger du å danne deg oversikt over ditt potensielle marked.

Når produktet ditt er bare en idé, kan det være vanskelig å forsvare dine antagelser. Vi kan hjelpe deg med et konkret verktøy som du kan bruke for å regne ut ditt markedspotensiale. Markedsanalyse er et nøkkel til det.

Start med å mappe begreper. Dette blir din handlingsplan for å kunne foreta en god markedsanalyse:

Dekningsbidrag

Dekningsbidrag er inntekt fratrukket variable kostnader. Dekningsbidrag skal kunne dekke de faste kostnadene og næringsinntekten din.

Tips: Skriv alle faste og variable kostnader som kan dykke opp i løpet av din forretningsetablering. Tenk hvordan du kan få dekket kostnader frem til salg eller investorkapital.

Nullpunktomsetning

Nullpunktomsetning er en omsetning du må ha for å gå akkurat i balanse.

Tips: Lag en prognose som gir deg oversikt over produksjonskostander (tjenesteutforming) og betalingsvillighet i det markedet du vil oppnå. Multipliser dette med antall enheter du må produsere og selge for å oppnå nullpunktomsetning.

Produkter

Dine produkter er en samlebetegnelse for varer og tjenester du selger.

Sett prislapp på alle tjenestene som du kan omsette for penger. Lag et produktoversikt.

Kundesegment

Kundesegmentet er det markedet som du må dele opp i mindre målmarkeder (kundesegmenter) etter kriterier som påvirker tilbud og etterspørsel.

Tips. Et kjent strategi for å nå forskjellige segmenter er: Prisstrategi, pakker, kvalitet.

Markedsandel

Markedsandel er den andel som betjenes i markedet, som regel uttrykt i prosent.

Tips. Start med å definere dine konkurrenter. Om du finner tre hovedkonkurrenter kan du anta at de tar 100 % av markedet i dag. Du må se om du kan overvinne på bakgrunn av din strategi noen av deres kunde og dermed kan anta % av markedet du kan regne med.

Substitutt

Substitutt er det nærmeste produktet eller tjenester som allerede omsettes på markedet. Det kan også være en annen type produkt som oppfyller samme kundebehov.

Posisjonering

Posisjonering betyr hvordan ditt produkt eller bedrift fremstår i kundenes øyne. Verditilbudet er viktig her. Posisjonen er også relativ til konkurrerende tilbud.

Markedsstrategier

Valg som innebærer en posisjonering i forhold til kunder/konkurrenter på en måte som gir bedriften et konkurransefortrinn.

Pris per kunde

Kontaktpris: Kontaktpris det det koster å informere en kunde. Eks: Annonse: 5.400 = Kontaktpris 68 øre Antall lesere: 8000

Respons: Antall som svarer på et markedsføringstiltak. Eks: 20.000 flyers, 400 svar = 2% (Uttrykk for markedstiltakets effekt).

Klikkrate (CTR): Antall som svarer på et digitalt markedsføringstiltak. Eks: 20.000 visninger av annonse, 400 klikk = 2% (Uttrykk for markedstiltakets effekt).

Konverteringsrate: Andel som responderer gjennom å ta kontakt eller bestille, etter å ha klikket på annonsen.

Pris per konvertering (CPC): Hva man betaler for en kundehenvendelse. Pris per klikk * antall klikk delt på antall henvendelser.

Pris per kunde: Prisen på kundehenvendelsene / salgsraten på henvendelsene. Betaler du 1000 kr per henvendelse og 25% blir til kunder er prisen per kunde 1000 / 0,25 = 4000.

Les mer om våre tjenester innen konseptutvikling.

-Tatjana

Innovasjon Norge, Kommersialisering. Tilskudd eller lån?

Innovasjon Norge, Kommersialisering. Tilskudd eller lån?

Tilskudd eller lån fra Innovasjon Norge i kommersialiseringen? – Vet du hva som er best for deg og realisering av din ide?

Om Tilskudd

Du har allerede avklart markedet, men løsningen må tilpasses bedre kundenes behov. I tillegg må du begynne med markedsføring og samarbeidsavtaler. Du kan dekke både eget arbeid (begrenset til 600 kr per time), og eksterne konsulenter.

Hva kan du bruke tilskuddet på?

Du kan fortsette med videreutvikling av din tjeneste, blant annet design

Patentere/beskytte ideen

Lage kommunikasjonsplan for introduksjon av din ide på markedet

Kompetanseheving

Tilskuddet kan dekke 75% av godkjent kapitalbehov og er begrenset til 700 000.-

Krav til søkeren

Kravene til søkeren er evne til å kommunisere unikhet av sin ide, vise til betydelig markedsandel og argumentere for den. Du må vise til målene med prosjektet og hvordan de skal oppnås, beskrive mulige konkurrenter. Du må ha relevant erfaring og 25% egen finansiering.

Lån

Denne løsningen passer best for dem som har egenkapital eller investorkapital, slik at bærekraften i selskapet har tid til å bygge seg opp. Det må legges frem troverdige planer om hvordan lånet skal brukes til. Du kan bruke pengene til kommersialisering av teknologi, eller til oppstart av bedriften.

Lånet må betales tilbake om 4 år. Du får første 2 år med rente- og avdragsfritak og 2 år til med rentefritak. Du kan låne inntil 1.5 million, men det forutsetter at du har egen kapital på minst 40% av det totale kapitalbehovet.

Etter 2 år må du begynne å betale effektiv rente på 4,7 % og nominell rente på 2,87%.

For å effektivisere lånet må du ha en nedbetalingsplan, solidaritetsansvar (kausjon på 20%) og sannsynliggjøre betjeningsevne med hensyn til renter etter første 4 år.

Scope for bedrifter – AS, yngre enn 5 år, har gjennomføringsevne og nødvendig kompetanse på plass, innovativ og har ambisjoner for vekst. Du må kunne også vise til betalingsvillig marked.

Les mer om hvordan vi kan hjelpe dere med mer effektive søknader til Innovasjon Norge.

-Tatjana

Innovasjon Norge – Humanitær innovasjon, sosialt entreprenørskap

Innovasjon Norge – Humanitær innovasjon, sosialt entreprenørskap

Sosialt entreprenørskap støttet av Innovasjon Norge. Oppsummering av forvaltet mandat til humanitær innovasjon og beredskapsstøtte.

I fjor (2017) ga Utenriksdepartementet Innovasjon Norge mandat til å administrere 30 millioner kroner til humanitære innovasjons- og beredskapsinitiativer. Målet med ordningen var å stimulere innovasjonsprosjekter og styrke humanitær beredskap. Søknadsfristen var 15. oktober, og nå kan vi oppsummere et bærekraftig år for frivillige organisasjoner som har søkt og ble innvilget pengene.

 

Humanitære utviklingsprosjekter, formål

Formålet med denne ordningen var å støtte innovasjonsprosjekter hvor organisasjoner i samarbeid med privat sektor kunne utvikle nye eller mer bærekraftige løsninger for den humanitære sektoren for et bedre og mer effektivt humanitært arbeid.

Utvalgskriterier

Alle kriterier måtte vært oppfylt:

Innovativt – prosjektet må enten introdusere en ny løsning for å møte humanitære behov bedre og mer effektivt, eller dekke en etterspørsel som vil sikre en mer bærekraftig og forbedret beredskap.

Utviklingsstadium – Innovasjonsprosjektet må være på et stadium av utvikling før kommersialisering. Tilskuddet skulle dekke aktiviteter relatert til ideutvikling og tilpasning av løsninger som passer til humanitære behov.

Menneskelige ressurser – søkeren må vise til relevant kompetanse og tilstrekkelige ressurser til å administrere og utvikle innovasjonsprosjektet.

Brukers innvirkning – søkeren må forklare forventede resultater for potensielle sluttbrukere av prosjektet.

Samarbeid – samarbeid med andre organisasjoner, stiftelser, institutter eller privat sektor anses å være viktig.

Finansiering

Bidraget kunne dekke opptil 100% av godkjente prosjektutviklingsutgifter knyttet til det spesifikke innovasjonsprosjektet. Utbetaling av bevilgningen skjer mot mottak av signert akseptbrev og forespørsel om utbetaling.

Prosjektkostnader

Prosjektkostnader kunne inkludere:

-Innkjøp av definerte leveranser fra privat sektor, inkludert materiale og teknologi, utvikling av prototyper for testing (pilot).

-Innkjøp av konsulenttjenester for å sikre relevant kompetanse i forbindelse med prosjektet.

-Opptil 30% av de totale prosjektkostnadene for personell brukt til prosjektet.

-Andre utgifter knyttet til prosjektet, slike som leie av fasiliteter, utstyr og reiseutgifter.

-Indirekte administrasjonskostnader på opptil 5% av totale prosjektkostnader.

Mål

Prioritet for 2017 var prosjekter som fokuserer på å bidra til bedre beredskap og respons i krisesituasjoner med fokus på nødhjelpsprodukter og løsninger som møter behov.

Hvem var søkere?

Dette programmet var relevant for FN-organisasjoner og norske registrerte frivillige organisasjoner med et humanitært mandat.

Praktisk informasjon

Prosjektstørrelse – prosjektet måtte ha en minimumsstørrelse på 1,0 millioner kroner. Et rimelig budsjett for prosjektaktivitetene skulle legges frem.

Prosjektlengde – prosjektgjennomføringslengde er 6 måneder fra utbetalingen av bevilgningen. Prosjektet måtte starte senest 1. desember 2017. Endelig rapport skal sendes innen 1. august 2018.

Relevans – prosjektet måtte forholde seg til formålet med ordningen og ha stor relevans for en eller flere av de identifiserte målene for bærekraftig utvikling.

Kryssende problemer – prosjekter som har en positiv innvirkning på tverrgående problemstillinger. Dette inkluderer menneskerettigheter, likestilling, klima og miljø samt korrupsjon.

Kunnskapsoverføring – prosjektet skulle inneholde aktiviteter som ville sikre kunnskapsdeling med andre organisasjoner som engasjerer seg i humanitær respons.

Innkjøp av produkter og løsninger – Søkeren måtte forholde seg til retningslinjer for innkjøp i tråd med gjeldende regler og forskrifter.

Prosjekter som fokuserer på ett eller flere av SDGene (Sustainable Development Goals) der norsk handel og industri har interesse ville bli prioritert. Innovasjon Norge har identifisert relevante mulighetsområder: Ren energi, bioøkonomi, helse og velferd, smarte samfunn.

Alle tilskuddsmottakere må videre presentere til Innovasjon Norge en kort rapport om hvordan midlene har blitt brukt og resultatene av prosjektet innen to måneder etter at prosjektet er fullført. Bidragsmottaker er også ansvarlig for overvåking og gjennomgang av prosjektet, herunder en evaluering av løsningene og resultatene, i tråd med resultatrammemetodikken, som skal inkluderes i rapporten til Innovasjon Norge.

Hva i 2018?

Vi i Coinno håper på at denne ordningen vil gjenta seg i 2018. Humanitære organisasjoner blir stadig utfordret med nye behov. Både teknologien og samarbeidsallianser utvikler seg hele tiden, og vi ser behov for å hjelpe flere humanitære ideer frem.

Dersom du er interessert i å teste ut ditt konsept kan vi hjelpe deg med å identifiserte målene og mulighetsområder for ditt prosjekt, anslå et prosjektbudsjett i forhold til rammeverk og bistå med organisasjonsnettverk.

-Tatjana

Innovasjon Norge, Innovasjonskontrakt. Del 1

Innovasjon Norge, Innovasjonskontrakt. Del 1

Innovasjonskontrakt med Innovasjon Norge. Vet du hva innebærer tilskudd til markedsnære løsninger?

Innovasjon Norge har innført en felles betegnelse for det som tidligere var IFU og OFU. Nå når du søker tilskudd til kommersialisering av din idé skal du søke til en innovasjonskontrakt.

Dette gjelder først og fremst innovative prosjekter som har et internasjonalt potensiale. Du kan utvikle en idé innenfor privat eller offentlig sektor.

Innovasjon Norge kan bidra med et tilskudd til innovasjon slik at risiko som faller på bedrifter blir lavere.

”Innovasjonskontrakter basert på forsknings- og utviklingssamarbeid har som formål å utvikle et nytt produkt eller løsning som ikke tilbys i markedet.” Innovasjon Norge.

Kontrakten vil bestå av to parter: En bedrift som utvikler produktet/løsningen og en interessert kunde, kort sagt leverandørbedriften og pilotkunde.

Hvem kan få støtte til Innovasjonskontrakt fra Innovasjon Norge?

Hvis du representerer en bedrift i en vekstfase kan du søke om å få tilskudd til Innovasjonskontrakter. Forutsetningen for støtte er at risikoen i prosjektet er så stor at tilskuddet er nødvendig for å kunne starte prosjektet.

Hvilke prosjekter passer for Innovasjonskontrakter?

En annen viktig forutsetning er at du kan vise til internasjonalt potensiale. Du må vise til interesse for tett samarbeid med markedet/behovseier (pilotkunde), inkludert kommersialisering, skalering og vekst.

Det er lettere for små og mellomstore bedrifter å omstille seg, derfor er de mer villige til å ta på seg risiko som er knyttet til omstilling, samtidig som deres evne til tett samarbeid med markedet kan være av avgjørende betydning for kommersiell suksess.

Pilotkunder er helt avgjørende i prosjektet. Det er referansen og tilbakemeldingen fra pilotkunden som har dekket sine behov som vil være døråpner for å tre inn i den nye markedet.

Tilskuddet skal føre prosjektet helt frem til en før-kommersiell prototype. Det kan også omfatte testing og oppfølging av prototypen, og om den oppfyller prosjektets spesifikasjoner, inklusiv nullserieproduksjon.

Er du i scope for å søke Innovasjonskontrakter?

  • Hvis du er en tidligfasebedrift hvor prosjektet er lik bedriften kan du ikke få tilskudd til innovajsonskonstrakten. Det forventes at skal ivareta din utvikling med egenkapital, etablerertilskudd eller oppstartslån/innovasjonslån.
  • Du vil ikke få tilskudd om du trenger mindre enn 1 mil. norske kroner til utvikling av før-kommersiell prototype
  • Prosjekter uten skaleringspotensiale er ikke i scope for Innovasjonskonstrakter
  • Inkrementell innovasjon er ikke i scope for Innovasjonskonstrakter

-Tatjana

SkatteFUNN søknad, rådgiving

SkatteFUNN søknad, rådgiving

Skattefunn søknad og strategirådgivning. Som strategipartner bistår vi i ulike strategiske og innovative prosesser på en engasjerende og kunnskapsrik måte. Vi forteller litt om prosessen.

Vi hjelper deg og din bedrift med å realisere ditt potensiale, sette i gang nye utviklingsprosjekter, oppnå lønnsomhet og markedsrelevans.

Hva du kan få hjelp med

Dette er noe av det vi kan hjelpe deg med når du setter i gang ditt prosjekt med Skattefunn søknad:

  1. La oss starte med din ide om et nytt produkt eller en tjeneste.Som regel finnes det mange gode ideer i bedriften, men ofte er de bare i hoder hos de dyktige medarbeiderene. Noen ganger havner de på et lederbord med et åpent spørsmål – skal vi eller skal vi ikke? Hvordan ta en 360% vurdering av en ide? Vet ledere i bedriften hvor omfattende organisering som skal til for å gjennomføre den? Er han/hun villig til å ta risiko?Som regel har ikke bedrifter ressurser de kan ta risiko uten vurdering med. Endringer må planlegges og tas på alvor i hele verdikjeden.Derfor må det utvikles en produktutviklingsmodell, kort sagt en plan over hvem er med, hva som skal til og når endringer skal skje.
  1. Når du har kommet halvveis, begynn å teste ut din ide. Bruk pitching arenaer, eventer og åpne sener for å fortelle et bredere publikum om hva du har klart å sette ut til livs. Din viktigste oppgaven i denne prosessen er å få mest mulig feedback som du kan gjøre noe med. Det kaller vi Lean innovasjon.
  1. Prosessen kan virke kaotisk og uendelig, men vær sikker, du vil komme til et punkt når du enten må gi full gass eller avvikle din ide som ikke er relevant for markedet. For at prosessen ikke virker demotiverende, lag en handlingsplan og bestem tidsrammer, definer avhengighetsforhold og forebygg slakk.
  1. Når du har kommet så langt at du vil gi ditt utviklingsprosjekt en identitet (brand, navn, masseproduksjon, osv) må du handle enda mer tydelig. For at du skårer høyt på troverdighet om ditt produkt eller tjeneste, må du allerede på forhånd gjøre deg kjent med de mulige scenario som kan inntreffe. Derfor må du lage et oversikt over mulige utfall og tenke gjennom hver og en av dem grundig.
  1. Når det er sagt, scenario og forretning har en stor forskjell. Man kan si at scenario er en salgprofil, mens forretning omfatter også alle andre viktige funksjoner i skyggen. Når du har forstått hvilken scenario som finner sted i din tilfelle kan du omorganisere forretningen din for at alle økonomiske og menneskelige ressurser trekker i samme retning. Vi kaller det Forretningsutvikling.
  1. Når du trosser dine konkurrenter med din geniale utviklingsprosjekt må du holde fingeren på pulsen hele tiden. Hva måler du da? Du måler endringer i holdninger hos din målgruppe. Den beste måten å reagere raskt på symptomene er å ha et strukturert analysesystem. Du må måle variabler som gir deg mest relevante opplysninger i sann tid. Vi kan hjelpe deg med å velge mellom forskjellige analytiske verktøy og lære deg hvordan du trekker analysen ut fra data.
  1. Det er riktig at vi lenger ikke lever i en 2-dimensjonell verden, men i 3-dimensjonell. Vi må ta hensyn til teknologien slik som bønder gjør det med været. Hvordan kan teknologi kan fremme eller true dine prestasjoner? Tenk flere nivåer, spesielt hvis brukeren din og dine målgrupper er digitale. Derfor trenger du å ha en teknologistrategi i tillegg til din kommunikasjonsplan.
  1. Til slutt trenger du, som skal lede et utviklingsprosjekt, en coach, rådgiver og sparringspartner. Hos oss finner du kompetente medarbeidere som brenner for faget, og har mage timer innen feltet bak seg.

Hvorfor det kan lønne seg å bruke profesjonell hjelp

Hjelp med søknad til Skattefunn kan frigjøre tid, og øke oddsene for suksess. I tillegg til at du kan få forbedret prosjektet.

Tatjana