Coworking space Oslo – Evolve

Coworking space Oslo – Evolve

Evolve er et fleksibelt coworking space i Oslo som fokuserer på å stimulere samarbeid og nettverk.

Evolve passer for profesjonelle frilansere, selskaper med begrensede økonomiske ressurser, men med ambusjoner til å vokse. Evolve passer til selskaper fra alle bransjer og kompetanse. Dette arbeidsfelleskap er designet for å motivere og inspirere nystartede og små bedrifter til vekst. Evolve er åpen 360 dager i året, og 24 timer i døgnet og byr på super rask wifi og ukentlige eventer. Prisene er konkurransedyktige og du betaler bare for antall seter du trenger. Stedet byr på mange moderne små og store møterom. Bygget består av to gårder som har blitt slått sammen og totalrenovert. Akersgata 1, Oslo.

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Coworking space Oslo – Kasbah Hub

Coworking space Oslo – Kasbah Hub

Kasbah Hub er en dynamisk, men med avslappende stemning coworking space i Oslo. Kasbah Hub byr på et fleksibelt medlemskap, arrangementer og en innbydende atmosfære. Her jobbes det med desentraliserte teknologier og forskning og utvikling av juridiske, filosofiske og økonomiske aspekter i det moderne liv. Kasbah Hub er et voksende nettverk av likesinnede deltagere.

Fasiliteter:

  • Skap
    • Skype
    Mat drikke
    • Gratis kaffe / te
    • Gratis drikkevann
    • Kjøkken
    Felleskap
    • Arrangementer og / eller workshops
    • Lounge / Chill-out Area
    Utstyr
    • Dual / Single skjermer
    • Kopimaskin
    • Skriver
    • Skanner
    Seter og bord
    • Ergonomiske stoler

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Coworking space Oslo

Coworking space Oslo

Det å starte en coworking space i Oslo er en fin utfordring, spesielt hvis den må organiseres helt fra bunnen av.

Det som ser så lett fra utsiden – luftige og moderne lokaler, et hipt miljø og after-work party, er ikke alltid lett å konstruere. Det overfladiske image gir ikke nok innsikt i det daglige arbeidet med drift, nettverksbygging og finansiering. Det er mye jobb med dette.

Ofte må gründere til coworking plasser investere mye tid og penger i sitt prosjekt for å øke sannsynligheten for å lykkes.

Å etablere coworking

Coinno er en av de ”maurtuene” som vet hvordan man jobber med et nettverk og salg, slik at en felles arbeidsplass blir lønnsom for alle. Egentlig er Coinno et mediebyrå med innsikt i markedsføring, SEO, forretningsutvikling og finansiering. Ideen om å starte egen coworking plass har vokst gradvis i hodet til gründer Stefan Eklund. Han selv sier at ideen om coworking space i Oslo har oppstått organisk, som et resultat til behovsidentifisering og problemløsning til Coinno’s kunder. Uansett bransje vil alle bli synlige, få mer salg, og utvide nettverk blant investorer og samarbeidspartnere. Det er akkurat det Coinno har gjort i de siste årene. Første trinn er å sende våre kunder videre til riktig coworking space i Oslo.

Et godt miljø

Stefan synes selv at det er lettere å gi en god service til kundene når alle sitter under samme tak. I løpet av sin arbeidspraksis har Stefan lyktes med å matche flere av sine kunder og på denne måten bidra til gjensidig verdiskaping.

”Jeg må spille på mine sterke sider, og markedsføring er det noe jeg kan. Takket være vellykkede Google-kampanjer viser nettbutikkene som jeg administrerer et godt eksponerings- og salgsresultat. I tillegg kan våre medarbiedere gi råd til statups eller innovtive selskaper om søknadsprosesser hos Innovasjon Norge og Skattefunn. I motsetning til andre coworking plasser bruker jeg mindre tid på administrasjon og mer tid på praktisk problemløsning.”

Ta kontakt med oss dersom dere ønsker å flytte inn i et coworking space i Oslo.

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

-Tatjana

GDPR og endrede betingelser

GDPR og endrede betingelser

I dag, 20.072018, trer GDPR i kraft i Norge. Vi har gått gjennom våre prosesser og vi har i den forbindelse også sett på våre betingelser.

Dere kan lese mer om hva vi har gjort i forbindelse med GDPR, og dere kan også ta kontakt dersom dere er for sent ute og ønsker hjelp fra vår jurist.

Vi har også endret tid for å varsle oppsigelse fra 2 til 3 måneder, vi ser at det ofte kan ta tre måneder å svare hvis konkurrenter presser på. Vi har også gjort tydeligere hvordan og når avtaler fornyes for ett år ad gangen. Vi prøver å være proaktive og få klare og tydelige avtaler, derfor går vi gjennom våre avtaler minst en gang i året. Les mer om våre betingelser. Endringene er uthevet.

-Stefan

Google Ads

Google Ads

Fra 24. juli 2018 endret Google AdWords navn til Google Ads. Hva betyr dette?

Med Google Ads kan man, som med AdWords, vise annonser i søkenettverket, displaynettverket og på YouTube. Det blir ingen endringer i brukergrensesnitt eller algoritmer, dette er et rent navnebytte. Det blir også en ny logo. Endringen er oppgitt å ikke påvirke effekt på markedsføringen.

Det blir ny log inn, vi anbefaler som vanlig at kunder ikke selv logger inn, men lar alt gå gjennom oss dersom dere har abonnement for kampanjestyring. Unntak er ved oppdatering av betalingsinformasjon, vi lar fakturering av annonseplass fortsette direkte fra Google pga skatt.

Stefan

Innholdsproduksjon

Innholdsproduksjon

Innholdsproduksjon er en aktivitet. Eller taktikk. Som trenger en strategi. Her er noe om hvordan man kan få mer ut av innholdsproduksjon.

Vi jobber med strategisk innholdsproduksjon. Da er det som regel ut fra et markedsføringsperspektiv. Oftest i forhold til SEO/søkemotormarkedsføring. Stategien kan være å skape litt blest, eller å få oppmerksomheten til de som er et sted i en kjøpsprosess, eller kan påvirke noen som er i en kjøpsprosess. Det med å hjelpe folk til å kjøpe riktig er gjerne en vri på det med å henvende seg til de som vurderer kjøp eller å lære mer om et problem som våre kunders produkter eller tjenester kan løse. Dette med å henvende seg til potensielle kunder er ofte en del av en strategi for inbound markedsføring. Vi gjør altså dette i kombinasjon med SEO.

Skal man få effekt av innholdsproduksjon som en del av markedsføringen eller content marketing, så er inbound ofte fine strategier. Gjør man dette på nett så trenger man noen som mestrer SEO. Et område hvor det i dag er stor konkurranse mellom byråer. Her anbefaler vi derfor at man bruker byrå, selv om man ønsker å gjøre deler selv. Dette for at det skal ganske mye til for å få avkastning, innsatsen må være målrettet, må måles, justeres og ha nok kvalitet og kvantitet.

-Stefan

Crowdfunding Norge. Del 5.

Crowdfunding Norge. Del 5.

Det dukker stadig opp nye aktører på markedet med løsninger for crowdfunding i Norge. Nå er DNB ute med Startskudd.

Det ser ut til at Startskudd på startskudd.no har laget en slags kickstarter-aktig løsning. Altså forhåndssalg. Dette markedsfører de overfor sine kunder. Nå er ikke dette et typisk segment med «early adaptors» som man ofte prøver å selge tidlige produkter til. Det er jo et mer brett massemarked hvor man har både segmentet man ofte kaller pragmatikere og de man gjerne kalle konservative.

Så hva er det som ser ut til å gå der akkurat nå da? De har omtrent femten aktive prosjekter opp nå, og dette ser ut til å fungere for et prosjekt hvor de selger en ny koselig barnebok, et læringskonsept for å engasjere barn på kjøkkenet og faktisk også en litt mer innovativ klokke. Klokken er forsåvidt klassisk, men har en rem som har en chip som kan synkroniseres med chipen i bankkortet og gjøre betaling enklere.

Stefan

Teknisk SEO i 2018

Teknisk SEO i 2018

I 2018 ser det ut til å ha skjedd noen endringer i forhold til teknisk SEO så langt. Google øker på med å vektlegge hastighet. I tillegg brukervennlighet på mobil. Nå kan man også få poeng for dette i betalt annonsering.

At man kan få poeng for bedre sider på mobil innen betalt annonsering gjør at vi antar at det blir press også for de som driver med SEO. Det er nå større lønnsomhet i å ta i bruk Google AMP og lignende koding. Relativt nytt er også at man får bedre poeng for å ha sikre sider, så har dere ikke https enda er det på tide. Dette er noe vi mener at skal inngå for de som har drift av web. Det er som regel jevnlige endringer innen hva som lønner seg å gjøre innen teknisk SEO, og det er allerede en lang liste å forholde seg til. Derfor kan det være lurt å kjøpe web med drift inkludert. Gjerne av oss. Kostnadene til web og server er som regel meget lave i forhold til hva markedsføring og salg koster, og derfor er det greit å satse på kvalitet der. Da sparer man utgifter til markedsføring, eller får mer ut av budsjettet.

Stefan

GDPR

GDPR

Da var GDPR her. I dag trer altså EUs regler for personvern i kraft. Dette er noe du trenger å bry deg om hvis du håndterer kundedata. Mange leverandører har gjerne dette på plass. Din bedrift burde ha dette på stell, men det er altså aldri for sent.

Råd

Vårt råd er rett og slett å bare se over om dine leverandører følger reglene til GDPR. Våre gjør det. Så har dere gjerne en hel del kundedata samlet. Hvis deres CRM følger reglene, og dere i tillegg har vært tidlig ute med å få konsulenthjelp på dette området er dere nok på den sikre siden. Hvis ikke så er det på tide å få litt kontroll.

Hvem har mest å gjøre

De som ikke har operert med markedsføring i gråsonen trenger som oftest ikke gjøre så mye. Likevel. Nytt for noen kan være at kunden får rett til å hente ut opplysninger bedriften har lagret om dem. Dette er ikke et problem for bedrifter med en kultur som fremmer folkeskikk.

Hva vi gjør

Alle får i disse dager en hel del e-poster. Der ønsker mange bedrifter å sende noen meter med tekst, og få samtykke. Vi sender også en slik e-post, for vår del for å gjøre kunder oppmerksomme på at vi fortsatt har informasjon om dem, og for å gi dem mulighet til å raskt få denne informasjonen slettet. Denne eposten har felt utarbeidet av en leverandør for å få oss i tråd med GDPR. Vi har også fått gjort små endringer i vår tekst og på våre nettsider.

Vi har lenge fortalt i vår epost at informasjon blir lagret i vårt kundesystem, og at det kunder sender inn kan bli lest av andre. Som regel lagrer vi henvendelser med navn, noen ganger telefonnummer, e-post, velger kategori for henvendelse og vi noterer hva kunden ønsker hjelp med. Deretter er det et kundeservice-system med oppgaver og det er prosjektverktøy hvor informasjon lagres. Alt er lagret godt kryptert. Våre nettsider har også sterkere sikkerhet enn pålagt, vi får A+ på kryptering av Qualys SSL labs. For oss har GDPR ikke fått noen større konsekvenser, vi oppfylte så å si allerede kravene da vi lenge har satset mer på CSR. Det er betryggende at flere av våre leverandører også har gjort forbedringer. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om dine data eller hvis du ønsker hjelp med GDPR fra vår jurist.

-Stefan

Gründermessen i Oslo 2018

Gründermessen i Oslo 2018

Vi kommer på Gründermessen i Oslo i år igjen. Det har skjedd en del interessante endringer i hvordan de organiserer dette.

I år går evenementet inn under noe nytt de kaller for Business Expo. Dette er rettet mot små og mellomstore vekstbedrifter. Der er nå Gründermessen blitt et foredragsspor. Det andre sporet handler om ledelse, næringsliv, trender og netthandel.

Det blir også stand som tidligere, og vi stiller ut igjen. Kom gjerne innom for å slå av en prat.

Messen går i Oslo kongressenter 29. – 30. oktober.

Søkemotoroptimalsiering 2018

Søkemotoroptimalsiering 2018

Om søkemotoroptimalisering og noen deler av det som er nytt i 2018. Det er store endringer på gang innen søkemotormarkedsføring. Google har begynt å endre lengden de viser på den korte beskrivelsen de viser i søkeresultatene, metateksten. Dette får store konsekvenser.

De som ikke følger med nå blir akterutseilt. At de prøver ut endringer i lengde gjør at de som har skreddersydd tekst som ikke er oppdatert til ny standard plutselig får mindre areal på hvordan sidene vises i søkeresultatene enn konkurrentene som har oppdatert. Dette er et godt eksempel på at det lønner seg å ha abonnement på søkemotoroptimalisering. Da er man en del av et større miljø som er godt orientert over endringer i teknologien og hvordan spillet endrer seg.

Det er stort sett de som kommer øverst som tar all trafikk. Dette har ført til sterk konkurranse, men fortsatt er det store udekkede områder hvor det mest sannsynlig bare er mangel på kunnskap blant de som kjøper inn tjenester som kan forklare at det fortsatt er mange muligheter. Akkurat nå er det ekstra gode tider hvis man ønsker å ta innersvingen på konkurrenten og satser på søkemotoroptimalisering.

Skattefradrag på investeringer i startups

Skattefradrag på investeringer i startups

Investere i startups med skattefordel nå! Gode nyheter for investorer som tenker både kortsiktig og langsiktig! For eksempel når du vil investere i et selskap som har en potensiale for vekst og verdiskaping. Det er vanlig at et startups ikke utbetaler aksjonærer før 3 år har gått. For mange kan langsiktig investering i et startup føles som en usikker investering, men nå skjer det endringer.

Fra 1.07.2017 har det blitt mulig å avskrive investert kapital og få kortsiktige fordeler fra investeringer.

Beløpet som faller innenfor avskriving er 30 000 til 500 000 nok. Dette kan stimulere mange flere til å investere mer i startups. Det er tross alt tusen ganger mer interessant enn å investere i utleieobjekt med skattefordel.

Hvordan ordner man det praktisk?

Skattefradraget må rapporteres til skatteetaten i skattemelding. Samtidig må selskapet rapportere deg som sin nye aksjeeier i Aksjonærregisteroppgave (RF-1086) til skattemyndighetene.

Kan jeg investere i mitt eget selskap?

Hvis du er leder eller eier av selskapet som skal investeres i, kan du ikke investere i eget selskap for å kunne utnytte fordelene med skattefradraget.

Hvis du er en leder eller eier av et selskap som vil investere, kan du oppnå skattefradragsfordeler i selskapet.

Aksjene som du kjøper på denne måten skal ikke selges før 3 år har gått.

Hvis du har investert i selskapet på det første året, kan du ikke selge aksjer før 5 år har gått.

Finnes det krav til startup for å kunne motta investeringene?

Selskapet må være under 6 år, færre enn 25 ansatte, har driftsinntekter under 40 mil og 400 000 i minimum lønnsgrunnlag. Selskapet må ha en reel virksomhet og ikke være en passiv kapitalforvalter. Selskapet kan ikke motta mer enn 1,5 mil årlig. Alle mottatte midler rapporteres til skatteetaten (RF-1086)

Såkornfond fra Innovasjon Norge

Såkornfond fra Innovasjon Norge

Såkornfond fra Innovasjon Norge kan være gull. Har du en god idé og vet at selskapet ditt har potensiale?

Du må ikke se deg blind på tilskudd. Det finnes flere måter å samarbeide med Innovasjon Norge på.

Et av de mange tiltakene er såkornfond fra Innovasjon Norge. Regjeringen har bestemt å etablere 6 slike fond. Flere fond har allerede nådd sin forvaltningspotensiale og har stengt for flere søkere. Heldigvis etableres det nye fond og tiltaket fortsetter å være aktuell for mange. Fondene er landsdekkende, men de kan ha i fokus et bestemt geografisk område.

Fondene etableres gradvis. Fondene hjelper nye innovative bedrifter med nødvendig kapital, og de nyeste fondene er tilgjengelig for investering fra desember 2017.

Kapital til forvaltning

Verdien i fondene er 250 millioner kroner av statlige midler samt tilsvarende beløp fra private investorer i hvert av fondene. Kapitalbase forholdsvis er 1,36 milliarder kroner, og 1,45 milliarder kroner.

Formålet med å opprette disse fond er at private investorer som ønsker å investere i nye innovative selskap får redusert risiko på sine investeringer.

For søkere blir det lettere å fokusere på å søke midler fra ett sted, samtidig som nytt eierskap blir sammensatt og balansert.

Navnet såkornfond reflekterer et aktivt eierfond som skal sikre arbeidet mot bærekraftig vekst over hele Norge.

I tillegg til kapital bidrar fondene med bred kompetanse, erfaring og stort nettverk.

Finn ditt fond

Fondene selv har mandat til å vurdere hvilke selskaper de skal investere i. Hvis du er en bedrift som vil søke, må du kontakte hvert enkelt fond for vurdering av om din løsning eller produkt kan kvalifisere seg for investering.

Fondene kan kontaktes direkte.

Legg merke til at fondene har forskjellig spesialisering, eller fokusområde.

sarsiaseed.com

midvest.no

norinnovainvest.no

allianceventure.com

skagerakmaturo.no

Les ellers mer om våre tjenester for bistand i forbindelse med finansiering og søknader til Innovasjon Norge.

-Tatjana

Konseptutvikling

Konseptutvikling

Vi tror på konseptutvikling integrert i forretningsutvikling. Tror du konseptutvikling bare handler om å lage et grafisk konsept? Det er også viktig med branding, men det finnes noe mer grunnleggende. Strategisk konseptutvikling i tråd med markedsanalyse og å ha kontroll på tallene er en forutsetning for å få kommersiell suksess. Vi hjelper bedrifter med konseptutvikling og deler med oss av noen trinn i prosessen. Denne artikkelen er passende for startups og bedrifter i SMB-markedet, men også for større bedrifter som et eksempel på hvordan konsept og lønnsomhet kan henge sammen.

Hva trenger du å vite?

Når vi hjelper deg med utvikling av ditt konsept, trenger vi å ta stilling til noen viktige parametere. For eksempel trenger du å danne deg oversikt over ditt potensielle marked.

Når produktet ditt er bare en idé, kan det være vanskelig å forsvare dine antagelser. Vi kan hjelpe deg med et konkret verktøy som du kan bruke for å regne ut ditt markedspotensiale. Markedsanalyse er et nøkkel til det.

Start med å mappe begreper. Dette blir din handlingsplan for å kunne foreta en god markedsanalyse:

Dekningsbidrag

Dekningsbidrag er inntekt fratrukket variable kostnader. Dekningsbidrag skal kunne dekke de faste kostnadene og næringsinntekten din.

Tips: Skriv alle faste og variable kostnader som kan dykke opp i løpet av din forretningsetablering. Tenk hvordan du kan få dekket kostnader frem til salg eller investorkapital.

Nullpunktomsetning

Nullpunktomsetning er en omsetning du må ha for å gå akkurat i balanse.

Tips: Lag en prognose som gir deg oversikt over produksjonskostander (tjenesteutforming) og betalingsvillighet i det markedet du vil oppnå. Multipliser dette med antall enheter du må produsere og selge for å oppnå nullpunktomsetning.

Produkter

Dine produkter er en samlebetegnelse for varer og tjenester du selger.

Sett prislapp på alle tjenestene som du kan omsette for penger. Lag et produktoversikt.

Kundesegment

Kundesegmentet er det markedet som du må dele opp i mindre målmarkeder (kundesegmenter) etter kriterier som påvirker tilbud og etterspørsel.

Tips. Et kjent strategi for å nå forskjellige segmenter er: Prisstrategi, pakker, kvalitet.

Markedsandel

Markedsandel er den andel som betjenes i markedet, som regel uttrykt i prosent.

Tips. Start med å definere dine konkurrenter. Om du finner tre hovedkonkurrenter kan du anta at de tar 100 % av markedet i dag. Du må se om du kan overvinne på bakgrunn av din strategi noen av deres kunde og dermed kan anta % av markedet du kan regne med.

Substitutt

Substitutt er det nærmeste produktet eller tjenester som allerede omsettes på markedet. Det kan også være en annen type produkt som oppfyller samme kundebehov.

Posisjonering

Posisjonering betyr hvordan ditt produkt eller bedrift fremstår i kundenes øyne. Verditilbudet er viktig her. Posisjonen er også relativ til konkurrerende tilbud.

Markedsstrategier

Valg som innebærer en posisjonering i forhold til kunder/konkurrenter på en måte som gir bedriften et konkurransefortrinn.

Pris per kunde

Kontaktpris: Kontaktpris det det koster å informere en kunde. Eks: Annonse: 5.400 = Kontaktpris 68 øre Antall lesere: 8000

Respons: Antall som svarer på et markedsføringstiltak. Eks: 20.000 flyers, 400 svar = 2% (Uttrykk for markedstiltakets effekt).

Klikkrate (CTR): Antall som svarer på et digitalt markedsføringstiltak. Eks: 20.000 visninger av annonse, 400 klikk = 2% (Uttrykk for markedstiltakets effekt).

Konverteringsrate: Andel som responderer gjennom å ta kontakt eller bestille, etter å ha klikket på annonsen.

Pris per konvertering (CPC): Hva man betaler for en kundehenvendelse. Pris per klikk * antall klikk delt på antall henvendelser.

Pris per kunde: Prisen på kundehenvendelsene / salgsraten på henvendelsene. Betaler du 1000 kr per henvendelse og 25% blir til kunder er prisen per kunde 1000 / 0,25 = 4000.

Les mer om våre tjenester innen konseptutvikling.

-Tatjana

Innovasjon Norge, Kommersialisering. Tilskudd eller lån?

Innovasjon Norge, Kommersialisering. Tilskudd eller lån?

Tilskudd eller lån fra Innovasjon Norge i kommersialiseringen? – Vet du hva som er best for deg og realisering av din ide?

Om Tilskudd

Du har allerede avklart markedet, men løsningen må tilpasses bedre kundenes behov. I tillegg må du begynne med markedsføring og samarbeidsavtaler. Du kan dekke både eget arbeid (begrenset til 600 kr per time), og eksterne konsulenter.

Hva kan du bruke tilskuddet på?

Du kan fortsette med videreutvikling av din tjeneste, blant annet design

Patentere/beskytte ideen

Lage kommunikasjonsplan for introduksjon av din ide på markedet

Kompetanseheving

Tilskuddet kan dekke 75% av godkjent kapitalbehov og er begrenset til 700 000.-

Krav til søkeren

Kravene til søkeren er evne til å kommunisere unikhet av sin ide, vise til betydelig markedsandel og argumentere for den. Du må vise til målene med prosjektet og hvordan de skal oppnås, beskrive mulige konkurrenter. Du må ha relevant erfaring og 25% egen finansiering.

Lån

Denne løsningen passer best for dem som har egenkapital eller investorkapital, slik at bærekraften i selskapet har tid til å bygge seg opp. Det må legges frem troverdige planer om hvordan lånet skal brukes til. Du kan bruke pengene til kommersialisering av teknologi, eller til oppstart av bedriften.

Lånet må betales tilbake om 4 år. Du får første 2 år med rente- og avdragsfritak og 2 år til med rentefritak. Du kan låne inntil 1.5 million, men det forutsetter at du har egen kapital på minst 40% av det totale kapitalbehovet.

Etter 2 år må du begynne å betale effektiv rente på 4,7 % og nominell rente på 2,87%.

For å effektivisere lånet må du ha en nedbetalingsplan, solidaritetsansvar (kausjon på 20%) og sannsynliggjøre betjeningsevne med hensyn til renter etter første 4 år.

Scope for bedrifter – AS, yngre enn 5 år, har gjennomføringsevne og nødvendig kompetanse på plass, innovativ og har ambisjoner for vekst. Du må kunne også vise til betalingsvillig marked.

Les mer om hvordan vi kan hjelpe dere med mer effektive søknader til Innovasjon Norge.

-Tatjana

Innovasjon Norge, Innovasjonskontrakt. Del 2

Innovasjon Norge, Innovasjonskontrakt. Del 2

Del II

Partene i innovasjonskonstrakter ved søknad til Innovasjon Norge.

Leverandørbedriften

For leverandørbedriften valg av pilotkunde er avgjørende. Fordi det forventes at pilotkunden skal gi en reell innsikt i behovene som skal dekkes, være en forhandler og guide i det forretningslandskapet der løsningen implementeres, må leverandøren ha tillit til et fremmed påvirkning på sin innovasjonsskapende ide. For prosjektet er avgjørende både valg av riktig samarbeidspartner og hvor godt partene har samarbeidet i løpet av prosjektet.

Tross for at leverandøren er en liten eller en mellomstor bedrift, og kanskje vil bruke alle sine ressurser til prosjektgjennomføring, stilles det fortsatt like høye krav til rapportering i forbindelse med innovasjonskontrakt hos Innovasjon Norge.

Pilotkunden

Pilotkunde er ikke bare en kunde som har udekket behov og vil investere i prosjektet i form av arbeidsinnsats og tid, men også bidra med mist 20% av de totale kostnader. Arbeidsinnsats er sentral, og legges vekt på kvalitet og tid.

Pilotkunden skal bistå med behovskrav og spesifikasjoner, kunnskap, være aktiv deltager på møter og teste og validere løsningen.

Pilotkunden kan være en eller flere norske eller utenlandsk bedrifter, eller norske eller utenlandske offentlige virksomheter.

Hvorfor bli leverandørbedrift?

  • Redusere utviklingskostnadene og risiko i prosjektet ved samarbeid med pilotkunden og tilskudd fra Innovasjon Norge. Dette bidrar også til større avkastning på investeringene
  • Styrker markedsmulighetene ved å utvikle produktet eller tjenesten som det potensielle markedet har behov for.
  • Skape konkurransefortrinn med økt tilgang på kunnskap, erfaring og utviklingskompetanse, samtidig som du kan få tilgang til kundepartners nettverk.
  • Skaper bedre omdømme ved å utvikle et unikt produkt, en prosess eller en tjeneste for en kundepartner med godt renommé.
  • Innovasjon i samarbeid skaper langsiktig verdiskapning og suksess.

Hvorfor bli pilotkunde?

  • Pilotkunden får stille sine krav og spesifikasjoner til utviklingen av produktet/løsningen.
  • Betydelig reduksjon av prosjektkostnader og finansiell risiko.
  • Muligheten til å samarbeide med norske små og mellomstore bedrifter (SMB) med unike ferdigheter og kunnskap i aktuelle produktområder.

Les også om våre tjenester for bistand i forbindelse med søknad til Innovasjon Norge.

Les også del 1 om innovasjonskontrakt fra Innovasjon Norge.

-Tatjana

Innovasjon Norge, Innovasjonskontrakt. Del 1

Innovasjon Norge, Innovasjonskontrakt. Del 1

Innovasjonskontrakt med Innovasjon Norge. Vet du hva innebærer tilskudd til markedsnære løsninger?

Innovasjon Norge har innført en felles betegnelse for det som tidligere var IFU og OFU. Nå når du søker tilskudd til kommersialisering av din idé skal du søke til en innovasjonskontrakt.

Dette gjelder først og fremst innovative prosjekter som har et internasjonalt potensiale. Du kan utvikle en idé innenfor privat eller offentlig sektor.

Innovasjon Norge kan bidra med et tilskudd til innovasjon slik at risiko som faller på bedrifter blir lavere.

”Innovasjonskontrakter basert på forsknings- og utviklingssamarbeid har som formål å utvikle et nytt produkt eller løsning som ikke tilbys i markedet.” Innovasjon Norge.

Kontrakten vil bestå av to parter: En bedrift som utvikler produktet/løsningen og en interessert kunde, kort sagt leverandørbedriften og pilotkunde.

Hvem kan få støtte til Innovasjonskontrakt fra Innovasjon Norge?

Hvis du representerer en bedrift i en vekstfase kan du søke om å få tilskudd til Innovasjonskontrakter. Forutsetningen for støtte er at risikoen i prosjektet er så stor at tilskuddet er nødvendig for å kunne starte prosjektet.

Hvilke prosjekter passer for Innovasjonskontrakter?

En annen viktig forutsetning er at du kan vise til internasjonalt potensiale. Du må vise til interesse for tett samarbeid med markedet/behovseier (pilotkunde), inkludert kommersialisering, skalering og vekst.

Det er lettere for små og mellomstore bedrifter å omstille seg, derfor er de mer villige til å ta på seg risiko som er knyttet til omstilling, samtidig som deres evne til tett samarbeid med markedet kan være av avgjørende betydning for kommersiell suksess.

Pilotkunder er helt avgjørende i prosjektet. Det er referansen og tilbakemeldingen fra pilotkunden som har dekket sine behov som vil være døråpner for å tre inn i den nye markedet.

Tilskuddet skal føre prosjektet helt frem til en før-kommersiell prototype. Det kan også omfatte testing og oppfølging av prototypen, og om den oppfyller prosjektets spesifikasjoner, inklusiv nullserieproduksjon.

Er du i scope for å søke Innovasjonskontrakter?

  • Hvis du er en tidligfasebedrift hvor prosjektet er lik bedriften kan du ikke få tilskudd til innovajsonskonstrakten. Det forventes at skal ivareta din utvikling med egenkapital, etablerertilskudd eller oppstartslån/innovasjonslån.
  • Du vil ikke få tilskudd om du trenger mindre enn 1 mil. norske kroner til utvikling av før-kommersiell prototype
  • Prosjekter uten skaleringspotensiale er ikke i scope for Innovasjonskonstrakter
  • Inkrementell innovasjon er ikke i scope for Innovasjonskonstrakter

-Tatjana

Innovasjon Norge – Humanitær innovasjon, sosialt entreprenørskap

Innovasjon Norge – Humanitær innovasjon, sosialt entreprenørskap

Sosialt entreprenørskap støttet av Innovasjon Norge. Oppsummering av forvaltet mandat til humanitær innovasjon og beredskapsstøtte.

I fjor (2017) ga Utenriksdepartementet Innovasjon Norge mandat til å administrere 30 millioner kroner til humanitære innovasjons- og beredskapsinitiativer. Målet med ordningen var å stimulere innovasjonsprosjekter og styrke humanitær beredskap. Søknadsfristen var 15. oktober, og nå kan vi oppsummere et bærekraftig år for frivillige organisasjoner som har søkt og ble innvilget pengene.

 

Humanitære utviklingsprosjekter, formål

Formålet med denne ordningen var å støtte innovasjonsprosjekter hvor organisasjoner i samarbeid med privat sektor kunne utvikle nye eller mer bærekraftige løsninger for den humanitære sektoren for et bedre og mer effektivt humanitært arbeid.

Utvalgskriterier

Alle kriterier måtte vært oppfylt:

Innovativt – prosjektet må enten introdusere en ny løsning for å møte humanitære behov bedre og mer effektivt, eller dekke en etterspørsel som vil sikre en mer bærekraftig og forbedret beredskap.

Utviklingsstadium – Innovasjonsprosjektet må være på et stadium av utvikling før kommersialisering. Tilskuddet skulle dekke aktiviteter relatert til ideutvikling og tilpasning av løsninger som passer til humanitære behov.

Menneskelige ressurser – søkeren må vise til relevant kompetanse og tilstrekkelige ressurser til å administrere og utvikle innovasjonsprosjektet.

Brukers innvirkning – søkeren må forklare forventede resultater for potensielle sluttbrukere av prosjektet.

Samarbeid – samarbeid med andre organisasjoner, stiftelser, institutter eller privat sektor anses å være viktig.

Finansiering

Bidraget kunne dekke opptil 100% av godkjente prosjektutviklingsutgifter knyttet til det spesifikke innovasjonsprosjektet. Utbetaling av bevilgningen skjer mot mottak av signert akseptbrev og forespørsel om utbetaling.

Prosjektkostnader

Prosjektkostnader kunne inkludere:

-Innkjøp av definerte leveranser fra privat sektor, inkludert materiale og teknologi, utvikling av prototyper for testing (pilot).

-Innkjøp av konsulenttjenester for å sikre relevant kompetanse i forbindelse med prosjektet.

-Opptil 30% av de totale prosjektkostnadene for personell brukt til prosjektet.

-Andre utgifter knyttet til prosjektet, slike som leie av fasiliteter, utstyr og reiseutgifter.

-Indirekte administrasjonskostnader på opptil 5% av totale prosjektkostnader.

Mål

Prioritet for 2017 var prosjekter som fokuserer på å bidra til bedre beredskap og respons i krisesituasjoner med fokus på nødhjelpsprodukter og løsninger som møter behov.

Hvem var søkere?

Dette programmet var relevant for FN-organisasjoner og norske registrerte frivillige organisasjoner med et humanitært mandat.

Praktisk informasjon

Prosjektstørrelse – prosjektet måtte ha en minimumsstørrelse på 1,0 millioner kroner. Et rimelig budsjett for prosjektaktivitetene skulle legges frem.

Prosjektlengde – prosjektgjennomføringslengde er 6 måneder fra utbetalingen av bevilgningen. Prosjektet måtte starte senest 1. desember 2017. Endelig rapport skal sendes innen 1. august 2018.

Relevans – prosjektet måtte forholde seg til formålet med ordningen og ha stor relevans for en eller flere av de identifiserte målene for bærekraftig utvikling.

Kryssende problemer – prosjekter som har en positiv innvirkning på tverrgående problemstillinger. Dette inkluderer menneskerettigheter, likestilling, klima og miljø samt korrupsjon.

Kunnskapsoverføring – prosjektet skulle inneholde aktiviteter som ville sikre kunnskapsdeling med andre organisasjoner som engasjerer seg i humanitær respons.

Innkjøp av produkter og løsninger – Søkeren måtte forholde seg til retningslinjer for innkjøp i tråd med gjeldende regler og forskrifter.

Prosjekter som fokuserer på ett eller flere av SDGene (Sustainable Development Goals) der norsk handel og industri har interesse ville bli prioritert. Innovasjon Norge har identifisert relevante mulighetsområder: Ren energi, bioøkonomi, helse og velferd, smarte samfunn.

Alle tilskuddsmottakere må videre presentere til Innovasjon Norge en kort rapport om hvordan midlene har blitt brukt og resultatene av prosjektet innen to måneder etter at prosjektet er fullført. Bidragsmottaker er også ansvarlig for overvåking og gjennomgang av prosjektet, herunder en evaluering av løsningene og resultatene, i tråd med resultatrammemetodikken, som skal inkluderes i rapporten til Innovasjon Norge.

Hva i 2018?

Vi i Coinno håper på at denne ordningen vil gjenta seg i 2018. Humanitære organisasjoner blir stadig utfordret med nye behov. Både teknologien og samarbeidsallianser utvikler seg hele tiden, og vi ser behov for å hjelpe flere humanitære ideer frem.

Dersom du er interessert i å teste ut ditt konsept kan vi hjelpe deg med å identifiserte målene og mulighetsområder for ditt prosjekt, anslå et prosjektbudsjett i forhold til rammeverk og bistå med organisasjonsnettverk.

-Tatjana

Horizon 2020

Horizon 2020

HORIZON 2020, kan gi deg 3-delt finansiering for å utforske og vurdere teknisk gjennomførbarhet og kommersielt potensial.

Aktiviteter finansiert kan være: risikovurdering, design eller markedsundersøkelser, undersøkelse av intellektuell eiendom;

Det endelige målet er å sette et nytt produkt, en tjeneste eller en prosess i markedet, muligens gjennom en nyskapende anvendelse av eksisterende teknologi, metodikker eller forretningsprosesser.

Prosjektet skal tilpasses forretningsstrategien, hjelpe intern vekst eller målrette en transnasjonal forretningsmulighet. Evalueringen av fase 1-forslag skjer eksternt av et panel av uavhengige eksperter.

Beløpsmidler: engangsbeløp på € 50.000 (pr. Prosjekt, ikke per deltakende virksomhet).

Varighet: vanligvis rundt 6 måneder

Resultat: Resultatet av et fase 1-prosjekt er en feasibility study (teknisk og kommersiell), inkludert en forretningsplan.

Skal konklusjonen av studien være at det innovative konseptet har potensial til å utvikles til nivået av investeringsberedskap / markedsmognad, men krever ytterligere finansiering i lys av kommersialisering, kan små og mellomstore bedrifter søke om fase 2-støtte.

Innovasjonsprosjekt (fase 2)

Finansiering er tilgjengelig for: innovasjonsprosjekter som støttes av en solid og strategisk forretningsplan (potensielt utarbeidet og delvis finansiert gjennom fase 1 i SMB-instrumentet).

Aktiviteter finansiert i fase 2 kan være av flere typer: prototyping, miniatyrisering, oppskalering, design, ytelsesverifisering, testing, demonstrasjon, utvikling av pilotlinjer, validering for markedsreplikasjon, inkludert andre aktiviteter som tar sikte på å bringe innovasjon til investeringsberedskap og modenhet for markedsopptak.

Evalueringen av fase 2-forslag skjer både eksternt og ansikt til ansikt (via et intervju) av to paneler av uavhengige eksperter.

Beløpsmidler: I indikativområdet 500 000 € – 2,5 millioner euro eller mer (dekker opptil 70% av de støtteberettigede kostnadene). Horizon 2020 kan gi et stort økonomisk løft.

Varighet: vanligvis rundt 1 til 2 år

Utfall

• et sterkt innovativt produkt, en prosess eller en tjeneste som er klar til å erobre markedet;

• En forretningsinnovasjonsplan som inneholder en detaljert kommersialiseringsstrategi og en finansieringsplan med tanke på markedsstart (for eksempel hvordan man tiltrekker seg private investorer, hvis det er aktuelt).

Bedriftsakselerasjon (fase 3)

Med sikte på å lette kommersiell utnyttelse av innovasjonsaktivitetene som oppstår fra fase 1 eller fase 2, foreslår SMB-instrumentet akselerasjonstjenester. Disse inkluderer støtte for videreutvikling av investeringsberedskap, sammenkobling med private investorer og kunder gjennom megleraktiviteter og arrangementer (inkludert messer), bistand til søknad om ytterligere EU-risikofinansiering og en rekke andre innovasjonsstøtteaktiviteter og tjenester som tilbys via Enterprise Europe Nettverk (EEN).

Coaching

Innovasjon og forretningsutvikling Coaching tilbys parallelt gjennom fase 1 og 2 for å hjelpe små og mellomstore bedrifter:

• Forbedre selskapets innovasjonskapasitet

• justere prosjektet til den identifiserte forretningsutviklingsstrategien

• utvikle kommersiell / økonomisk effekt og langsiktig bærekraftighet.

• få tilgang til oppfølgingsfinansiering

Coaching leveres av erfarne forretningsbusser, valgt gjennom Enterprise Europe Network (EEN).

Ta gjerne kontakt med oss for bistand med søknad til Horizon 2020.

Tatjana

Interreg, North Sea Region

Interreg, North Sea Region

Det finnes internasjonal støtte å få til innovasjonsprosjekter ut over det du kan få fra Innovasjon Norge. Interreg North Sea Region er et program som kan passe de som ønsker å knytte internasjonale kontakter.

Jobb med din ide før du søker om midler. Mange ønsker å søke om midler så fort de har klekket ut en ide. Dette kan være skadelig for bedriften og ta fra dem ressurser og krefter som er nødvendig for å ta de nødvendige organisatoriske tiltak.

Først og fremst går det veldig mye tid på å skrive en søknad. Selv til Innovasjon Norge. Det kan dreie seg om både fase 1 (markedsavklaring) og fase 2 (kommersialisering). Til de internasjonale ordningene kan det mangle både kunnskaper om at de eksisterer, og kunnskaper om hvordan man går frem for å søke.

Du må ha estimert budsjett, markedsundersøkelser og analyse på plass. I tillegg må du ha handlingsplan for hvordan du kan igangsette og realisere ditt prosjekt. Dette er i motsetning til prinsipper for Lean Startup.

Fallgruver

I verste fall kan all din jobb bli en bortkastet affære. Veldig få bedrifter stopper tidlig nok før ressursbruken blir for stor.

Hvordan unngå dette?

Snakk med rådgivere.

Her i Norge har vi en begrenset kunnskap om hvor vi kan få finansiert prosjektene våre. De konservative saksbehandlingsrutiner har skapt en bastion for prosjekteiere og enorm press på Innovasjon Norge og Skattefunn. Samtidig har vi for lite kunnskap om internasjonale programmer som finansierer innovative prosjekter.

Det er derfor du må snakke med tredje part, for å finne ut om du kan effektivisere søknadsprosesser gjennom å søke smart og bredt.

Selvfølgelig må ditt prosjekt tilfredsstille innovasjons-appetitt hos andre europeiske aktører. Du må kunne gå gjennom din stakeholderanalyse og finne gode argumenter på hva du kan tilføre det internasjonale markedet.

Gjennom Coinno og samarbeidspartnere kan du søke på programmer som kan løfte ditt prosjekt. Best av alt er dette ikke hindrer deg å søke midler fra Innovasjon Norge og Skattefunn.

 

Interreg

Det ene programmet, Interreg North Sea Region kan sette deg i kontakt med viktige for deg ressurser (bedrifter, mennesker, investorer) i land som tilhører regioner rundt den norske sjøen: Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, UK, Nederland, Belgium.

Som deltager av programmet kan du finansiere halvparten av dine reisekostnader i forbindelse med inn- og utenlandske møter og kunnskapsreiser, sponse møte- og kontorplass i løpet av dine forretningsbesøk.

Tatjana

Sosialt entreprenørskap

Sosialt entreprenørskap

Innovasjon i sosialt entreprenørskap. Vil du gjøre din bedrift mer innovativ, men vet ikke hvor du vil innovere? Start med målet. Er du en kommersiell aktør som ønsker økt salg, eller en sosial entreprenør som ønsker å løsrive seg fra gaver og donasjoner og å finne en bærekraftig businessmodell? Da kan du sette innovasjon på dagsordenen.

 

Et innovasjonsprosjekt kan løfte din bedrift til en ny fase, og sørge for at virksomheten blir mer levedyktig og lønnsom. Innovasjonsprosjekt skaper vekst, men kan også forårsake fatale konsekvenser dersom ressursene ikke blir disponert riktig.

 

Hva er innovasjon?

”Innovasjon er å fornye eller lage noe nytt som skaper verdi for virksomhet, samfunn eller innbyggere. Formen er eksperimenterende og løsningen er ikke kjent på forhånd.”

Denne definisjonen anvendes på all type innovasjonsmål, fra bedriftsøkonomiske resultater til samfunnsøkonomiske fordeler. Merk, at samfunnsøkonomisk lønnsomhet er ikke nødvendigvis bedriftsøkonomisk lønnsomhet og vice versa.

Hvis du jobber i et offentlig sektor, vil begge faktorene være relevante, både å skape sosialvekst og økonomisk verdi: Sosial verdi kan være å utvikle bedre tjenester for borgerne for eksempel ved å korte ned ventetiden på sykehusene. Økonomisk verdi kan være både økte inntekter og sparte utgifter.

 

Sosialt entreprenørskap

Sosialt entreprenørskap befinner seg i skjærepunktet mellom velferd og næringsliv. Målet med sosialt entreprenørskap er å etablere dobbel bunnlinje med resultater: Både sosial og økonomisk effekt.

Begrepet og definisjonen på hvem som kan kalle seg sosial entreprenør er i stadig utvikling, i takt med endringer i samfunnet. Når nye løsninger etableres, spiller statlig tilskudd, gaver og donasjoner en avgjørende rolle. Dessverre tar denne type finansiering svært lang tid, og de kan opphøre. Derfor det er viktig å finne og tilpasse en ny businessmodell, ved hjelp av hvilken virksomheten klarer å selge sine tjenester og oppnå lønnsomhet uavhengig av økonomisk bistand fra offentlighet.

 

Coinno viser veien

For oss i Coinno er det viktig å forstå de langsiktige mål til en sosial entreprenør. Når målet er klart, kan vi hjelpe kunden med å strukturere handlingsplanen og kartlegge veien som tar våre kunder frem til målet.

Avhengig av ressurser, vil det kunne ta kortere eller lengre tid, men ingenting er umulig, tror vi.

Den største utfordringen ved å finne en bærekraftig businessmodell for sosiale entreprenører er at markedene kan være uvante med å betale for sosiale goder og dermed har lav betalingsvilje. Selve målgruppen entreprenørene jobber med har ofte ikke betalingsevne, og da er man avhengig av å finne andre som ser verdien av den sosiale effekten som skapes – og vil betale for den.

‘Social entrepreneurship is entrepreneurship carried out for societal benefit. Social entrepreneurs are every bit as innovative, disciplined and driven as business entrepreneurs, but their ventures focus on solving entrenched social problems: poverty, environmental degradation, lack of access to healthcare, inadequate education and more. Just as entrepreneurship helps advance economic progress, so social entrepreneurship moves humanity in the direction of a more peaceful, prosperous and sustainable world.’ Jeff Skoll, Skoll Foundation (og tidligere gründer av eBay)

 

Tatjana

SkatteFUNN søknad, rådgiving

SkatteFUNN søknad, rådgiving

Skattefunn søknad og strategirådgivning. Som strategipartner bistår vi i ulike strategiske og innovative prosesser på en engasjerende og kunnskapsrik måte. Vi forteller litt om prosessen.

Vi hjelper deg og din bedrift med å realisere ditt potensiale, sette i gang nye utviklingsprosjekter, oppnå lønnsomhet og markedsrelevans.

Hva du kan få hjelp med

Dette er noe av det vi kan hjelpe deg med når du setter i gang ditt prosjekt med Skattefunn søknad:

  1. La oss starte med din ide om et nytt produkt eller en tjeneste.Som regel finnes det mange gode ideer i bedriften, men ofte er de bare i hoder hos de dyktige medarbeiderene. Noen ganger havner de på et lederbord med et åpent spørsmål – skal vi eller skal vi ikke? Hvordan ta en 360% vurdering av en ide? Vet ledere i bedriften hvor omfattende organisering som skal til for å gjennomføre den? Er han/hun villig til å ta risiko?Som regel har ikke bedrifter ressurser de kan ta risiko uten vurdering med. Endringer må planlegges og tas på alvor i hele verdikjeden.Derfor må det utvikles en produktutviklingsmodell, kort sagt en plan over hvem er med, hva som skal til og når endringer skal skje.
  1. Når du har kommet halvveis, begynn å teste ut din ide. Bruk pitching arenaer, eventer og åpne sener for å fortelle et bredere publikum om hva du har klart å sette ut til livs. Din viktigste oppgaven i denne prosessen er å få mest mulig feedback som du kan gjøre noe med. Det kaller vi Lean innovasjon.
  1. Prosessen kan virke kaotisk og uendelig, men vær sikker, du vil komme til et punkt når du enten må gi full gass eller avvikle din ide som ikke er relevant for markedet. For at prosessen ikke virker demotiverende, lag en handlingsplan og bestem tidsrammer, definer avhengighetsforhold og forebygg slakk.
  1. Når du har kommet så langt at du vil gi ditt utviklingsprosjekt en identitet (brand, navn, masseproduksjon, osv) må du handle enda mer tydelig. For at du skårer høyt på troverdighet om ditt produkt eller tjeneste, må du allerede på forhånd gjøre deg kjent med de mulige scenario som kan inntreffe. Derfor må du lage et oversikt over mulige utfall og tenke gjennom hver og en av dem grundig.
  1. Når det er sagt, scenario og forretning har en stor forskjell. Man kan si at scenario er en salgprofil, mens forretning omfatter også alle andre viktige funksjoner i skyggen. Når du har forstått hvilken scenario som finner sted i din tilfelle kan du omorganisere forretningen din for at alle økonomiske og menneskelige ressurser trekker i samme retning. Vi kaller det Forretningsutvikling.
  1. Når du trosser dine konkurrenter med din geniale utviklingsprosjekt må du holde fingeren på pulsen hele tiden. Hva måler du da? Du måler endringer i holdninger hos din målgruppe. Den beste måten å reagere raskt på symptomene er å ha et strukturert analysesystem. Du må måle variabler som gir deg mest relevante opplysninger i sann tid. Vi kan hjelpe deg med å velge mellom forskjellige analytiske verktøy og lære deg hvordan du trekker analysen ut fra data.
  1. Det er riktig at vi lenger ikke lever i en 2-dimensjonell verden, men i 3-dimensjonell. Vi må ta hensyn til teknologien slik som bønder gjør det med været. Hvordan kan teknologi kan fremme eller true dine prestasjoner? Tenk flere nivåer, spesielt hvis brukeren din og dine målgrupper er digitale. Derfor trenger du å ha en teknologistrategi i tillegg til din kommunikasjonsplan.
  1. Til slutt trenger du, som skal lede et utviklingsprosjekt, en coach, rådgiver og sparringspartner. Hos oss finner du kompetente medarbeidere som brenner for faget, og har mage timer innen feltet bak seg.

Hvorfor det kan lønne seg å bruke profesjonell hjelp

Hjelp med søknad til Skattefunn kan frigjøre tid, og øke oddsene for suksess. I tillegg til at du kan få forbedret prosjektet.

Tatjana

Innovasjon Norge

Innovasjon Norge

Med en søknad til Innovasjon Norge kan du få hjelp til å komme i gang raskere. Detteer en fin kilde til finansiering, tilskudd, lån og andre former for støtte til innovasjon og entreprenørskap i Norge. De er også en kilde til mange myter.

Vi har mange innovative entreprenører som kunder og får ofte mange spørsmål om Innovasjon Norge. Vi deler noen innsikter for de som har tid til å skrive søknader selv.

Bakgrunnsinfo mange ikke har

En sak mange ikke er klare over er historien. Innovasjon Norge er på godt og vondt satt sammen av mange forskjellige offentlige organisasjoner. Få er klare over at Statens nærings- og distriktsuviklingsfond (SND) er en del av det som i dag er Innovasjon Norge. De igjen hadde en historie fra distriktenes utbyggingsfond, industrifondet, statens lånekasse for aviser og en del andre.

Nå er ikke SND det eneste eksemplet. Driftskredittkassen for jordbruket, Norges eksportråd, Statens landbruksbank, Norges turistråd er andre eksempler på organisasjoner som er slått sammen til Innovasjon Norge. Det er likevel de samme som har fortsatt å jobbe der og utformet kulturen. Det kan kanskje forklare hvorfor man kan få støtte til ny melkemaskin selv om mange andre også har det, men at det plutselig er høye nyhetskrav hvis man utvikler programvare.

Er man inne på app er det nesten umulig, fordi deres budsjett til apper er satt for lenge siden. Vi er inne i en bølge hvor mye skal over på app og det er derfor rart nok lettere hvis man lager gammeldags dataprogrammer til PC. Når man kjenner bakgrunnen kan man kanskje bli mindre frustrert og en forklaring kan kanskje gjøre at det føles mindre urettferdig. De som sitter der har bare forskjellig bakgrunn, selve organisasjonen har forskjellig bakgrunn og alle gjør det de synes er rettferdig og gunstig for alle. Det er bare at det blir litt forskjellig og det kan føles problematisk for noen. Generelt bidrar de nok til mer innovasjon, men man finner altså mange unntak.

Jeg håper du har fått litt hjelp til din søknad til Innovasjon Norge allerede, mer skal det bli.

Geografi

Vi har også dette med geografi. Det går vitser om at kvinner med minoritetsbakgrunn som bor på landet stiller meget godt i køen av søknader hos Innovasjon Norge. Hvorvidt det er en myte eller ikke kan man diskutere, men de har forskjellige budsjett avhengig av hvilket kontor man tilhører.

Vi har også å gjøre med byråkrater. De følger regler og vi opplever på en måte at de sitter med en slags sjekkliste som ingen andre ser. Dette var i sin tid en slags forbedring, før byråkrater fulgte regler synset de mer, og de hadde en større tendens til å begunstige venner, kjente og familie.

Har du tid til å lese «Lean Startup» av Erik Ries eller «Business Model Canvas» av Osterwalder et al. så kan du se litt mer av systemet de ofte bruker. Det er et relativt moderne system som en så lenge yter. Det er klart at det etterhvert vil bli nok av konsepter og forretningsplaner som er bygd ut fra dette, men foreløpig har det en fordel.

En god kilde til finansiering

Alt i alt mener vi at Innovasjon Norge er en fantastisk organisasjon som gir et godt bidrag til utviklingen her i landet, men man må altså ha en del forståelse for dem. Det finnes også svært mange andre kilder til finansiering, så det er ingen grunn til å sutre hvis man ikke kommer noen vei med dem. Se på de som en bonus.

Hjelp til søknad, Innovasjon Norge og andre kilder

Jeg håper at dere nå har litt større forståelse for Innovasjon Norge og at det går bra med søknadsarbeidet, ellers kan vi også bistå dere. En forskjell mellom det vi gjør og det de gjør er at vi utvikler og de velger. Vi utvikler dere og deres konsept, og vi bruker delvis de samme rammeverkene som Innovasjon Norge gjør fordi det er gode rammeverk. Vi har ressurser til å utvikle dere og deres konsepter hvis dere passer inn i vårt program, Innovasjon Norges gründertelefon er gratis. Har dere mye tid og veldig lite penger så håper jeg at denne artikkelen har hjulpet dere litt på veien, ellers får dere gjerne lese mer om våre virtuelle akselerator som inkluderer søknad til Innovasjon Norge.

Stefan

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) er ikke det det en gang var. Skal man vinne en plassering så må konkurrentens byrå miste den. Det har ført til en rivende utvikling innen området.

Oppdatert 04.03.2019

SEO er mer enn SEO

Søkemotoroptimalisering (SEO på engelsk) og markedsføring er blitt noe relativt avansert hvor man gjerne trenger et tverrfaglig team. Det er så mange forskjellige deler som må spille godt sammen for at det skal løsne. Visse søkefraser har større konkurranse enn andre. Det innlegget her blir skrevet rettet mot «søkemotoroptimalisering» og der er det naturlig nok både høyt kunnskapsnivå og høy konkurranse. Verre blir det ikke. Siden vi er et lite byrå så burde vi ikke prøve oss en gang, selv om vi vet at vi er ekstremt flinke. Det er lov å prøve seg.

Vi ser at søkefraser har forskjellig vanskelighetsgrad avhengig av konkurransenivå, hvor mange som søker på frasen og hvor høy konkurransen er innen bransjen. Kunnskapsnivået hos konkurrentene er ofte mer avgjørende enn deres budsjetter.

Algoritmene

Algoritmene til Google bestemmer hva som kommer opp. Dette er relativt myteomspunnet, men de publiserer nå en manual som de som kalibrerer algoritmene bruker. Bare den er på 200 sider. Man må sikkert lese minst ti ganger så mange sider for å kunne forstå den. Søkemotoroptimalisering er litt som sjakk, det holder ikke med å kunne reglene, det er også avhengig av innholdsproduksjon som er en kunstart.

I tillegg til hva som går opp har de verktøy for hva som skal bli sendt ned. Det kan være sider som prøver å manipulere eller sprer virus. Det er veldig mange sider som ikke er klare over at de sprer virus i dag, og bare et fåtall av dem som foreløpig blir fanget av Google, men dette kan endre seg. De har også områder hvor det er større krav, områder de kaller YMYL, «your money or your life» og dette er steder som kan handle om noe som er viktig for folks liv, som finans eller helse.

Relativt nytt er også at algoritmene bestemmes forskjellig ut fra bransje og geografi. Vi får også en del informasjon via tester som blir gjort og solgt til byråer i rapporter. Det samme gjelder betalt søkeannonsering.

Fremtidsrettet søkemotoroptimalisering

Skal man komme noen vei med søkemotoroptimalisering i dag så må man spille med de beste og man må satse skikkelig. Det hjelper også å huske på at det er en del av Google kjernestrategi å levere verdi til sine brukere. Relevans og kvalitet er to stikkord, men det er absolutt ikke nok alene. Det er en lang lang kjede av mekanismer som skal til for at noe kommer opp i dag. Ryker en av lenkene så får det ofte ikke feste. Vi ser også fortsatt noen luker og noen områder det er lettere å kommer opp. Det er fine muligheter, men er det lett kan også andre gjøre det, og det kan lønne seg å heve terskelen en del for å ikke plutselig få for mye selskap.

Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg med søkemotoroptimalisering.

Stefan

Google AMP

Google AMP

Google AMP ser ut til å rulles ut relativt fort etter at de som følger koden får forrang i søkeresultatene. Vi deler litt av hva vi har lært så langt.

Vi ser helt klart at Google AMP er et veldig het tema innen SEO i 2017 og dette tror vi fortsetter i 2018. Vi ser også at det som er felles for de som får dette til er at de er relativt frempå digital generelt. Størrelse på bedriften har mindre å si.

Sider kodet etter Google AMP kan være opp til fire ganger så raske. Vi vet fra før av at 0,1 sekund kan tilsvare 1% omsetning. Dette kan være hestehodet man vinner plasseringer med i SEO hvis man gjør alt annet riktig. Det er særlig på mobil at ytelsen øker, og vi ser i dag at stadig mer av salget kommer på mobil. Til og med b2b.

Våre kunder får inkludert automatisk koding av Google AMP i våre publiseringssystemer, men vi kan også kode for andre plattformer.

Det er flere som hevder at Google AMP blir gitt forrang i søkeresultatene, og vi har noen rapporter for byråer som skulle tilsi det. De får også et lite lyn-symbol.

Det er på tide å tune deres AMP-sider. Noen bruker kun teknologien på sin fagblogg, vi tror at dette kommer på flere områder fremover. Hvis dere fortsatt ikke er i mål med teknologien så er det på høy tid.

Stefan

Innholdsproduksjon

Innholdsproduksjon

Innholdsproduksjon er et begrep i endring. Flere snakker om «content». Da gjerne som en del av markedsføring. Et annet nytt begrep er «inbound» og da ser man litt på strategisk «content». Skal noe av det virke så må innholdet være av høy nok kvalitet.

Kvalitet

Det mange glemmer i disse digitale dager er at innholdsproduksjon er noe evig og klassisk. Kvalitet hjelper når det blir trangt om plassen. Vi ser nå en økende konkurranse digitalt og vi ser en økende etterspørsel etter innhold med kvalitet. Vi ser en gryende renessanse for profesjonell innholdsproduksjon.

Digitalt

Det mange klassiske innholdsprodusenter glemmer er digitale mål. Ikke nok med at søkbarhet og SEO er viktig, det er altså mer og mer krevende. På 90-tallet kunne man legge inn noen søkeord, sende sidene inn til noen søkemotorer og så fungerte det, det var omtrent ingen konkurranse. Det er nå 17 år siden jeg sendte min første faktura for SEO. I dag er konkurransen annerledes. Manualen til de som kalibrerer algoritmene for Google er på 200 sider. Det er tekniske krav til kryptering, hastighet og sikkerhet. Det er relativt krevende å komme et hestehode foran for å kapre plasseringer i dag. For de fleste er det umulig. For oss er det moro.

Hvordan man konkurrerer

For at man skal kunne konkurrere i dag trenger man å forene klassisk innhold og markedsledende høyteknologiske verktøy. I tillegg er det ofte et krav om at man på en eller annen måte skal kunne spore hvordan innsatsen fører til nye kunder og at dekningsbidrag per kunde skal være høyere enn kostnadene. Tiden med «content» uten mål og mening og innhold med lav kvalitet er forbi i de fleste bransjer.

Innholdsproduksjon som lønner seg er helhetlig, målstyrt, har strategisk SEO og er av høy kvalitet i seg selv.

Stefan

Konseptutvikling

Konseptutvikling

Konseptutvikling er forskjellig, avhengig av hvilken yrkesgruppe du spør. For oss handler det om å få idéer til å henge sammen. Hvis du spør en grafisk designer så handler det om et visuelt konsept. En produktdesigner kan ha utkast til emballasje og en markedsfører kan ha fokus på hva slags verdi man skaper. I gamle dager var det mye synsing, og oppdragsgivers personlige smak ble ofte avgjørende. Det var også ofte tekstforfattere som sto bak konseptutvikling i klassiske reklamebyråer, kanskje fordi de kunne beskrive noe raskt og abstrakt. En med bakgrunn innen innovasjon og forretningsutvikling ser det annerledes. Rammeverk innen lean startup er godt egnede for å forstå hvordan man kan legge sammen idéer og hvordan man kan teste sine antakelser. Jeg mener det alltid er her man skal begynne hvis man skal treffe riktig. Selv for store etablerte selskaper. Det er mye felles hva gjelder intraprenørskap (innovasjon i etablerte selskaper) og entreprenørskap (innovasjon i nye selskaper). Så er det alltid også en fordel å ha med markedsfører, forretningsutvikler, brandingekspert, grafisk designer, produktdesigner, tekstforfatter og så videre fortsatt.

Grunnlag for konseptutvikling

Vi har en strukturert måte å produsere konsept på. Begrepet lean kommer fra en produksjonsmetode benyttet innen Toyota for å kontinuerlig justere og teste for å få opp kvaliteten og ned kostnadene. Dette ligner litt på Webers byråkrati og Taylors fokus på prosedyrer. Vi finner altså paradoksalt nok et system for innovasjon og entreprenørskap innen noe veldig firkantet. Flere av oss som har studert innovasjon vet at prosedyrer alene ikke er nok, de kan faktisk virke mot sin hensikt hvis de brukes feil. Utvikling av individene som deltar, utvikling av timet og det sosiale miljøet er også viktig for at alle skal yte. Vi ser helhetlig når vi bruker lean innen entreprenørskap. Likevel er lean en del av det, og da har de metodene vi ofte bruker gjerne utspring fra verkene til Ries og da særlig «Lean Startup».

Innovasjon er mye mer enn kreativitet

Innovative konsepter er noe annet enn bare kreative konsepter. Ved å utvide det kreative begrepet gjennom å legge til krav om lønnsomhet kommer vi frem til den definisjonen på innovasjon som vi bruker. For å få et konsept til å bli lønnsomt tenker vi helhetlig. Vi bruker et mer helhetlig rammeverk fra Osterwalder et al. for å se på integrert markedskonsept og forretningskonsept. Vi plukker de riktige deltakerene, eller veileder de deltakerene som deltar for å skape et riktig team og et godt miljø for innovasjon.

Knekk koden

Testing er viktig. Osterwalder skriver også om dette, men i praksis vet vi at mange har vanskelig for å teste sine antakelser. Vi vet det fra kurs vi har holdt. Når deltakerene skal teste og spørre målgruppen så skjer det ikke. Selv i større grupper med over 20 deltakere er det få eller ingen som faktisk går så langt som å snakke med noen. Det er enda et stort skritt fra å snakke med noen til å faktisk gjøre valide og reliable tester. Dette er i seg selv et eget fagområde for markedsanalytikere, sosialantropologer og lignende. Likevel er det bedre med noe kontakt med markedet enn ingenting. Det med testing står sentralt i alle metoder innen lean startup, og likevel er dette noe vi vet at utøvere har en stor barriere for å gjøre. Dette er noe vi derfor anbefaler at dere aksepterer at må gjøres. Det er mye billigere å gjøre endringer i konsept, mockups, prototyper eller presentasjoner enn i de ferdige produktene og tjenestene. For å ikke nevne hva testing gjør for suksessraten.

Hvordan man tester konsept

Vår performance-avdeling tester mye digitalt. Vi viser gjerne filmer, landingssider med produkter eller tjenester, eller annet for trafikk vi trekker inn digitalt og tester på. Da er a/b-testing fint. Man kan få mange svar og man slipper synsing eller konflikter om hvem som vet best. Ingen blir sur hvis noen er besserwisser. Man kan bare teste! Så lenge man husker at det å designe og tolke tester på folks adferd er for fagfolk.

Mennesker er komplekse, og forskjellige. De lar seg lett påvirke, og hvordan, hvem, hvor og når man stiller spørsmålet påvirker til stor del svaret man får. Det skal mye mer avansert statistikk til enn hva man finner i newtonsk fysikk for å tolke resultater fra tester.

Mer om våre tjenester innen konseptutvikling.

Stefan