Coworking space i Asker

Coworking space i Asker

Visste du at det finnes coworking space i Asker?

Selvfølgelig, de finnes. For eksempel en kreativ kontorløsningsplass i Kontorhuset.

De tilbyr mange flere variasjoner på kontorplasser. Både åpne og lukkede kontorløsninger. Det viktigste aspektet er å gi valgmuligheter. Du kan velge den som passer dine behov: Konsentrasjon alene, og/eller samhandling med andre.

 

Kontorhuset tilbyr:

Ulike former for cellekontor

Flere synes at det å sitte alene på cellekontor kan bli litt kjedelig. Man vil gjerne ha noen å samarbeide og utveksle erfaringer med. Samtidig er ikke alle konsentrert nok til å sitte ved et åpent kontorlandskap, hvor det kan skje forstyrrelser.

 Cellekontorer tilbys til en, to eller tre personer.  

 

Free seating

Kontorhuset har ikke nok passer alle som ønsker å være med. Derfor tilbyr de kontorfellesskap av ulike størrelser. Noen steder er det bare plass til 4 stykker, mens andre steder kan det sitte opp til 15 stk. I tillegg har man alltid en mulighet til å benytte seg av møterom og stillerom.

  

Kontorhuset Flex

Kontorhuset Flex handler om at enhver bedrift  kan leier et areal for sin virksomhet. De kan også supplere hoved areal med cellekontorer og free seating i kontorbyggets eget ”Kontorhuset”, og andre kontorhus-destinasjoner.

Du kan bruke lokaler til dine forretningsmessige behov: Kurs-, konferanse- og møte-fasiliteter. I tillegg har du mulighet til å profilere deg på alle Kontorhuset sin hjemmeside og intranett.

 

Oppsigelse er 3 måneder – en fleksibel praksis!

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo og Asker.

-Tatjana

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Blank space

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Blank space

Et kontorfelleskap / coworking space i Oslo som leier ut studioplass. En møteplass for kreative bedrifter som jobber med visuell kunst og design med fokus på illustrasjon, animasjon, tegneserier, grafisk design, gatekunst, film, spilldesign og konseptkunst. De jobber også med tradisjonelle kunstnere som utforsker moderne uttryksform.

Blank Space tilbyr et bredt utvalg av workshops, forelesninger og arrangementer for å utvide kreative ressursene hos kunstnere i Oslo. Disse arrangementene er av høy kvalitet og med varierer i tema, slik at alle kan forbedre sine ferdigheter innen visuell kunst og design.

Storgata 32, Oslo, Norway

Fasiliteter

  • Bibliotek
  • Makerspace
  • Personlige skap

Mat drikke

  • Kjøkken

Tilgjengelighet

  • 24 timers tilgang til medlemmet
  • Tilgang til rullestol

Felleskap

  • Lounge / Chill-out område

Utstyr

  • Kopimaskin
  • Skriver
  • Skanner

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – United Works

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – United Works

Dette er et sted som er i stand til å kombinere det sosiale aspektet ved å jobbe sammen med andre med høy arbeidskapasitet.

United Works finner du i Skøyen, lett tilgjengelig med ulike offentlige transportruter (tog, trikk og buss).

Lokalene er moderne, profesjonelle og imøtekommende.

Leien inkluderer tilgang til kantine som har vunnet flere priser for sitt varierende utvalg.

Karenslyst Allé 53, Oslo

Mat drikke

  • Gratis kaffe / te
  • Gratis drikkevann
  • Kafé / Restaurant på stedet

Tilgjengelighet

  • 24 timers tilgang til medlemmet

Felleskap

  • Lounge / Chill-out område
  • Utendørs terrasse

Utstyr

  • Skriver
  • Scanner
  • Seter og bord
  • Ergonomiske stoler
  • Stående skrivebord

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Regus

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Regus

Regus er et kontorfelleskap eller en coworking space i Oslo. Når du blir medlem av Regus, blir du en del av et globalt nettverk av arbeidsplasser, siden Regus har 3000 steder i 900 byer med 120 land å velge mellom. Du kan ta en fulltidskontor, et møterom for en time eller et skrivebord for en dag. I Oslo er det 7 forskjellige steder å velge mellom.

Regus byr på supermoderne og funksjonelt interriør med rene linjer og rikelig med naturlig lys. Kontorplasser kan tilpasses både til en person og et helt team, til og med bare for en dag. Du kan jobbe fra et felles arbeidsområde og betale bare for de timene du har jobbet, eller reservere eget coworkingområde og ha et personlig skrivebord og oppbevaringsskap med 24/7-tilgang.

Regus er et bedre alternativ enn å drifte bedrift hjemmefra. Frilansere, konsulenter, gründere – alle kan dra nytte av å sitte sammen.

Det gis mulighet til å skape et virtuelt kontor med alle støttetjenester, slike som telefonsvarer, posthåndtering, tilgang til lokaler i tillegg til en sentral kontoradresse.

Du kan booke et møterom / konferanserom med en videokonferanse-suite og full teknisk support.

Medlemskap inkluderer Wi-Fi med høy hastighet, tilgang til presentasjonsverktøy, skriver- og kopimaskin, whiteboards, projektor og flipcharts.

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Coworking space Oslo – Mesh

Coworking space Oslo – Mesh

MESH er første store coworking space i Oslo, og har blitt et ledende miljøet for alle som ønsker å utvide sitt nettverk. Hos MESH kan du velge mellom ulike typer medlemskap, leie aktivitetsrom og møterom, delta på månedlige arrangementer eller besøke vår Food & Drink Bar med venner eller kolleger.

Deres rom er fullpakket med nordisk interiør, grønne planter og noen av de mest innovative norske samtidskunstnerne. Eget kjøkken serverer internasjonale retter og drikke cocktailer. Nabo og samarbeidspartner QB Galleri, www.qbg.no , opplyser om kunst som utstilt på veggene våre og kan kjøpes.

Medlemskap inkluderer: – Kontorer – Skrivebord – Arbeidslokale – SamfunnHospitalitet – Mat og Drikke Bar- Eventrom – Møterom – Arrangementer.

Grunnleggere av MESH brakt inn egen erfaring og kompetanse og skapte et arbeidsfelleskap for å hjelpe start ups i Oslo å oppnå et status.

Tordenskioldsgate 3, Oslo, Norway

Pris: 2190 per mnd

Facilities

  • Skype Room

Mat drikke

  • Alkohol tilgjengelig for kjøp
  • Gratis kaffe / te
  • Gratis drikkevann

Kjøkken

  • Kafé / Restaurant på stedet

Tilgjengelighet

  • 24 timers tilgang til medlemmet

Felleskap

  • Arrangementer og / eller workshops
  • Lounge / Chill-out område
  • Utendørs terrasse

Utstyr

  • 3D-skriver
  • Dual / Single skjermer
  • Kopimaskin
  • Skriver
  • Scanner
  • Seter og bord
  • Saccosekker
  • Ergonomiske stoler
  • Stående skrivebord

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Coworking space Oslo – OHOI

Coworking space Oslo – OHOI

OHOI – Oslo House of Innovation – En coworking space i Oslo hvor oppstart-investorer jobber sammen med OHOI om et mål om å bli det foretrukne miljø for investorer til å jobbe og investere sammen. Annet fokus er å hjelpe oppstartsselskaper å akselerere i samarbeid med sine investorer, en vinn – vinn situasjon.

OHOI er en bygning på 4000 kvm, og lokalisert i Oslo, Skippergata 22. Dette er et miljø hvor investorer kan utvide sin portefølje og å jobbe tett med de ideene de har tro på. Det er et miljø med en blanding av innovasjon, kompetanse og kapital som vil akselerere sin felles verdiskapning. Stedet er et positivt bidrag til det norske økosystemet og er broen mellom entreprenører og investorer.

Skippergata 22, Oslo

Fasiliteter

  • Personlige skap

Mat drikke

  • Alkohol tilgjengelig for kjøp
  • Gratis kaffe / te
  • Gratis drikkevann

Kjøkken

  • Kafé / Restaurant på stedet

Tilgjengelighet

  • 24 timers tilgang til medlemmet
  • Tilgang til rullestol

Felleskap

  • Arrangementer og / eller workshops
  • Lounge / Chill-out område

Utstyr

  • Skriver
  • Skanner

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Coworking space Oslo – SoCentral

Coworking space Oslo – SoCentral

SoCentral er et sted som passer bedrifter som jobber med å løse lokale og globale samfunnsutfordringer. Stedet er også et samlingspunkt for enkeltpersoner fra et mangfoldig utvalg av sektorer og næringer. SoCentral er en coworking space i Oslo som også er et inkubatorrom for sosial innovasjon, dens dører er åpne for både etablerte og nye bedrifter (offentlige og private), og også frivillige organisasjoner.

Med over 200 medlemmer fra områder som helse, miljø, velferd, byutvikling, utdanning og finansiering, er stedet både et fungerende cluster og et innovasjonsmiljø.

Sentralen ligger i hjertet av Oslo. Det organiseres arrangementer, kurs og workshops. På sosiale medier kan du lese om SoCentral: «SoCentral er et utrolig levende miljø, beleilig plassert i sentrum av Oslo. Dette stedet har vært fantastisk å jobbe fra!» «Viktige diskusjoner i riktig miljø.» «Hvis du liker doers som tror på trippelbunnlinjen, kommer du til å elske SoCentral!”

Pris: 2900 per måned

Øvre Slottsgate 3, Oslo, Norge

Fasiliteter:

  • Personlige skap

Mat drikke

  • Gratis kaffe / te
  • Gratis drikkevann

Kjøkken

  • Kafé / Restaurant på stedet

Tilgjengelighet

  • 24 timers tilgang til medlemmet
  • Tilgang til rullestol

Felleskap

  • Arrangementer og / eller workshops
  • Lounge / Chill-out område

Utstyr

  • Skriver
  • Seter og bord
  • Stående skrivebord

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Coworking space Oslo – Evolve

Coworking space Oslo – Evolve

Evolve er et fleksibelt coworking space i Oslo som fokuserer på å stimulere samarbeid og nettverk.

Evolve passer for profesjonelle frilansere, selskaper med begrensede økonomiske ressurser, men med ambusjoner til å vokse. Evolve passer til selskaper fra alle bransjer og kompetanse. Dette arbeidsfelleskap er designet for å motivere og inspirere nystartede og små bedrifter til vekst. Evolve er åpen 360 dager i året, og 24 timer i døgnet og byr på super rask wifi og ukentlige eventer. Prisene er konkurransedyktige og du betaler bare for antall seter du trenger. Stedet byr på mange moderne små og store møterom. Bygget består av to gårder som har blitt slått sammen og totalrenovert. Akersgata 1, Oslo.

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Coworking space Oslo – Kasbah Hub

Coworking space Oslo – Kasbah Hub

Kasbah Hub er en dynamisk, men med avslappende stemning coworking space i Oslo. Kasbah Hub byr på et fleksibelt medlemskap, arrangementer og en innbydende atmosfære. Her jobbes det med desentraliserte teknologier og forskning og utvikling av juridiske, filosofiske og økonomiske aspekter i det moderne liv. Kasbah Hub er et voksende nettverk av likesinnede deltagere.

Fasiliteter:

  • Skap
    • Skype
    Mat drikke
    • Gratis kaffe / te
    • Gratis drikkevann
    • Kjøkken
    Felleskap
    • Arrangementer og / eller workshops
    • Lounge / Chill-out Area
    Utstyr
    • Dual / Single skjermer
    • Kopimaskin
    • Skriver
    • Skanner
    Seter og bord
    • Ergonomiske stoler

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Coworking space Oslo

Coworking space Oslo

Det å starte en coworking space i Oslo er en fin utfordring, spesielt hvis den må organiseres helt fra bunnen av.

Det som ser så lett fra utsiden – luftige og moderne lokaler, et hipt miljø og after-work party, er ikke alltid lett å konstruere. Det overfladiske image gir ikke nok innsikt i det daglige arbeidet med drift, nettverksbygging og finansiering. Det er mye jobb med dette.

Ofte må gründere til coworking plasser investere mye tid og penger i sitt prosjekt for å øke sannsynligheten for å lykkes.

Å etablere coworking

Coinno er en av de ”maurtuene” som vet hvordan man jobber med et nettverk og salg, slik at en felles arbeidsplass blir lønnsom for alle. Egentlig er Coinno et mediebyrå med innsikt i markedsføring, SEO, forretningsutvikling og finansiering. Ideen om å starte egen coworking plass har vokst gradvis i hodet til gründer Stefan Eklund. Han selv sier at ideen om coworking space i Oslo har oppstått organisk, som et resultat til behovsidentifisering og problemløsning til Coinno’s kunder. Uansett bransje vil alle bli synlige, få mer salg, og utvide nettverk blant investorer og samarbeidspartnere. Det er akkurat det Coinno har gjort i de siste årene. Første trinn er å sende våre kunder videre til riktig coworking space i Oslo.

Et godt miljø

Stefan synes selv at det er lettere å gi en god service til kundene når alle sitter under samme tak. I løpet av sin arbeidspraksis har Stefan lyktes med å matche flere av sine kunder og på denne måten bidra til gjensidig verdiskaping.

”Jeg må spille på mine sterke sider, og markedsføring er det noe jeg kan. Takket være vellykkede Google-kampanjer viser nettbutikkene som jeg administrerer et godt eksponerings- og salgsresultat. I tillegg kan våre medarbiedere gi råd til statups eller innovtive selskaper om søknadsprosesser hos Innovasjon Norge og Skattefunn. I motsetning til andre coworking plasser bruker jeg mindre tid på administrasjon og mer tid på praktisk problemløsning.”

Ta kontakt med oss dersom dere ønsker å flytte inn i et coworking space i Oslo.

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

-Tatjana

GDPR og endrede betingelser

GDPR og endrede betingelser

I dag, 20.072018, trer GDPR i kraft i Norge. Vi har gått gjennom våre prosesser og vi har i den forbindelse også sett på våre betingelser.

Dere kan lese mer om hva vi har gjort i forbindelse med GDPR, og dere kan også ta kontakt dersom dere er for sent ute og ønsker hjelp fra vår jurist.

Vi har også endret tid for å varsle oppsigelse fra 2 til 3 måneder, vi ser at det ofte kan ta tre måneder å svare hvis konkurrenter presser på. Vi har også gjort tydeligere hvordan og når avtaler fornyes for ett år ad gangen. Vi prøver å være proaktive og få klare og tydelige avtaler, derfor går vi gjennom våre avtaler minst en gang i året. Les mer om våre betingelser. Endringene er uthevet.

-Stefan

Google Ads

Google Ads

Fra 24. juli 2018 endret Google AdWords navn til Google Ads. Hva betyr dette?

Med Google Ads kan man, som med AdWords, vise annonser i søkenettverket, displaynettverket og på YouTube. Det blir ingen endringer i brukergrensesnitt eller algoritmer, dette er et rent navnebytte. Det blir også en ny logo. Endringen er oppgitt å ikke påvirke effekt på markedsføringen.

Det blir ny log inn, vi anbefaler som vanlig at kunder ikke selv logger inn, men lar alt gå gjennom oss dersom dere har abonnement for kampanjestyring. Unntak er ved oppdatering av betalingsinformasjon, vi lar fakturering av annonseplass fortsette direkte fra Google pga skatt.

Stefan

Innholdsproduksjon

Innholdsproduksjon

Innholdsproduksjon er en aktivitet. Eller taktikk. Som trenger en strategi. Her er noe om hvordan man kan få mer ut av innholdsproduksjon.

Vi jobber med strategisk innholdsproduksjon. Da er det som regel ut fra et markedsføringsperspektiv. Oftest i forhold til SEO/søkemotormarkedsføring. Stategien kan være å skape litt blest, eller å få oppmerksomheten til de som er et sted i en kjøpsprosess, eller kan påvirke noen som er i en kjøpsprosess. Det med å hjelpe folk til å kjøpe riktig er gjerne en vri på det med å henvende seg til de som vurderer kjøp eller å lære mer om et problem som våre kunders produkter eller tjenester kan løse. Dette med å henvende seg til potensielle kunder er ofte en del av en strategi for inbound markedsføring. Vi gjør altså dette i kombinasjon med SEO.

Skal man få effekt av innholdsproduksjon som en del av markedsføringen eller content marketing, så er inbound ofte fine strategier. Gjør man dette på nett så trenger man noen som mestrer SEO. Et område hvor det i dag er stor konkurranse mellom byråer. Her anbefaler vi derfor at man bruker byrå, selv om man ønsker å gjøre deler selv. Dette for at det skal ganske mye til for å få avkastning, innsatsen må være målrettet, må måles, justeres og ha nok kvalitet og kvantitet.

-Stefan

Crowdfunding Norge. Del 5.

Crowdfunding Norge. Del 5.

Det dukker stadig opp nye aktører på markedet med løsninger for crowdfunding i Norge. Nå er DNB ute med Startskudd.

Det ser ut til at Startskudd på startskudd.no har laget en slags kickstarter-aktig løsning. Altså forhåndssalg. Dette markedsfører de overfor sine kunder. Nå er ikke dette et typisk segment med «early adaptors» som man ofte prøver å selge tidlige produkter til. Det er jo et mer brett massemarked hvor man har både segmentet man ofte kaller pragmatikere og de man gjerne kalle konservative.

Så hva er det som ser ut til å gå der akkurat nå da? De har omtrent femten aktive prosjekter opp nå, og dette ser ut til å fungere for et prosjekt hvor de selger en ny koselig barnebok, et læringskonsept for å engasjere barn på kjøkkenet og faktisk også en litt mer innovativ klokke. Klokken er forsåvidt klassisk, men har en rem som har en chip som kan synkroniseres med chipen i bankkortet og gjøre betaling enklere.

Stefan

Teknisk SEO i 2018

Teknisk SEO i 2018

I 2018 ser det ut til å ha skjedd noen endringer i forhold til teknisk SEO så langt. Google øker på med å vektlegge hastighet. I tillegg brukervennlighet på mobil. Nå kan man også få poeng for dette i betalt annonsering.

At man kan få poeng for bedre sider på mobil innen betalt annonsering gjør at vi antar at det blir press også for de som driver med SEO. Det er nå større lønnsomhet i å ta i bruk Google AMP og lignende koding. Relativt nytt er også at man får bedre poeng for å ha sikre sider, så har dere ikke https enda er det på tide. Dette er noe vi mener at skal inngå for de som har drift av web. Det er som regel jevnlige endringer innen hva som lønner seg å gjøre innen teknisk SEO, og det er allerede en lang liste å forholde seg til. Derfor kan det være lurt å kjøpe web med drift inkludert. Gjerne av oss. Kostnadene til web og server er som regel meget lave i forhold til hva markedsføring og salg koster, og derfor er det greit å satse på kvalitet der. Da sparer man utgifter til markedsføring, eller får mer ut av budsjettet.

Stefan

GDPR

GDPR

Da var GDPR her. I dag trer altså EUs regler for personvern i kraft. Dette er noe du trenger å bry deg om hvis du håndterer kundedata. Mange leverandører har gjerne dette på plass. Din bedrift burde ha dette på stell, men det er altså aldri for sent.

Råd

Vårt råd er rett og slett å bare se over om dine leverandører følger reglene til GDPR. Våre gjør det. Så har dere gjerne en hel del kundedata samlet. Hvis deres CRM følger reglene, og dere i tillegg har vært tidlig ute med å få konsulenthjelp på dette området er dere nok på den sikre siden. Hvis ikke så er det på tide å få litt kontroll.

Hvem har mest å gjøre

De som ikke har operert med markedsføring i gråsonen trenger som oftest ikke gjøre så mye. Likevel. Nytt for noen kan være at kunden får rett til å hente ut opplysninger bedriften har lagret om dem. Dette er ikke et problem for bedrifter med en kultur som fremmer folkeskikk.

Hva vi gjør

Alle får i disse dager en hel del e-poster. Der ønsker mange bedrifter å sende noen meter med tekst, og få samtykke. Vi sender også en slik e-post, for vår del for å gjøre kunder oppmerksomme på at vi fortsatt har informasjon om dem, og for å gi dem mulighet til å raskt få denne informasjonen slettet. Denne eposten har felt utarbeidet av en leverandør for å få oss i tråd med GDPR. Vi har også fått gjort små endringer i vår tekst og på våre nettsider.

Vi har lenge fortalt i vår epost at informasjon blir lagret i vårt kundesystem, og at det kunder sender inn kan bli lest av andre. Som regel lagrer vi henvendelser med navn, noen ganger telefonnummer, e-post, velger kategori for henvendelse og vi noterer hva kunden ønsker hjelp med. Deretter er det et kundeservice-system med oppgaver og det er prosjektverktøy hvor informasjon lagres. Alt er lagret godt kryptert. Våre nettsider har også sterkere sikkerhet enn pålagt, vi får A+ på kryptering av Qualys SSL labs. For oss har GDPR ikke fått noen større konsekvenser, vi oppfylte så å si allerede kravene da vi lenge har satset mer på CSR. Det er betryggende at flere av våre leverandører også har gjort forbedringer. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om dine data eller hvis du ønsker hjelp med GDPR fra vår jurist.

-Stefan

Gründermessen i Oslo 2018

Gründermessen i Oslo 2018

Vi kommer på Gründermessen i Oslo i år igjen. Det har skjedd en del interessante endringer i hvordan de organiserer dette.

I år går evenementet inn under noe nytt de kaller for Business Expo. Dette er rettet mot små og mellomstore vekstbedrifter. Der er nå Gründermessen blitt et foredragsspor. Det andre sporet handler om ledelse, næringsliv, trender og netthandel.

Det blir også stand som tidligere, og vi stiller ut igjen. Kom gjerne innom for å slå av en prat.

Messen går i Oslo kongressenter 29. – 30. oktober.

Søkemotoroptimalsiering 2018

Søkemotoroptimalsiering 2018

Om søkemotoroptimalisering og noen deler av det som er nytt i 2018. Det er store endringer på gang innen søkemotormarkedsføring. Google har begynt å endre lengden de viser på den korte beskrivelsen de viser i søkeresultatene, metateksten. Dette får store konsekvenser.

De som ikke følger med nå blir akterutseilt. At de prøver ut endringer i lengde gjør at de som har skreddersydd tekst som ikke er oppdatert til ny standard plutselig får mindre areal på hvordan sidene vises i søkeresultatene enn konkurrentene som har oppdatert. Dette er et godt eksempel på at det lønner seg å ha abonnement på søkemotoroptimalisering. Da er man en del av et større miljø som er godt orientert over endringer i teknologien og hvordan spillet endrer seg.

Det er stort sett de som kommer øverst som tar all trafikk. Dette har ført til sterk konkurranse, men fortsatt er det store udekkede områder hvor det mest sannsynlig bare er mangel på kunnskap blant de som kjøper inn tjenester som kan forklare at det fortsatt er mange muligheter. Akkurat nå er det ekstra gode tider hvis man ønsker å ta innersvingen på konkurrenten og satser på søkemotoroptimalisering.

Skattefradrag på investeringer i startups

Skattefradrag på investeringer i startups

Investere i startups med skattefordel nå! Gode nyheter for investorer som tenker både kortsiktig og langsiktig! For eksempel når du vil investere i et selskap som har en potensiale for vekst og verdiskaping. Det er vanlig at et startups ikke utbetaler aksjonærer før 3 år har gått. For mange kan langsiktig investering i et startup føles som en usikker investering, men nå skjer det endringer.

Fra 1.07.2017 har det blitt mulig å avskrive investert kapital og få kortsiktige fordeler fra investeringer.

Beløpet som faller innenfor avskriving er 30 000 til 500 000 nok. Dette kan stimulere mange flere til å investere mer i startups. Det er tross alt tusen ganger mer interessant enn å investere i utleieobjekt med skattefordel.

Hvordan ordner man det praktisk?

Skattefradraget må rapporteres til skatteetaten i skattemelding. Samtidig må selskapet rapportere deg som sin nye aksjeeier i Aksjonærregisteroppgave (RF-1086) til skattemyndighetene.

Kan jeg investere i mitt eget selskap?

Hvis du er leder eller eier av selskapet som skal investeres i, kan du ikke investere i eget selskap for å kunne utnytte fordelene med skattefradraget.

Hvis du er en leder eller eier av et selskap som vil investere, kan du oppnå skattefradragsfordeler i selskapet.

Aksjene som du kjøper på denne måten skal ikke selges før 3 år har gått.

Hvis du har investert i selskapet på det første året, kan du ikke selge aksjer før 5 år har gått.

Finnes det krav til startups?

Selskapet må være under 6 år, færre enn 25 ansatte, har driftsinntekter under 40 mil og 400 000 i minimum lønnsgrunnlag. Selskapet må ha en reel virksomhet og ikke være en passiv kapitalforvalter. Selskapet kan ikke motta mer enn 1,5 mil årlig. Alle mottatte midler rapporteres til skatteetaten (RF-1086)

Såkornfond fra Innovasjon Norge

Såkornfond fra Innovasjon Norge

Såkornfond fra Innovasjon Norge kan være gull. Har du en god idé og vet at selskapet ditt har potensiale?

Du må ikke se deg blind på tilskudd. Det finnes flere måter å samarbeide med Innovasjon Norge på.

Et av de mange tiltakene er såkornfond fra Innovasjon Norge. Regjeringen har bestemt å etablere 6 slike fond. Flere fond har allerede nådd sin forvaltningspotensiale og har stengt for flere søkere. Heldigvis etableres det nye fond og tiltaket fortsetter å være aktuell for mange. Fondene er landsdekkende, men de kan ha i fokus et bestemt geografisk område.

Fondene etableres gradvis. Fondene hjelper nye innovative bedrifter med nødvendig kapital, og de nyeste fondene er tilgjengelig for investering fra desember 2017.

Kapital til forvaltning

Verdien i fondene er 250 millioner kroner av statlige midler samt tilsvarende beløp fra private investorer i hvert av fondene. Kapitalbase forholdsvis er 1,36 milliarder kroner, og 1,45 milliarder kroner.

Formålet med å opprette disse fond er at private investorer som ønsker å investere i nye innovative selskap får redusert risiko på sine investeringer.

For søkere blir det lettere å fokusere på å søke midler fra ett sted, samtidig som nytt eierskap blir sammensatt og balansert.

Navnet såkornfond reflekterer et aktivt eierfond som skal sikre arbeidet mot bærekraftig vekst over hele Norge.

I tillegg til kapital bidrar fondene med bred kompetanse, erfaring og stort nettverk.

Finn ditt fond

Fondene selv har mandat til å vurdere hvilke selskaper de skal investere i. Hvis du er en bedrift som vil søke, må du kontakte hvert enkelt fond for vurdering av om din løsning eller produkt kan kvalifisere seg for investering.

Fondene kan kontaktes direkte.

Legg merke til at fondene har forskjellig spesialisering, eller fokusområde.

sarsiaseed.com

midvest.no

norinnovainvest.no

allianceventure.com

skagerakmaturo.no

Les ellers mer om våre tjenester for bistand i forbindelse med finansiering og søknader til Innovasjon Norge.

-Tatjana

Konseptutvikling

Konseptutvikling

Vi tror på konseptutvikling integrert i forretningsutvikling. Tror du konseptutvikling bare handler om å lage et grafisk konsept? Det er også viktig med branding, men det finnes noe mer grunnleggende. Strategisk konseptutvikling i tråd med markedsanalyse og å ha kontroll på tallene er en forutsetning for å få kommersiell suksess. Vi hjelper bedrifter med konseptutvikling og deler med oss av noen trinn i prosessen. Denne artikkelen er passende for startups og bedrifter i SMB-markedet, men også for større bedrifter som et eksempel på hvordan konsept og lønnsomhet kan henge sammen.

Hva trenger du å vite?

Når vi hjelper deg med utvikling av ditt konsept, trenger vi å ta stilling til noen viktige parametere. For eksempel trenger du å danne deg oversikt over ditt potensielle marked.

Når produktet ditt er bare en idé, kan det være vanskelig å forsvare dine antagelser. Vi kan hjelpe deg med et konkret verktøy som du kan bruke for å regne ut ditt markedspotensiale. Markedsanalyse er et nøkkel til det.

Start med å mappe begreper. Dette blir din handlingsplan for å kunne foreta en god markedsanalyse:

Dekningsbidrag

Dekningsbidrag er inntekt fratrukket variable kostnader. Dekningsbidrag skal kunne dekke de faste kostnadene og næringsinntekten din.

Tips: Skriv alle faste og variable kostnader som kan dykke opp i løpet av din forretningsetablering. Tenk hvordan du kan få dekket kostnader frem til salg eller investorkapital.

Nullpunktomsetning

Nullpunktomsetning er en omsetning du må ha for å gå akkurat i balanse.

Tips: Lag en prognose som gir deg oversikt over produksjonskostander (tjenesteutforming) og betalingsvillighet i det markedet du vil oppnå. Multipliser dette med antall enheter du må produsere og selge for å oppnå nullpunktomsetning.

Produkter

Dine produkter er en samlebetegnelse for varer og tjenester du selger.

Sett prislapp på alle tjenestene som du kan omsette for penger. Lag et produktoversikt.

Kundesegment

Kundesegmentet er det markedet som du må dele opp i mindre målmarkeder (kundesegmenter) etter kriterier som påvirker tilbud og etterspørsel.

Tips. Et kjent strategi for å nå forskjellige segmenter er: Prisstrategi, pakker, kvalitet.

Markedsandel

Markedsandel er den andel som betjenes i markedet, som regel uttrykt i prosent.

Tips. Start med å definere dine konkurrenter. Om du finner tre hovedkonkurrenter kan du anta at de tar 100 % av markedet i dag. Du må se om du kan overvinne på bakgrunn av din strategi noen av deres kunde og dermed kan anta % av markedet du kan regne med.

Substitutt

Substitutt er det nærmeste produktet eller tjenester som allerede omsettes på markedet. Det kan også være en annen type produkt som oppfyller samme kundebehov.

Posisjonering

Posisjonering betyr hvordan ditt produkt eller bedrift fremstår i kundenes øyne. Verditilbudet er viktig her. Posisjonen er også relativ til konkurrerende tilbud.

Markedsstrategier

Valg som innebærer en posisjonering i forhold til kunder/konkurrenter på en måte som gir bedriften et konkurransefortrinn.

Pris per kunde

Kontaktpris: Kontaktpris det det koster å informere en kunde. Eks: Annonse: 5.400 = Kontaktpris 68 øre Antall lesere: 8000

Respons: Antall som svarer på et markedsføringstiltak. Eks: 20.000 flyers, 400 svar = 2% (Uttrykk for markedstiltakets effekt).

Klikkrate (CTR): Antall som svarer på et digitalt markedsføringstiltak. Eks: 20.000 visninger av annonse, 400 klikk = 2% (Uttrykk for markedstiltakets effekt).

Konverteringsrate: Andel som responderer gjennom å ta kontakt eller bestille, etter å ha klikket på annonsen.

Pris per konvertering (CPC): Hva man betaler for en kundehenvendelse. Pris per klikk * antall klikk delt på antall henvendelser.

Pris per kunde: Prisen på kundehenvendelsene / salgsraten på henvendelsene. Betaler du 1000 kr per henvendelse og 25% blir til kunder er prisen per kunde 1000 / 0,25 = 4000.

Les mer om våre tjenester innen konseptutvikling.

-Tatjana

Innovasjon Norge, Kommersialisering. Tilskudd eller lån?

Innovasjon Norge, Kommersialisering. Tilskudd eller lån?

Tilskudd eller lån fra Innovasjon Norge i kommersialiseringen? – Vet du hva som er best for deg og realisering av din ide?

Om Tilskudd

Du har allerede avklart markedet, men løsningen må tilpasses bedre kundenes behov. I tillegg må du begynne med markedsføring og samarbeidsavtaler. Du kan dekke både eget arbeid (begrenset til 600 kr per time), og eksterne konsulenter.

Hva kan du bruke tilskuddet på?

Du kan fortsette med videreutvikling av din tjeneste, blant annet design

Patentere/beskytte ideen

Lage kommunikasjonsplan for introduksjon av din ide på markedet

Kompetanseheving

Tilskuddet kan dekke 75% av godkjent kapitalbehov og er begrenset til 700 000.-

Krav til søkeren

Kravene til søkeren er evne til å kommunisere unikhet av sin ide, vise til betydelig markedsandel og argumentere for den. Du må vise til målene med prosjektet og hvordan de skal oppnås, beskrive mulige konkurrenter. Du må ha relevant erfaring og 25% egen finansiering.

Lån

Denne løsningen passer best for dem som har egenkapital eller investorkapital, slik at bærekraften i selskapet har tid til å bygge seg opp. Det må legges frem troverdige planer om hvordan lånet skal brukes til. Du kan bruke pengene til kommersialisering av teknologi, eller til oppstart av bedriften.

Lånet må betales tilbake om 4 år. Du får første 2 år med rente- og avdragsfritak og 2 år til med rentefritak. Du kan låne inntil 1.5 million, men det forutsetter at du har egen kapital på minst 40% av det totale kapitalbehovet.

Etter 2 år må du begynne å betale effektiv rente på 4,7 % og nominell rente på 2,87%.

For å effektivisere lånet må du ha en nedbetalingsplan, solidaritetsansvar (kausjon på 20%) og sannsynliggjøre betjeningsevne med hensyn til renter etter første 4 år.

Scope for bedrifter – AS, yngre enn 5 år, har gjennomføringsevne og nødvendig kompetanse på plass, innovativ og har ambisjoner for vekst. Du må kunne også vise til betalingsvillig marked.

Les mer om hvordan vi kan hjelpe dere med mer effektive søknader til Innovasjon Norge.

-Tatjana

Innovasjon Norge, Innovasjonskontrakt. Del 2

Innovasjon Norge, Innovasjonskontrakt. Del 2

Del II

Partene i innovasjonskonstrakter ved søknad til Innovasjon Norge.

Leverandørbedriften

For leverandørbedriften valg av pilotkunde er avgjørende. Fordi det forventes at pilotkunden skal gi en reell innsikt i behovene som skal dekkes, være en forhandler og guide i det forretningslandskapet der løsningen implementeres, må leverandøren ha tillit til et fremmed påvirkning på sin innovasjonsskapende ide. For prosjektet er avgjørende både valg av riktig samarbeidspartner og hvor godt partene har samarbeidet i løpet av prosjektet.

Tross for at leverandøren er en liten eller en mellomstor bedrift, og kanskje vil bruke alle sine ressurser til prosjektgjennomføring, stilles det fortsatt like høye krav til rapportering i forbindelse med innovasjonskontrakt hos Innovasjon Norge.

Pilotkunden

Pilotkunde er ikke bare en kunde som har udekket behov og vil investere i prosjektet i form av arbeidsinnsats og tid, men også bidra med mist 20% av de totale kostnader. Arbeidsinnsats er sentral, og legges vekt på kvalitet og tid.

Pilotkunden skal bistå med behovskrav og spesifikasjoner, kunnskap, være aktiv deltager på møter og teste og validere løsningen.

Pilotkunden kan være en eller flere norske eller utenlandsk bedrifter, eller norske eller utenlandske offentlige virksomheter.

Hvorfor bli leverandørbedrift?

  • Redusere utviklingskostnadene og risiko i prosjektet ved samarbeid med pilotkunden og tilskudd fra Innovasjon Norge. Dette bidrar også til større avkastning på investeringene
  • Styrker markedsmulighetene ved å utvikle produktet eller tjenesten som det potensielle markedet har behov for.
  • Skape konkurransefortrinn med økt tilgang på kunnskap, erfaring og utviklingskompetanse, samtidig som du kan få tilgang til kundepartners nettverk.
  • Skaper bedre omdømme ved å utvikle et unikt produkt, en prosess eller en tjeneste for en kundepartner med godt renommé.
  • Innovasjon i samarbeid skaper langsiktig verdiskapning og suksess.

Hvorfor bli pilotkunde?

  • Pilotkunden får stille sine krav og spesifikasjoner til utviklingen av produktet/løsningen.
  • Betydelig reduksjon av prosjektkostnader og finansiell risiko.
  • Muligheten til å samarbeide med norske små og mellomstore bedrifter (SMB) med unike ferdigheter og kunnskap i aktuelle produktområder.

Les også om våre tjenester for bistand i forbindelse med søknad til Innovasjon Norge.

Les også del 1 om innovasjonskontrakt fra Innovasjon Norge.

-Tatjana

Innovasjon Norge, Innovasjonskontrakt. Del 1

Innovasjon Norge, Innovasjonskontrakt. Del 1

Innovasjonskontrakt med Innovasjon Norge. Vet du hva innebærer tilskudd til markedsnære løsninger?

Innovasjon Norge har innført en felles betegnelse for det som tidligere var IFU og OFU. Nå når du søker tilskudd til kommersialisering av din idé skal du søke til en innovasjonskontrakt.

Dette gjelder først og fremst innovative prosjekter som har et internasjonalt potensiale. Du kan utvikle en idé innenfor privat eller offentlig sektor.

Innovasjon Norge kan bidra med et tilskudd til innovasjon slik at risiko som faller på bedrifter blir lavere.

”Innovasjonskontrakter basert på forsknings- og utviklingssamarbeid har som formål å utvikle et nytt produkt eller løsning som ikke tilbys i markedet.” Innovasjon Norge.

Kontrakten vil bestå av to parter: En bedrift som utvikler produktet/løsningen og en interessert kunde, kort sagt leverandørbedriften og pilotkunde.

Hvem kan få støtte til Innovasjonskontrakt fra Innovasjon Norge?

Hvis du representerer en bedrift i en vekstfase kan du søke om å få tilskudd til Innovasjonskontrakter. Forutsetningen for støtte er at risikoen i prosjektet er så stor at tilskuddet er nødvendig for å kunne starte prosjektet.

Hvilke prosjekter passer for Innovasjonskontrakter?

En annen viktig forutsetning er at du kan vise til internasjonalt potensiale. Du må vise til interesse for tett samarbeid med markedet/behovseier (pilotkunde), inkludert kommersialisering, skalering og vekst.

Det er lettere for små og mellomstore bedrifter å omstille seg, derfor er de mer villige til å ta på seg risiko som er knyttet til omstilling, samtidig som deres evne til tett samarbeid med markedet kan være av avgjørende betydning for kommersiell suksess.

Pilotkunder er helt avgjørende i prosjektet. Det er referansen og tilbakemeldingen fra pilotkunden som har dekket sine behov som vil være døråpner for å tre inn i den nye markedet.

Tilskuddet skal føre prosjektet helt frem til en før-kommersiell prototype. Det kan også omfatte testing og oppfølging av prototypen, og om den oppfyller prosjektets spesifikasjoner, inklusiv nullserieproduksjon.

Er du i scope for å søke Innovasjonskontrakter?

  • Hvis du er en tidligfasebedrift hvor prosjektet er lik bedriften kan du ikke få tilskudd til innovajsonskonstrakten. Det forventes at skal ivareta din utvikling med egenkapital, etablerertilskudd eller oppstartslån/innovasjonslån.
  • Du vil ikke få tilskudd om du trenger mindre enn 1 mil. norske kroner til utvikling av før-kommersiell prototype
  • Prosjekter uten skaleringspotensiale er ikke i scope for Innovasjonskonstrakter
  • Inkrementell innovasjon er ikke i scope for Innovasjonskonstrakter

-Tatjana

Innovasjon Norge – Sosialt entreprenørskap

Innovasjon Norge – Sosialt entreprenørskap

Sosialt entreprenørskap støttet av Innovasjon Norge. Oppsummering av forvaltet mandat til humanitær innovasjon og beredskapsstøtte.

I 2017 ga Utenriksdepartementet Innovasjon Norge mandat til å administrere 30 millioner kroner til humanitære innovasjons- og beredskapsinitiativer. Målet med ordningen var å stimulere innovasjonsprosjekter og styrke humanitær beredskap. Søknadsfristen var 15. oktober, og nå kan vi oppsummere et bærekraftig år for frivillige organisasjoner som har søkt og ble innvilget pengene.

 

Humanitære utviklingsprosjekter, formål

Formålet med denne ordningen var å støtte innovasjonsprosjekter hvor organisasjoner i samarbeid med privat sektor kunne utvikle nye eller mer bærekraftige løsninger for den humanitære sektoren for et bedre og mer effektivt humanitært arbeid.

Utvalgskriterier

Alle kriterier måtte vært oppfylt:

Innovativt – prosjektet må enten introdusere en ny løsning for å møte humanitære behov bedre og mer effektivt, eller dekke en etterspørsel som vil sikre en mer bærekraftig og forbedret beredskap.

Utviklingsstadium – Innovasjonsprosjektet må være på et stadium av utvikling før kommersialisering. Tilskuddet skulle dekke aktiviteter relatert til ideutvikling og tilpasning av løsninger som passer til humanitære behov.

Menneskelige ressurser – søkeren må vise til relevant kompetanse og tilstrekkelige ressurser til å administrere og utvikle innovasjonsprosjektet.

Brukers innvirkning – søkeren må forklare forventede resultater for potensielle sluttbrukere av prosjektet.

Samarbeid – samarbeid med andre organisasjoner, stiftelser, institutter eller privat sektor anses å være viktig.

Finansiering

Bidraget kunne dekke opptil 100% av godkjente prosjektutviklingsutgifter knyttet til det spesifikke innovasjonsprosjektet. Utbetaling av bevilgningen skjer mot mottak av signert akseptbrev og forespørsel om utbetaling.

Prosjektkostnader

Prosjektkostnader kunne inkludere:

-Innkjøp av definerte leveranser fra privat sektor, inkludert materiale og teknologi, utvikling av prototyper for testing (pilot).

-Innkjøp av konsulenttjenester for å sikre relevant kompetanse i forbindelse med prosjektet.

-Opptil 30% av de totale prosjektkostnadene for personell brukt til prosjektet.

-Andre utgifter knyttet til prosjektet, slike som leie av fasiliteter, utstyr og reiseutgifter.

-Indirekte administrasjonskostnader på opptil 5% av totale prosjektkostnader.

Mål

Prioritet for 2017 var prosjekter som fokuserer på å bidra til bedre beredskap og respons i krisesituasjoner med fokus på nødhjelpsprodukter og løsninger som møter behov.

Hvem var søkere?

Dette programmet var relevant for FN-organisasjoner og norske registrerte frivillige organisasjoner med et humanitært mandat.

Praktisk informasjon

Prosjektstørrelse – prosjektet måtte ha en minimumsstørrelse på 1,0 millioner kroner. Et rimelig budsjett for prosjektaktivitetene skulle legges frem.

Prosjektlengde – prosjektgjennomføringslengde er 6 måneder fra utbetalingen av bevilgningen. Prosjektet måtte starte senest 1. desember 2017. Endelig rapport skal sendes innen 1. august 2018.

Relevans – prosjektet måtte forholde seg til formålet med ordningen og ha stor relevans for en eller flere av de identifiserte målene for bærekraftig utvikling.

Kryssende problemer – prosjekter som har en positiv innvirkning på tverrgående problemstillinger. Dette inkluderer menneskerettigheter, likestilling, klima og miljø samt korrupsjon.

Kunnskapsoverføring – prosjektet skulle inneholde aktiviteter som ville sikre kunnskapsdeling med andre organisasjoner som engasjerer seg i humanitær respons.

Innkjøp av produkter og løsninger – Søkeren måtte forholde seg til retningslinjer for innkjøp i tråd med gjeldende regler og forskrifter.

Prosjekter som fokuserer på ett eller flere av SDGene (Sustainable Development Goals) der norsk handel og industri har interesse ville bli prioritert. Innovasjon Norge har identifisert relevante mulighetsområder: Ren energi, bioøkonomi, helse og velferd, smarte samfunn.

Alle tilskuddsmottakere må videre presentere til Innovasjon Norge en kort rapport om hvordan midlene har blitt brukt og resultatene av prosjektet innen to måneder etter at prosjektet er fullført. Bidragsmottaker er også ansvarlig for overvåking og gjennomgang av prosjektet, herunder en evaluering av løsningene og resultatene, i tråd med resultatrammemetodikken, som skal inkluderes i rapporten til Innovasjon Norge.

Hva i 2018?

Vi i Coinno håper på at denne ordningen vil gjenta seg i 2018. Humanitære organisasjoner blir stadig utfordret med nye behov. Både teknologien og samarbeidsallianser utvikler seg hele tiden, og vi ser behov for å hjelpe flere humanitære ideer frem.

Dersom du er interessert i å teste ut ditt konsept kan vi hjelpe deg med å identifiserte målene og mulighetsområder for ditt prosjekt, anslå et prosjektbudsjett i forhold til rammeverk og bistå med organisasjonsnettverk.

-Tatjana

Horizon 2020

Horizon 2020

HORIZON 2020, kan gi deg 3-delt finansiering for å utforske og vurdere teknisk gjennomførbarhet og kommersielt potensial.

Aktiviteter finansiert kan være: risikovurdering, design eller markedsundersøkelser, undersøkelse av intellektuell eiendom;

Det endelige målet er å sette et nytt produkt, en tjeneste eller en prosess i markedet, muligens gjennom en nyskapende anvendelse av eksisterende teknologi, metodikker eller forretningsprosesser.

Prosjektet skal tilpasses forretningsstrategien, hjelpe intern vekst eller målrette en transnasjonal forretningsmulighet. Evalueringen av fase 1-forslag skjer eksternt av et panel av uavhengige eksperter.

Beløpsmidler: engangsbeløp på € 50.000 (pr. Prosjekt, ikke per deltakende virksomhet).

Varighet: vanligvis rundt 6 måneder

Resultat: Resultatet av et fase 1-prosjekt er en feasibility study (teknisk og kommersiell), inkludert en forretningsplan.

Skal konklusjonen av studien være at det innovative konseptet har potensial til å utvikles til nivået av investeringsberedskap / markedsmognad, men krever ytterligere finansiering i lys av kommersialisering, kan små og mellomstore bedrifter søke om fase 2-støtte.

Innovasjonsprosjekt (fase 2)

Finansiering er tilgjengelig for: innovasjonsprosjekter som støttes av en solid og strategisk forretningsplan (potensielt utarbeidet og delvis finansiert gjennom fase 1 i SMB-instrumentet).

Aktiviteter finansiert i fase 2 kan være av flere typer: prototyping, miniatyrisering, oppskalering, design, ytelsesverifisering, testing, demonstrasjon, utvikling av pilotlinjer, validering for markedsreplikasjon, inkludert andre aktiviteter som tar sikte på å bringe innovasjon til investeringsberedskap og modenhet for markedsopptak.

Evalueringen av fase 2-forslag skjer både eksternt og ansikt til ansikt (via et intervju) av to paneler av uavhengige eksperter.

Beløpsmidler: I indikativområdet 500 000 € – 2,5 millioner euro eller mer (dekker opptil 70% av de støtteberettigede kostnadene). Horizon 2020 kan gi et stort økonomisk løft.

Varighet: vanligvis rundt 1 til 2 år

Utfall

• et sterkt innovativt produkt, en prosess eller en tjeneste som er klar til å erobre markedet;

• En forretningsinnovasjonsplan som inneholder en detaljert kommersialiseringsstrategi og en finansieringsplan med tanke på markedsstart (for eksempel hvordan man tiltrekker seg private investorer, hvis det er aktuelt).

Bedriftsakselerasjon (fase 3)

Med sikte på å lette kommersiell utnyttelse av innovasjonsaktivitetene som oppstår fra fase 1 eller fase 2, foreslår SMB-instrumentet akselerasjonstjenester. Disse inkluderer støtte for videreutvikling av investeringsberedskap, sammenkobling med private investorer og kunder gjennom megleraktiviteter og arrangementer (inkludert messer), bistand til søknad om ytterligere EU-risikofinansiering og en rekke andre innovasjonsstøtteaktiviteter og tjenester som tilbys via Enterprise Europe Nettverk (EEN).

Coaching

Innovasjon og forretningsutvikling Coaching tilbys parallelt gjennom fase 1 og 2 for å hjelpe små og mellomstore bedrifter:

• Forbedre selskapets innovasjonskapasitet

• justere prosjektet til den identifiserte forretningsutviklingsstrategien

• utvikle kommersiell / økonomisk effekt og langsiktig bærekraftighet.

• få tilgang til oppfølgingsfinansiering

Coaching leveres av erfarne forretningsbusser, valgt gjennom Enterprise Europe Network (EEN).

Ta gjerne kontakt med oss for bistand med søknad til Horizon 2020.

Tatjana

Interreg, North Sea Region

Interreg, North Sea Region

Det finnes internasjonal støtte å få til innovasjonsprosjekter ut over det du kan få fra Innovasjon Norge. Interreg North Sea Region er et program som kan passe de som ønsker å knytte internasjonale kontakter.

Jobb med din ide før du søker om midler. Mange ønsker å søke om midler så fort de har klekket ut en ide. Dette kan være skadelig for bedriften og ta fra dem ressurser og krefter som er nødvendig for å ta de nødvendige organisatoriske tiltak.

Først og fremst går det veldig mye tid på å skrive en søknad. Selv til Innovasjon Norge. Det kan dreie seg om både fase 1 (markedsavklaring) og fase 2 (kommersialisering). Til de internasjonale ordningene kan det mangle både kunnskaper om at de eksisterer, og kunnskaper om hvordan man går frem for å søke.

Du må ha estimert budsjett, markedsundersøkelser og analyse på plass. I tillegg må du ha handlingsplan for hvordan du kan igangsette og realisere ditt prosjekt. Dette er i motsetning til prinsipper for Lean Startup.

Fallgruver

I verste fall kan all din jobb bli en bortkastet affære. Veldig få bedrifter stopper tidlig nok før ressursbruken blir for stor.

Hvordan unngå dette?

Snakk med rådgivere.

Her i Norge har vi en begrenset kunnskap om hvor vi kan få finansiert prosjektene våre. De konservative saksbehandlingsrutiner har skapt en bastion for prosjekteiere og enorm press på Innovasjon Norge og Skattefunn. Samtidig har vi for lite kunnskap om internasjonale programmer som finansierer innovative prosjekter.

Det er derfor du må snakke med tredje part, for å finne ut om du kan effektivisere søknadsprosesser gjennom å søke smart og bredt.

Selvfølgelig må ditt prosjekt tilfredsstille innovasjons-appetitt hos andre europeiske aktører. Du må kunne gå gjennom din stakeholderanalyse og finne gode argumenter på hva du kan tilføre det internasjonale markedet.

Gjennom Coinno og samarbeidspartnere kan du søke på programmer som kan løfte ditt prosjekt. Best av alt er dette ikke hindrer deg å søke midler fra Innovasjon Norge og Skattefunn.

 

Interreg

Det ene programmet, Interreg North Sea Region kan sette deg i kontakt med viktige for deg ressurser (bedrifter, mennesker, investorer) i land som tilhører regioner rundt den norske sjøen: Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, UK, Nederland, Belgium.

Som deltager av programmet kan du finansiere halvparten av dine reisekostnader i forbindelse med inn- og utenlandske møter og kunnskapsreiser, sponse møte- og kontorplass i løpet av dine forretningsbesøk.

Tatjana