SEO Norge

SEO Norge

SEO i Norge er litt annerledes enn i andre land. Dette handler om hvordan du får resultater fra SEO i Norge og hva forskjellene er. Mange leser internasjonale blogger, innlegg, skolebøker og rapporter. Det er veldig fint, men alle kan altså få et fortrinn av å finne ut av hva som er spesielt i Norge.

Likheter og forskjeller i grunnleggende SEO

Det tekniske innen SEO er det samme. Det er gjerne 100-200 parametere for selve nettløsningen som man måler på. En lokal rask server er viktig for å konkurrere, særlig etter juli 2018. Dataarkitektur skal tunes til å levere første opptegning på siden raskt nok. Dette ser vi at særlig SMB-markedet i Norge sliter med å kunne kjøpe inn korrekt.

I Norge er det stort sett Google som gjelder i norge, med over 95% markedsandel. Dette er forskjellig fra andre land, og det forenkler jo litt.

Konkurrenter og publikum

Det er gjerne ikke like mange konkurrenter som i for eksempel USA hvor mye av litteraturen kommer fra. Samtidig er det tilsvarende mindre publikum. Rent logisk burde det gå opp i opp, men det gjør jo ikke det i praksis. Det blir mindre trafikk på typisk long tail her til lands. Det kan bety at det blir flere som prøver på strategiene, siden det skrives relativt mye om dem i USA hvor det er større befolkning og flere søk. Det er ikke bare færre søk på lange søkefraser sammenlignet med andre land, det er også et problem med å finne nok data for å analysere dem.

Verktøy for SEO i Norge

Flere av verktøyene inneholder data fra nettsteder i et land og deres linker inn og ut, deres digitale markedskanaler og så videre. Her er det en viss forskjell på leverandørene og hvor lenge de har kartlagt norske markeder. I tillegg er det ikke alle mindre leverandører som i det hele tatt dekker Norge godt nok. Selv store kan ha problemer med SEO i Norge, en diskusjon på et norsk forum for to år siden kan illustrere at SEMrush som av mange blir sett på som ledende kan ha hatt problemer på visse områder i Norge.

Mottaker og avsender

Vi ser at mer «norsk» tekst fenger. Det anbefales ofte oppskrifter på litt tabloide titler og lignende i litteraturen. For eksempel kunne 7 (skal egentlig skrives sju, og er egentlig 6, men 7 har bedre statistikk) måter å vinne i SEO være en grei tittel ut fra denne oppskriften. Det er i utgangspunktet for bedriftsmarkedet jeg skriver. Det kan likevel være at akkurat mitt publikum også liker dette. Mitt publikum er markedsførere i bedrifter som kan trenge byråtjenester, alternativt daglige ledere i godt finansierte små bedrifter som skal vokse. Startups og litt DIY kan også lese teksten, de har vi finansieringsprogram og inkubator for. Det som gjelder er at man må ha noe for de fleste hvis søkefrasen er litt generell. Det er den i dette eksemplet, «seo norge».

Jeg har gjort SEO i Norge siden 2001 og driver altså et byrå som tilbyr søkemotormarkedsføring og web skreddersydd for dette.

Selve innholdet og SEO i Norge

Det er færre konkurrenter i Norge, enn for eksempel USA hvor mye av litteraturen om SEO kommer fra. Likevel ser man jo at det blir søkt og lest mye fra utlandet, og at også det norske publikum blir vant til mer amerikanske tilstander. Er målet å selge noe så blir det likevel som regel litt feil. Stemmen fra amerikansk markedsføring kan bli sett på som litt brautende og lite troverdig.

seo norge, en illustrasjon av et 17 mai tog
Suksess i Nroge betyr at man får gjøre ting på en litt norskere måte. Ikke mange land feirer sin nasjonaldag som oss.

Kvalitet og ROI

ROI, eller avkastning på investering er alltid interessant. På en måte er det mindre trafikk fra norsk publikum, det er mindre trafikk på de lange søkefrasene, og det er mindre konkurranse. Da burde det rent logisk holde med mindre innsats. Mindre innsats gir logisk mer lønnsomhet. Det som trekker i motsatt retning er at man ikke kan bruke like mye tid på vedlikehold av innhold heller. Blir det for dårlig så faller det gjennom og gir ingen avkastning på SEO i Norge. Det er greit å gjøre litt mye, eventuelt forbedre underveis, men det er igjen litt vanskeligere i Norge da det er mindre data. Det kan derfor lønne seg å likevel ha nok kvalitet.

Jeg pleier å se til at man alltid har med noe som er gyldig lenge. Det i seg selv er et råd som burde vare lenge.

Ellers er det slik at mye endrer seg hele tiden. Hva folk søker på og hva som er attraktive søkefraser endrer seg. Hva konkurrenter gjør og hvordan et fag utvikler seg endrer seg. Det eneste som er konstant er at alt endrer seg. Panta rei som en gammel greker sa en gang i tiden. Så man får følge med litt og endre. Les gjerne mer om hva vi gjør innen SEO.

Stefan

Hvordan komme høyt opp på Google

Hvordan komme høyt opp på Google

Å få med hvordan komme høyt opp på Google til å begynne med i første avsnittet er et teknisk råd siden dette også er tittel for dette innlegget. Det første rådet er å dele noe verdifullt. Dette er skrevet til alt fra begynnere til de som har holdt på lenge, så det kan finnes noe for alle. Når man skriver så er det en fordel å være bevisst på hvem man skriver til. Og for dere som leser kan det være en fordel å vite noe om den som skriver.

Jeg har tenkt til å dele med meg en del av min innsikt. Jeg sendte min første faktura på søkemotoroptimalisering til en kunde i 2001, og de visste ikke hva det var for noe en gang. Jeg forklarte og kunden var takknemlig for hjelpen selv om den var satt i gang på eget initiativ. Siden den gang har det skjedd mye. Det holder ikke med å gjøre alt riktig lenger. Man kan kanskje komme opp, men du vil vel komme høyt opp.

Problemet med hvordan komme høyt opp på Google

Det grunnleggende problemet er at det ofte er andre som har oppdaget den søkefrasen du har i siktet. Det er greit å finne søkefraser ut fra forskjellige strategier. For eksempel kan man oppdage søkefraser som folk faktisk søker på om selve problemet, som i denne artikkelen du leser nå. Hvordan komme høyt opp på Google. Dette er lett. Bruk keyword planner, Google trends eller lignende. Problemet er at det er mange andre som gjør det samme. Og de som kommer høyt opp har ofte byråer. De som kommer på toppen har ofte de beste byråene og det er i toppen det ofte lønner seg å være.

Hva er passende utfordringsnivå

Jeg har også gjort noen undersøkelser på om dette er oppnåelig for oss, vårt byrå er vokser sterkt, men er fortsatt mindre enn konkurrentene, og har mindre tyngde, eller DA, et mål på hvor mye Google stoler på siden. Samtidig er det ikke så mange som søker på frasen per måned, kun ti. Såpass lite at det nesten ikke er verdt det. Likevel. Jeg kan regne ut at en times tidsbruk kan gi en kunde hvert andre år basert på forventet klikkrate og konverteringsrate. Så det kan være verdt det. Noen ganger kommer man også høyt der hvor man i teorien ikke burde gjøre det, så det er greit å prøve seg også.

Løsningen

Hva løsningen blir for å komme opp er forskjellig. Noen spørsmål kan hjelpe på veien.

Har du mye tid? Med nok tid klarer de fleste det meste.

Kan du skrive? Igjen. Har du nok tid så lærer du.

Liker du å skrive? Er det noen særlig vits i å gjøre noe du ikke liker?

Liker folk det du skriver? Har du nok tid, og lyst så får du nok noen som liker det du skriver også. Et problem her er jo at folk som søker på din frase må like det du skriver mye bedre enn det andre skriver om frasen for å komme på topp tre. The winners takes it all.

Kan du være både kreativ og analytisk? Flere kan klare dette hvis de prøver.

Forstår du at dette er en konkurranse, og liker du å konkurrere? Det er greit å vinne litt og tape litt, men liker du å konkurrere og holder på lenge nok så begynner du kanskje å vinne nok. Hvis ikke så finnes det kanskje noe som passer bedre å gjøre.

Har du både erfaring fra salg og utdannelse innen markedsføring?

Dersom du kan dette vil vi gjerne komme i kontakt med deg, vi søker etter nye talenter. Det tar tid å mestre, men er meget godt betalt for de som har resultater å vise til.

Jukse litt

Dette er egentlig ikke juks, men hardt arbeid. Du kan selvsagt kjøpe tjenester for å komme høyt opp på Google, men dette kan være svært kostbart. Lønnsomt, ja, ellers hadde ikke folk vært så villige til å betale for det. Dette er også tjenester som er vanskelige å kjøpe inn, det tar lang tid før man kan konkurrere hvis man konkurrentene har befestet sine posisjoner og justert seg frem med mange varianter og store datasett lenge. Man skal ha mye penger, kunne stole på de som skal gjøre jobben, og flaks at de faktisk er til å stole på. I tillegg til tid. Det må til.

Jukse på feil måte er dumt. Google Penguin og Google Panda er store datasentre med kunstig intelligens som er designet nettopp for at kun det som gir verdi til brukerene skal komme opp. Noe annet truer Googles eksistensgrunnlag.

Jukse litt raskere

Det er greit å betale seg opp også. Det kan gå veldig fort. Dyrt blir det. Det tar lang tid før man får nok varianter og data til å tune annonsegrupper. Det tar tid før landingssidene er optimalisert. Det som tar tid er å få lønnsomhet på betalt annonsering. Du får det kun hvis ditt byrå er bedre enn byråene til de du byr mot. De andre byr vekk marginene sine. Mange av dem utrolig nok uten å ane det selv, de kan ha noen intern som styrer ting uten hjelp utenfra og uten å måle ROI.

Det er greit å få hjelp, men man må forstå at det tar tid å få lønnsomhet. I tillegg at kvalitet lønner seg. Kvalitet i alle ledd. Også etter at man har fått riktig lead inn. Da skal salget også sitte. Å forbedre 10% i mange nok ledd gir en bedre effekt enn å øke 100% i ett ledd.

Søkemotor tar tid. Og penger. Å forstå at det lønner seg å gjøre ting skikkelig og at det lønner seg å ha tålmodighet gjør at det kan gå raskere, men det tar altså tid.

hvordan komme høyt opp på google med grått hår illustrasjon med fjellklatrer
Hvordan komme høyt opp på google til slutt. Alle kan få det til, med nok tid og hjelp.

-Stefan

Teknisk SEO

Teknisk SEO

Man kan skille SEO i flere deler, teknisk SEO handler om å kode riktig, og å legge inn metadata. For å forstå teknisk SEO så er det viktig å se hvordan teknisk SEO passer i helheten.

Kvalitetsinnhold og verdi

Det hjelper ikke med all verdens teknisk SEO hvis ikke innholdet er av høy nok kvalitet. Et performancebyrå tuner hele tiden innholdet, og prøver forskjellige varianter inntil man har funnet hva som gir mest verdi til leseren, man må også tørre å dele med seg av noen hemmeligheter.

Tekniske krav til webløsningen

Det vi ser etter er hastighet, da på opptegning av grafikken. Det er noen grenser Google ser ut til å operere med, vi kjøper inn rapporter for byråer for å få innsikter fra store tester. Web må fortsatt se veldig tiltalende ut for å fungere. En blogg kan gjøres enklere som her.

For de som ikke har ressurser og vil prøve litt selv kan det være greit å ikke spare på server, en ok server pleier å koste fra over tusenlappen per år, gjerne to.

For de som har noen som jobber med markedsføring internt eller som har en markedsavdeling kan det være greit å få litt kursing. Det er også greit å ha et abonnement for oppfølging og at man får råd på det som er vanskeligere.

For de som forstår at det er trangt i toppen er det også greit å ha en webløsning driftet av et performancebyrå.

Teknisk SEO og resultater

Teknisk SEO kom ganske tidlig og er nok det flere tenker på når man nevner SEO. Å skrive inn søkeord. Eller fraser som man gjør i dag. Det er så klart viktig å gå for fraser med passende trafikk og konkurranse.

Idag er det som regel høy konkurranse i toppen på attraktive søkefraser, og vinner man en plass så skal et annet byrå tape den plassen. Det er greit å huske på. Så skal man satse på SEO så trenger man også kompetanse innen hvordan teknisk SEO er i dag og i morgen.

Det er mye innsats over tid med teknisk SEO

Det er fortsatt ofte at vi ser at SEO kan ver dobbelt så lønnsomt som betalt søk. Vi ser også en kunde med ti til tyve ganger avkastning på SEO. Selv om det er blitt vanskelig og få som faktisk mestrer SEO lenger, så er det store muligheter.

-Stefan

Hva er god SEO

Hva er god SEO

For å forstå litt mer om hva som er god SEO kan man spørre seg om hva som er ond SEO. Det kan høres litt rart ut, men Googles slagord for egne verdier er «don’t be evil».

Programmer for å avdekke juks

Man må også forstå litt mer om hva Google leverer av verdi. De lever av å skape relevante svar på søk. Er det noen som prøver å manipulere seg opp på feil måte så skader det Google. Derfor er det satt i gang store programmer med tilhørende datasentre og ja, nesten en slags enorme dataprogrammer med kunstig intelligens som skal avdekke dette. De heter Google Penguin og Google Panda. Ikke til å tulle med.

Relevans er viktig, det er også kvalitet. Originalitet er også selvsagt, her igjen kan programmene avdekke dette, også på tekster som er omskrevet. Det vet ikke alle, vi har sett at folk har oversatt samme produkter som konkurrenten fra samme leverandør. Det er nok lov rent juridisk, men google ser på det som mulig lovbrudd og i hvert fall lav kvalitet.

Linkebygging er også noe som er litt i grenseland noen ganger, her er det også mange signaler for at noe er galt som kan trigges hos Google hvis man ikke helt er innsatt i det man driver med. Samtidig er linker inn til innholdet fortsatt viktig.

Så hva er god SEO

Ja, sett rent bort fra eliminasjon av dårlig SEO som vi såvidt har streifet innom så er god SEO noe som gir verdi til brukerne. Google ser mange signaler for å anslå kvalitet. De ser hvor lenge og hvor langt lesere leser og om de går videre eller tilbake. Dette er litt avhengig av type innhold, og hvis dette er merket opp riktig forstår Google at et blogginnlegg (som dette) oftest leses og at leseren oftere går ut igjen. I dag er det også forskjeller på innhold fra forskjellige bransjer.

Er teksten godt skrevet, er inneholdet godt og er nettsiden sikker, rask nok og mobiltilpasset så er man langt.

Linker til siden fra sider som Google stoler på er fortsatt viktig.

Mange bekker små pleier vi ofte å tenke. Det er et langt løp opp til toppen og særlig rangt lengst opp. Det er mye som skal gjøres dersom søkefrasen er attraktiv og har mye trafikk.

Metadata

Oppmerking av søkefraser og lignende er en liten del av hva som skal gjøres, og her også er kvalitet viktig. Det holder ikke å gjøre det, det må gjøres bedre enn andre. For det er trangt på toppen. Det er klart, visse søkefraser med lite trafikk har fortsatt mindre konkurranse, og man kan treffe noe her og der selv om man skyter litt fra hofta.

Hvordan får man resultater

Med god SEO og med forståelse av sin konkurransesituasjon og riktig leverandør er man godt på vei. Innholdet må være av høy kvalitet. Det er greit å samarbeide med et godt performance-byrå for å få system og tilgang til kraftige byrå-verktøy, erfaring og ekspertise. Tålmodighet, og relativt romslig budsjett kommer også godt med.

God SEO er litt som et maraton. Noen maraton er vanskelige, andre er lettere.

-Stefan

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Uma

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Uma

UMA redefinerer begrepet ”jobb”

Arbeidsrom er ikke lenge en ramme for din arbeidsdag. Det har blitt en viktig faktor som spiller med på dine oppgaver og behov, inspirerer deg, gir deg romfølelse og funksjon. Med coworking space i Oslo blir du en del av et fellskap og får driv og kontakter.

UMA vil forandre oppfatning av arbeidsplass hos profesjonelle i Norden og Baltikum. Det er mennesker som skaper arbeidsrom, og ikke omvendt. 

For å beskrive UMA’s arbeidsrom har UMA brukt noen definisjoner: 

UMA er en arbeidsplass for mennesker.

UMA arbeidsrom reflekterer arbeidstrendene. Veggene som separerte mennesker fra hverandre på arbeidsplassen er ikke lenger der, fordi alt handler nå om å få mennesker og business ideer nærmere hverandre.

UMA er en unik, sømløs kombinasjon av rom og service: Fleksibel, reflektert, inspirerende, inkluderende og tilgjengelig.

Du betaler bare for det du trenger og bruker, uansett om det er en lite kontorplass, eller lokaler for organisert virksomhet med flere ansatte.  

UMA tilbyr kombinerte arbeidsrom og service løsninger for selskaper av alle størrelser. Lokasjoner reflekterer forretningsmønster hos bedrifter som opererer virksomheter i Norden og Østersjøregionen/Baltikum. 

Hos UMA kan du be om en-dags pass  med tilgang til arbeidsrom og service tjenester.

Registrer deg for å få din UMA Access

UMA Access medlemskap gir deg 24/7-tilgang til åpne arbeidsstasjoner og tjenester. Du må starte samarbeid med å registre din digitale profil og velge et medlemskap. Velg mellom to forskjellige medlemskapsformer:

  1. UMA Access +

24/7 tilgang til arbeidsstasjonene våre og tjenestene i tillegg til din egen personlige arbeidsstasjon, justerbar skrivebord og stol, oppbevaringsskap, personlig adresse og skap.

  • UMA Team

24/7 tilgang til åpne kontorer og tjenester for 2 + medlemmer fra samme firma. Fleksibel og smart løsning: Du kan bestemme hvor mange personer som mottar samtidig tilgang til UMA´s tjenester. Ett UMA-team medlemskap på fem gir tilgang til fem personer til, totalt 10 personer vil kunne få tilgang til tjenester totalt.

Du finner UMA coworking space Oslo her 

Stenersgata 8 (Oslo city)

0184 Oslo

+47 900 40 450

oslocity@umaworkspace.com

UMA har egen App som gjør tjenestene mer tilgjengelige. Med den kan du kjøpe medlemskap, bestille møterom og catering, få 24/7-tilgang til arbeidslokaler, invitere gjester og bli varslet om siste nyheter og hendelser.

Appen kan lastes fra App Store eller Google Play.

Nyt friheten på businessreise

Alle type medlemskap inkluderer gir deg også tilgang til globale sentraler og felles arbeidsområder.

I tillegg til møblerte og låsbare kontorplasser vil du få tilgang til åpne arbeidssområder mm, som for eksempel kaffe og te, business WiFi og eventer.

UMA Ekspress 

I tillegg til UMA sentralen på Stenersgata i Oslo kan du bruke ditt medlemskap for å få tilgang til UMA Ekspress arbeidsrom på Fornebu, Martin Linges vei 251364 Fornebu

Arbeidstid 08: 00-16: 00, kontakt resepsjon@technopolis.no

Les vår oversikt over Coworking og kontorfelleskap i Oslo.

Kontorfelleskap / coworking space Bærum – Technopolis

Kontorfelleskap / coworking space Bærum – Technopolis

Kontorfelleskap eller coworking på Fornebu – Technopolis

Hva betyr resepsjon, sikkerhet, posttjenester og tilgang til faglig relevante arrangementer til deg og din bedrift? Dette felleskapet passer fra enkle cellekontorer til større kontorområder. Det er mest teknologibedrifter til stede, for eksempel har både Nokia og Ericsson kontorer her. Det er et areal tilsvarende ti fotballbaner med kontorer, det finnes også coworking, løse kontorplasser og mindre kontorer gjennom Evolve eller Gründergarasjen/ Simula garasje.

Et kontorfelleskap på Fornebu, Technopolis, har som mål å levere høy kvalitet på lokaler og tilby rikelig med fasiliteter, slik at alle, uansett hvilke verdensdeler de har kommet fra, har tatt med seg positive opplevelser av å være leietaker i felleskapet.

Arbeidsmiljøtjenester i Technopolis består av resepsjon, sikkerhet, parkering, rengjøring og vedlikehold, arrangementer og synliggjøring.           

I tillegg har Technopolis mulighet til å leie ut møterom til fysiske og digitale møter. Kundene som leier fast får 20 prosent rabatt på møterom.

Kontorområde kan styles etter behov for de enkelte bedrifter og kan fremme arbeidsevne, samarbeidsvillighet og til og med salg.

Hvorfor ha ditt arbeidsmiljø hos Technopolis?

Felleskapet rammer inn et godt gjennomtenkte fysiske arbeidsmiljø i kombinasjon med funksjonell service med faste kostnader. Du vil kunne slippe de skjulte utgiftene som du ville ha hatt alene ved å jobbe utenom felleskapet.

Det bidrar til at dere kan vurdere arbeidsmiljøet ikke bare ut fra arealbruk, men også som et større rammeverk. Det å ha et fleksibelt og inspirerende arbeidsmiljø vil skape en god selskapskultur.

I tillegg til arbeidsglede kan du også spise sunt hos Technopolis. De tilbyr kantine, restauranter og kafe med varm mat.

Det tilkommer en del kostnader, et eksempel er et cellekontor til 5000kr på 10m2 som viser seg å være under 8m2. Det er ikke helt uvanlig, noen oppgir litt optimistiske mål, men likevel, dette kan øke kostnadene med 20%. Det skal også betales for tilgang til kantine, det er 420 kr ekstra i måneden. Det er heller ikke inkludert internet, det er en leverandør som har monopol i bygget, og nettet er tregt og meget kostbart, der er det 990 kr ekstra i måneden. Så skal det også betales for rengjøring. Det er bare 150 kr per måned. I praksis koster kontoret 30% mer enn oppgitt, og hvis man tar med avvik på areal er man oppe i 50% avvik. Det kan likevel være en ok totalpris hvis dette er riktig sted, men det er ikke billig.

Les mer om kontorfelleskap og Coworking i vår oversikt.

Et av flere steder man kan spise sunt og godt

-Tanja

Søknad Innovasjon Norge

Søknad Innovasjon Norge

Søknad fra Innovasjon Norge. Les dette først.

På sider til Innovasjon Norge finner man flere tekster om betingelser for å oppfylle kravene til stønaden. Samtidig snakkes det om at søknadsrutiner er konkurransebaserte. Det betyr, at din søknad, tross for at den fyller alle kravene, kan risikere å ikke nå opp. Stønaden din vil ses i lys av andre innkomne søknader, og dersom din forretning har sterke konkurrenter som står i samme kø, er du automatisk utsatt for å bli sammenlignet med andre.

Da blir det viktig å fremheve et helhetlig bilde av hva din innovasjon betyr for infrastruktur som allerede finnes, og hvordan den forstyrrer nåværende tungvinte løsninger, og ikke minst hvilke fotavtrykk etterlater den.

Dersom du var en av uheldige som tapte konkurransen om penger sjekk disse punkter:

Manglende gjennomføringsevne

Ofte forstås kravet som behov for å inneha kompetanse som kreves for å realisere forretningsideen: Har teamet kompetansen internt, blir den økonomiske byrden lettere. Sammensatt team er viktig, men kravet skjuler den virkelige grunnen – tilgang til kapital for utvikling. Hvis forretningen din er nettopp etablert, blir det viktig å vise til aksjekapital, investorer som dere ha inngått samarbeid med, eller tidlige kunder som kan betale forskudd før produktene er produsert.

Hvis dere har allerede drevet forretningen en stund, du må skille innovasjon ut som enkeltstående prosjekt med eget budsjett. Planlegg finansiell support gjennom hele prosjektperiode.

Den finansielle risikoen i prosjektet må ikke være for høy, slik at Innovasjon Norge anser tilskudd som en vekst-investering, og ikke som redningsaksjon for en bedrift i vanskelighet.

Manglende kompetansepå grunn av svakt sammensatt team. 

Manglende evne til å bygge nettverk og kommersialisere løsningen:

Tenk på salg tidlig! Bruk fokusgrupper digitalt for å avklare kunder, markeder, priser og funksjoner før du lanserer ideen. Mange er redde for at ideen blir stjålet i tidlig fase. Velg dine fokusgrupper med omhu!

Uklar forretningsmodell:

Du kan få hjelp fra oss, vi tilbyr workshops som hjelper bedrifter uansett størrelse med å utforme et bærekraftig konsept. Vi har også pakker for finansiering hvor søknad til Innovasjon Norge inngår. Pakkene er et godt utgangspunkt for opptak til virtuell akselerator eller inkubator.

Begrenset markedspotensial, eller ikke har mulighet for skalering og vekst på kort eller lang sikt.

Ikke relevant for ordningen.  

-Tanja

Innovativ metode i konseptutvikling

Innovativ metode i konseptutvikling

Innovativ konseptutvikling starter med at du har en tanke om et problem eller et behov som må fylles. Eller at du trenger hjelp for å se mulighetene. 

Kreativ konseptutvikling er noe annet. Det er et begrep grafiske designere og andre bruker om et visuelt konsept. Med innovativ konseptutvikling kommer du dit til slutt, men du begynner mer strategisk. Forskjellen ligger i lønnsomheten.

Vi hjelper deg å se nye horisonter og å ta idéene dine fra tanke til konsept.

Teknologi og design

Coinno har ekspertise innen hvordan digital transformasjon kan påvirke suksess for din bedrift. I våre workshops gjør vi gjennomgang av hvordan kunstig intelligens, machine learning, IoT og automasjon kan endre og effektivisere dine tjenester, gjøre de relevante og konkurransedyktige . 

Konseptutvikling, metode og innovasjon

Kjernen i vår virksomhet er kreative workshops, der vi sammen med våre kunder tester ut innovasjonsideer. Vi bruker designtenkning og Osterwalders metoder som hjelper oss å skape og teste ut nye businessmodeller og løsninger. De som deltar fra vår side har utdannelse i både innovasjon og markedsføring.

Digitaliseringsvalg må testes

Et godt tjenestetilbud innen markedsføring fokuserer på konseptutvikling, metode, prosesser, effektivitet og samhandling, så vel internt som i utformingen av nye digitale plattformer mot kunden. Coinno er Google-partner og leverer nettsider og nettbutikker som har bedre kode og alle verktøy for bedre synlighet og salg.

Typiske tjenester omfatter markedsføringsstrategi, markedsanalyse samt et bredt spekter av testing. Du får satt sammen tjenester fra andre leverandører på de områdene vi ikke er spesialisert selv.

Digital transformasjon krever ressurser

Nye digitale muligheter skaper innovasjon og utvikling av helt nye forretningsmodeller. Du kan få ditt forretningsomrpde ikke bare relevant og innovativt, men også få hjelp av oss med finansiering.

Du kan få hjelp med søknader til Innovasjon Norge, SkatteFUNN og andre ordninger, noe som kan hjelpe bedriften din å oppnå transformasjonen raskere.

Konseptutvikling er et lagarbeid. Coinno etterstreber alltid å sette sammen de beste hodene som kombinerer analytikere med strateger, designere og teknologer.

Mer om våre tjenester innen konseptutvikling.

-Tanja

Siva

Siva

Det er ikke lett å få komplett oversikt over alle etablerte næringshager, inkubatorer og frittstående kollektiver i Norge. Grunnen til det er feltet er svært levende og kart over nye enheter i stadig endring.

Sivas påvirkning

Siva legger føringer på antall etablerte næringshager og inkubatorer i Norge. Flere enheter opprettes i Oslo og andre steder i Norge hver mnd.

Om Sivas nasjonale inkubasjons- og næringshageprogram

Inkubasjonsprogrammet til Siva er rettet mot oppstartsbedrifter i tidlig fase. Tjenester som gis er f.eks. forretningsutvikling, kommersialisering og mentorering. 

Næringshageprogrammet er rettet mot mer etablerte bedrifter og har et spesielt fokus på distriktene. Tjenester som gis er f.eks. bedriftsrådgivning, hjelp til utvikling av forretningsidéer og markedsplanlegging. 

Siva har bidratt etablering av 35 inkubatorer og 40 næringshager i Norge. Til sammen 3600 bedrifter involvert i verdiskaping gjennom samarbeid med etablerte enheter. 

Fylkeskommunene og regionalt næringsliv er viktige samarbeidsaktører for Siva!

Sivas bidrag

Stor vinner av tildelte midler til vekst og innovasjon i Norge er regioner i Nord-Norge. Til sammen fikk næringshager og inkubatorer i Nord-Norge 34 millioner i 2018, og i desember ble det lyst ut 5,5 millioner kroner ekstra. 

Dette tiltaket gjennom Sivas nasjonale inkubasjons- og næringshageprogram vil stimulere til etablering, vekst og omstilling av nye bedrifter i geografiske steder som ellers får ikke til næringsvekst lett. Dette tiltaket gjør Svia til en betydningsfull og synlig aktør over større deler av Norge.

Øker muligheten for å lykkes 

Totalt finansierer Siva 40 næringshager og 35 inkubatorer over hele landet. I år mottok Siva i alt 43 søknader, hvorav fem ble innvilget støtte, dvs det åpnes en ny inkubator hver 2. måned. Tre av søknader som ble innvilget i år hører til regioner i Nord.

-Tanja

Hjelp til søknad – Innovasjon Norge

Hjelp til søknad – Innovasjon Norge

Hjelp til søknad. Innovasjon Norge bidrar til å realisere innovasjonsprosjekter som ellers ikke ville blitt gjennomført på grunn av manglende kapital.

I tillegg kan Innovasjon Norge bidra til å realisere verdiskapende næringsprosjekter som lover samfunnsøkonomisk løft lokalt og nasjonalt.

Det er ikke slik at Innovasjon Norge kan brukes bare til saksbehandling av sine søknader. Du kan også oppdatere deg om nye foredrag i regi av etaten og få veiledning via telefon. Noe hjelp til søknad Innovasjon Norge kan du også få direkte fra dem.

Innenfor finansieringsvirksomheten innvilger Innovasjon Norge to milliarder kroner i tilskuddsmidler til utviklingsprosjekter årlig, i tillegg til fordeling av lånmidler på tre milliarder kroner i året.
 
Innovasjon Norge bistand kan deles i følgende hovedinnretninger:        

  • Innovasjonsprosjekter med vekstpotensial.
  • Stimulere næringslivet til internasjonalisering av virksomheten.
  • Et distriktsprosjekt, for å løfte distriktene.
  • Et landbruksprosjekt for å stimulere utvikling i landbruket.
  • Et sjømatprosjekt for å bidra til utvikling og økt verdiskaping innen marin sektor.
  • Et prosjekt mot profilering av Norge som reisemål.
  • Et prosjekt knyttet til Norges bidrag til EU-land i henhold til EØS-avtalen.

Midlene som fordeles til overnevnte virksomheter fordeles, dessverre, ulikt.  For eksempel innenfor landbruk blir ikke grad av et internasjonalt potensial vektlagt. 

Tilgjengelige midler:

Det er politiske føringer på hvordan tilskuddsmidler skal brukes.  

Områdene som støttes med tilskudd er:

  • Miljøteknologiprosjekter, med produktutvikling av og bygging av demo-/pilot-prosjekter.
  • Forsknings- og utviklingsprosjekter som skjer i samarbeid mellom en utviklingsbedrift og en krevende.
  • Tilskudd i distriktsutviklingsområder.
  • Tilskudd til landbruket, tilgjengeliggjort som en del av jordbruksavtalen.
  • Tilskudd knyttet til profilering av Norge som reisemål.

Aktuelle generelle kriterier er:

  • Ved vurdering av tilskudd legger IN vekt på at bedriftene skal antas å være både samfunnsøkonomisk og bedriftsøkonomisk lønnsomme. 
  • Økonomiske, sosiale og miljømessige hensyn skal være ivaretatt .
  • Videre forutsettes det at prosjektene som støttes bidrar til verdiskaping i Norge.

Tilskuddet skal brukes til prosjekter med høy risiko med sikte på både å dele risiko med investor/bedrift og virke utløsende på gjennomføringen av prosjektet.

Hjelp til søknad. Innovasjon Norge og andre kilder.

Du kan få hjelp til søknad, Innovasjon Norge, Forskningsrådet, Horizon 2020 er noen eksempler. Søknad inngår i pakker for funding hvor vi jobber med konseptutvikling og forretningsutvikling som base for finansiering. Du kan også bli vurdert for opptak til virtuell akselerator og inkubator for utvalgte selskaper. Det er også mulig å få investeringer fra oss eller noen av våre partnere.

-Tanja

SkatteFUNN søknad

SkatteFUNN søknad

SkatteFunn søknad – Du kan lese vår serie om søknadstips, eller få frigjort tid gjennom å la oss i Coinno bistå med søknader om indirekte finansiering.

Her er tallene som bedriften kan regne med dersom det planlegges store investeringer i et utviklingsprosjekt. I utgangspunktet kan alle midler som ble brukt til prosjektet tas i betraktning, også innovasjonsmidler. Dette øker tilgang til kapital og forlenger liv til både prosjekter og bedrifter.

Totalbudsjett:

Når innovasjonsmidler regnes som direkte støtteordning, er SkatteFUNN betraktes som en indirekte støtteordning. Støtten fremkommer som fradrag i skatt på inntil 20 prosent av kostnader knyttet til gjennomførte forsknings- og utviklingsaktiviteter. Kostnadene må være dokumenterbare og må kunne gjenfinnes i et prosjektregnskap. 

Små og mellomstore bedrifter får fradrag for kostnader knyttet til førstegangs patentering. Fradraget gjelder alle kostnader forut for tildelingen av rettigheten i første jurisdiksjon, herunder kostnader knyttet til utarbeiding, inngivelse og oppfølgning av søknaden så vel som kostnader til å fornye søknaden før rettigheten er tildelt.

Per år kan bedriften til sammen få skattefradrag på 5 millioner kroner!

Fradragsgrunnlaget som er knyttet til prosjektrammer per bedrift per år er 25 millioner kroner. På inntil 20 prosent fradrag kan bedriften få refundert maksimalt 5 millioner kroner. 

Ved større prosjekter der prosjektramme overstiger 25 millioner kroner (og maksimalt 50 millioner) må alle kostnader fra brukte 25 til 50 millioner være knyttet til innkjøp av FoU (forskning og utvikling)-tjenester fra godkjent FoU-institusjon. Ved oppfylte krav til forskning kan bedriften få inntil 20 prosent fradrag, maksimalt 10 millioner kroner. 

 Prosjektene må godkjennes av Forskningsrådet (SkatteFUNN). Bedriften må søke innenfor bestemte frister.

Selve fradraget (prosjektstøtten) foretas ved likningsoppgjøret, på bakgrunn av innsendt fradragskrav på revisorattestert skjema (RF-1053) fra bedriften.

Frister for søknad til SkatteFUNN:

2019

  • 13. februar
  • 10. april
  • 25. september
  • 20. november

 

Coworking space / kontorfelleskap Oslo – Hvordan velge riktig

Coworking space / kontorfelleskap Oslo – Hvordan velge riktig

Coworking space / kontorfelleskap i Oslo er et relativt nytt fenomen. Du kan ha lagt merke til at det allerede er mange av dem. Veldig mange. Fler skal det nok bli, vi ser at det er enda flere i andre byer. Dette gjør at det kan bli uoversiktlig og vanskelig å velge riktig. Dette gjør vi noe med.

Oversikt coworking space Oslo

Her følger en oversikt, i alfabetisk rekkefølge. Vi jobber med oversikten hver måned. Les mer i selve artikkelen.

Bærum International Hub – Høvik, Bærum. Coworking space og kontorfelleskap.

Blank space – Sentrum (Storgata), Oslo. Studioplasser.

Coinno – Majorstuen, Oslo. Noen ledige plasser og ledige cellekontorer.

Epicenter – Pilestredet (nær Holbergs plass), Oslo. Passer tech startups, scaleups, også større bedrifter. Coworking eller litt større kontorer med fra 5 plasser. Blir Oslos største.

Evolve – Flere steder i Oslo og andre byer.

GoWork – Asker

Gründergarasjen – Fornebu. Heter nå Simula garasje.

Bogstadveien 6 – Majorstuen. Konsulenter, kreative og startups. Kontorfelleskap i Oslo.

Kasbah Hub – Alexander Kjellands plass, Oslo. Har hatt fokus på blockchain og kan passe fintech.

Kroloftet – Frysja, Oslo. Kreative. Løse plasser og egne kontorer.

Madserud gård – Skøyen, Oslo. Norges første prop-tech hub. For eiendomsteknologiselskaper.

MESH – Sentrum, Oslo. Fokus på startups. En av pionerene.

OHOI – Sentrum, Oslo. For innovative.

Oslo International Hub – Majorstuen, Oslo. Internasjonalt miljø, noe blandet med konsulenter og startups. Coworking space og kontorfelleskap i Oslo.

Pangea – Tjuvholmen, Oslo. For investorer og investeringsselskaper.

Regus – Flere steder i Oslo og andre byer.

Sandakerveien 52 – Torshov, Oslo. Kreative. Coworking.

Simula garasje – Fornebu. IKT-startups i relativt tidlig fase. Støttet av staten.

SoCentral – Sentrum, Oslo. For sosiale entreprenører. Cellekontorer og løse plasser.

Sharespaces – Majorstuen, Oslo. Bogstadveien 41 og 54.

Spaces – Nydalen og Kvadraturen, Oslo.

Technopolis – Fornebu. Kontorfelleskap for litt større teknologiselskaper. De har også coworking gjennom Evolve der.

Tøyen startup village – Tøyen, Oslo. Passer små bedrifter og startups.

Uma Workspace – Oslo sentrum. Startet av Technopolis. Deres coworking.

United Works – Skøyen, Oslo.

Workhouse – Majorstuen, Oslo. Mest cellekontorer, også et kreativt loft.

XLR8HUB – Lysaker, Oslo. Tech. Har også inkubator og akselerator.

657 – Fredensborg (nær gamle Deichmanske hovedbibliotek og regjeringskvartalet), Oslo. Passer startups og mindre bedrifter. Coworking space Oslo.

Er det noe du savner eller har du flere forslag til oversikten?

Kontorfelleskap / coworking space Asker – GoWork

Kontorfelleskap / coworking space Asker – GoWork

Coworking space / kontorfelleskap i Asker. Dette stedet finner du i Billingstad, et sted som går under «Gowork» -paraplyen og tilbyr en gratis prøveperiode. Det er lett tilgjengelig med offentlig transport. Et fleksibelt kontorlokale for de som leter etter et sted å få jobben gjort, og en fantastisk samling av profesjonelle å samarbeide med.

Gowork Billingstad gir deg muligheten til å jobbe godt i Drammen.

Samarbeidspartnere og meldemmer er entreprenører, frilansere og små bedrifter. Du vil bli med i et dynamisk miljø av likesinnede og utvide dine forretningsforbindelser. Gowork Billingstad er åpen fra kl. 06.00 til 23.00 hver dag, og du kan legge bestillingen på nett for å sikre et skrivebord.

Du får rimelig leie, super rask Wi-Fi, møterom, printer, stillerom for private samtaler, samt felles områder.

Gowork har også kontorer til leie som varierer i størrelse som passer for både enkeltpersoner eller små og store bedrifter. Hvis du har et selskap med 5 eller flere ansatte kan du få rabatt.

Billingstadsletta 91, Asker, Norge

Mat drikke

  • Gratis kaffe / te
  • Gratis drikkevann
  • Kjøkken

Felleskap

  • Arrangementer og / eller workshops
  • Lounge / Chill-out område

Utstyr

  • Kopimaskin
  • Skriver
  • Skanner

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Workhouse

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Workhouse

Coworking space / kontorfelleskap i Oslo finnes det mange av. Kanskje dette er riktig for deg? Workhouse er stedet å sparre med likesinnede i et inspirerende miljø. Workhouse er et fleksibelt kontorområde sentralt i Oslo. For profesjonelle frilansere og uavhengige konsulenter, gir Workhouse deg sjansen til å komme til en komfortabelt arbeidsplass med muligheter for timebasert leieavtale.

Workhouse byr på et nettverk med andre profesjonelle, og på grunn av de ulike businessområdene som er samlet på dette stedet oppstår det synergier og forretningsreferanser mer dynamisk enn vanlig.

Workhouse hjelper deg med å skape et virtuelt kontor, i tillegg til en fysisk postadresse og et møterom, for opptil 6 personer til enhver tid – når du trenger ett (catering kan også ordnes), på en time- eller månedlig basis.

Bogstadveien 27B, Oslo, Norge

Flere steder på Majorstua: Holtegaten 26 (kreativt loft), Valkyriegaten 15.

Mat drikke

  • Kjøkken

Felleskap

  • Arrangementer og / eller workshops
  • Lounge / Chill-out område
  • Utendørs terrasse

Les mer på deres egen side.

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Kroloftet

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Kroloftet

Kroloftet er etablert i 2014 som et coworking space i Oslo for individer som jobber med design, kunst, teknologi, reinsdyr og underholdning. Stedet tilbyr studioer, kontorlokaler, et musikkstudio og et verksted for keramikk og metaller.

På Kroloftet kan er det både et åpnet område, kontorer som du kan dele med andre eller disponere hele kontoret for deg selv. Et fleksibelt kontorfelleskap i Oslo med andre ord.

Du kan møte personer innen design, arkitektur, keramikk, kunst, programmering, elektronikk, møbler, foto, illustrasjon, musikk, migreringsforskning, prosjektledelse, tapping av møbler, tromming og andre.

Denne plassen ligger i industrielle lokaler på Frysja i Oslo, med mye naturlig lys, 3 meter høye tak og store vinduer.

Coworking -medlemskap kommer i deltid, heltid og timebasert. Det er mange workshops holdt i forhold til tre, metall og keramikk som drives av fagfolk.

Det er 24 faste kontorer og 16 deltidsseter, en super rask Wi-Fi og er en laserskriver med en enkel utskriftskvote hver måned.

24 timer tilgang til lokaler.

40 Frysjaveien, Oslo, Norway

Fasiliteter:

  • Coworking space / kontorfelleskap i Oslo
  • Makerspace

Mat drikke

  • Gratis kaffe / te
  • Gratis drikkevann
  • Kjøkken

Tilgjengelighet

  • 24 timers tilgang til medlemmet

Felleskap

  • Arrangementer og / eller workshops
  • Lounge / Chill-out område

Utstyr

  • Kopimaskin
  • Skriver
  • Scanner
  • Seter og bord
  • Stående skrivebord

Annet

  • Bikkje-vennlig

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Oslo business Expo 2018 – Vi har 50 billetter

Oslo business Expo 2018 – Vi har 50 billetter

Business Expo er i Oslo 29. oktober. Dette er nå et event målrettet mot små og mellomstore vekstbedrifter. Eventet har sine røtter i Gründermessen. Det finnes også et spor for startups.

I år arrangeres eventet på Oslo Kongressenter. Det er flere scener med foredrag, og det er selskaper som har stand. Mulighet for gode messetilbud. Vi har selv stand, kom gjerne og besøk oss der. Vi har også billetter.

Billetter koster fra 1062,50 og vi gir bort 50 billetter gratis. Følg vår magiske lenke: https://www.eventbrite.com/e/bli-med-coinno-til-oslo-business-expo-2018-tickets-50906904923

Følg oss på Facebook for å få eksklusive tilbud som dette.

Velkommen

Crowdfunding Norge – Folkeinvest

Crowdfunding Norge – Folkeinvest

Vi har en nyere aktør innen crowdfunding i Norge. Folkeinvest bistår med salg av aksjer til folket. Vi får håpe dette bidrar til at investeringer i startups tar over for oppussing og utleie som den nye folkesporten i landet.

Akkurat nå er det flere interessante prosjekter ute. De legger ut aksjer med et minimumsbeløp som skal oppfylles for at emisjonen skal bli noe av. De tar 5% i suksesshonorar. Privatpersoner kan kjøpe med bankID.

Husk også at investeringer på 30 000 kr eller mer i oppstartsselskaper nå gir skattefradrag. Dette er noe som skal kunne konkurrere med utleiedel som investeringsobjekt. Det er lærerikt, interessant og kan gi avkastning. Det er noen få av alle selskaper som virkelig tar av, så det kan lønne seg med spredning. Her er det også verdt å tenke på at vi nå ser på et mer amatørmessig publikum som investormålgruppe. Vi anbefaler dem å ikke bruke penger de ikke har råd til å tape, og å ikke ha belåning.

Å få avkastning tar også lang tid, men vi tror at langsiktige investeringer er bedre. Verdens mest kjente investor Warren Buffet har selv sagt at han går etter langsiktige investeringer og de har bedre risk/reward. I Norge har vi hatt overskudd av gode idéer og startups, men underskudd på investorer. Dette med at investeringer i startups blir lettere kan være gode nyheter for begge sider. En ting er sikkert, det blir spennende å følge utviklingen.

Les gjerne første delen i vår artikkelserie om crowdfunding i Norge.

-Stefan

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – XLR8HUB

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – XLR8HUB

Coworking space i Oslo med litt ekstra. XLR8HUB er en inkubator / akselerator som fokuserer på å støtte bedrifter i oppstartsfase. XLR8HUB er grunnlagt av et team med erfarne entreprenører med lindenskap for forretningsutvikling. For tiden varierer medlemmene fra tech og finans til design og mote. Hovedfokus er på B2B salg.

Dette er en coworking space i Oslo som passer for de som trives med å jobbe mye og kreativt.

Det er rimelig å bli medlem. Du kan disponere et privat kontor med en super rask Wi-Fi, få tilgang til møterom og et konferansesenter. I tillegg det er nettverksmuligheter i løpet av arrangementer.

Dette er ikke et fancy sted, men et funksjonelt som er fullt med interessante individer.

Grunnleggerne har mer enn 100 års samlet grundererfaring til sammen.

Nedre Skøyen vei 11, Oslo, Norway

Felleskap:

  • Arrangementer og / eller workshops

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Oslo International Hub

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Oslo International Hub

Coworking space / kontorfelleskap i Oslo med internasjonale vibber. Stiftet i 2013, er Oslo International Hub et pulserende samfunn med en global touch.

Oslo International Hub ligger bak Slottet og er en tverrfaglig arena for bedrifter som søker markedsføring, rådgivning og innovasjon både i Norge og i utlandet. De sosiale og profesjonelle nettverk i OIH går hånd i hånd.

Dette stedet er internasjonalt, ligger i en ambassadegate og har flere handelskammere som leietakere. Dette er et miljø som passer ekstra godt hvis du driver en startup, er en investor, er en konsulent eller et selskap som ønsker å komme ut på det internasjonale marked.

Vi sitter selv her, for oss passer et større privat kontor i kombinasjon med fleksibiliteten man får fra skrivebordsplasser i landskap ved behov.

Hvis du ikke er fra Norge, kan du møte et rikt nettverk av profesjonelle som kan hjelpe din ide til å bli en virkelighet, du kan få hjelp til å forstå norsk næringsliv, og til å se det i et internasjonalt perspektiv.

Det er 5 møterom, flere private stille hjørner for å ta en chat med din kunde, og et åpent rom for å samles for brainstorming. Oslo International Hub holder både sosiale og forretningsmessige arrangementer hvor du kan finne hjelp som du trenger.

Det er lett å komme til lokalet med offentlig transport.

27 Oscars gate, Oslo, Norway

Fasiliteter:

  • Coworking space / kontorfelleskap Oslo og Bærum
  • Personlige skap
  • Bastu
  • Fantastisk hage
  • Møterom
  • Kaffemaskin
  • Alt fra hot desk til eget kontor

Felleskap

  • Arrangementer og / eller workshops
  • Utstyr
  • Skriver

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Tøyen startup village

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Tøyen startup village

En urban arbeidsplass for innovasjonsskapere. Passer for små bedrifter og startups for å få sine ideer til å bli realisert. Tøyen  startup village er et samarbeidsprosjekt som tilbyr et bredt spekter av tjenester gjennom samarbeid med lokale entreprenører gjennom forankring til ulike virksomheter, både offentlige og private, store og små, kreative og teknologibaserte.

Du kan både leie et studio eller bare et skrivebord i dette dynamiske økosystemet. Kaffetrakter, tilgang til flere små og store møterom, fleksible kontorlokaler vil stimulere deg til å jobbe effektivt. Det er tilgang til super rask Wi-Fi, skriver, skanner og kollaborasjonsutstyr.

Det er alltid liv på et kjøkken som er like dynamisk som resten av det sosiale miljøet på kontorer.

Du kan bruke TSV-merkevaren, og få tilgang til søster-lokaler i London, The Trampery. Medlemskap gir deg tilgang til arrangementer og workshops som tar temaer om PR, markedsføring, vekst og strategi.

Hagegata 23, Oslo, Norge

Mat drikke

  • Gratis kaffe / te
  • Kjøkken

Utstyr

  • Skriver
  • Skanner

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Sandakerveien 52

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Sandakerveien 52

En moderne og kreativ coworking space på Torshov. Hvis du leter etter et sted for å skape og utvikle nye prosjekter og ideer, ønsker å jobbe i et kreativt miljø eller utvide kunnskap er dette et riktig sted for deg.

Co-working plass på Torshov er et fellesskap av fire kreative personligheter, med forskjellig kompetanse innen foto, media, web og reklame. Nærmere bestemt en webdesigner / DoP / Produsent / fotograf.

Innehavere er stolte over å kunne dele sitt unike arbeidssted med andre forskjellige prosjekter og entreprenører.

I tillegg til en felles kontorplass, det er flotte omgivelser og travel stemning på Torshov som byr på et utvalg av sjarmerende spisesteder og butikker.

Enkel tilgang med offentlig transport, som buss, trikk, og bil.

Sandakerveien 52, Oslo, Norway

Mat drikke

  • Gratis kaffe / te
  • Kjøkken

Tilgjengelighet

  • 24 timers tilgang til medlemmet

Felleskap

  • Utendørs terrasse

Utstyr

  • Datamaskiner (PCer)
  • Skriver
  • Scanner
  • Seter og bord
  • Ergonomiske stoler
  • Stående skrivebord

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – 657

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – 657

657 Oslo er en samlingsplass som tilbyr et arbeidssted for frilansere, gründere og bedrifter innen kreativ næring og kommunikasjon. Det er ca 180 personer fordelt på 86 selskaper og sitter i over 6 etasjer.

657 Oslo har en variasjon av medlemskap som inkluderer leiekontorer, fast plass, fleksibel plass eller et Buddy-medlemskap.

Som medlem i 657 Oslo får du tilgang til et unikt nettverk, veiledningsprogrammer, markedplass, fotostudio og arrangementer.

Fredensborgveien 24D 0177, Oslo, Norge

Felleskap

  • Arrangementer og / eller workshops
  • Lounge / Chill-out område

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Bogstadveien 6

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Bogstadveien 6

Kontorfelleskap / coworking space i Oslo og Bogstadveien som byr på fleksible romløsninger, moderne fasiliteter og alle de tjenestene du forventer av en solid coworking space.

Lokalene ligger nær hjertet av Oslo, mellom Slottsparken og Majorstukrysset. Entréen mellom Bogstadveien og Holtegata, omgitt av en mengde luksuriøse butikker og kafeer. Inngangen markert med moderne skilting og heis som fører besøkende til arbedsområde i 2. etasje. Kontorlokaler passer opptil 4 ansatte, rikelige med naturlig lys, og har et trivelig arbeidsmiljø.

Når du blir en leietaker her, kan du benytte deg av sekretærtjenester, en takterrasse for å få frisk luft eller for en strekk. Du har også tilgang til et kjøkken og 2 møterom for 6-8 personer med veggmonterte skjermer.

Stedet er lett tilgjengelig med alle type transport, og det er en garasje parkering på en nærliggende eiendom.

Bogstadveien 6, Oslo, Norway

Mat drikke

  • Gratis kaffe / te
  • God standard
  • Møterom med skjerm

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

Patent, varemerke og IPR-hjelp

Patent, varemerke og IPR-hjelp

Beskytt din ide. Er det lurt å søke beskyttelsen?

Har du funnet opp noe nytt, for eksempel ny design, nytt bruksområde for ditt produkt, eller ny forretningsprosess som inkluderer programvare? Da kan du vurdere patentbeskyttelse.

For mange en patentbeskyttelsesprosess er uoversiktlig og kompleks. I mange tilfeller den krever betydelige økonomiske ressurser.

For at du kan utrede behov for patent må du få et grunnleggende kunnskap om patenteringsprosesser.

Tre viktigste kriterier.

Det stilles tre kriterier til at et patent kan gis:

  1. Oppfinnelsen må være ny,
  2. den må skille seg vesentlig fra tidligere kjent teknikk på området, og
  3. oppfinnelsen må kunne reproduseres.

Patentering er en del av selskapets strategi. Prosessen trenger budsjett, for eksempel til innleide konsulenter eller et patentbyrå, vedlikehold og fornyelse, og ekspansjon til andre land. I tillegg må det tas hensyn til at dersom formålet med patent skal effektueres – budsjett til rettssak.

Fordeler med patent er å kunne vinne tid og okkupere markedet uten slitsomme konkurrenter og blodig priskrig.

  1. Det første som må tas hensyn til er et valg av et riktig patent. Hva vil du beskytte? Design, funksjon, prosess eller en del av verktøyet som gjør jobben mye lettere? I noen tilfeller patentsøknader er lett å utforme, i andre trenger utformingen mange sider med kompliserte forklaringer. For eksempel det er lettere å patentere ny design som gjør produktet mer brukervennlig, enn et helt nytt produkt. Når det gjelder programvare, må denne være en del av en prosess. Da er det prosessen som patenteres, og ikke programvaren i seg selv.
  2. Det andre sentrale tema er valg av marked: Vil du beskytte produktet/ideen nasjonalt eller internasjonalt? Det gjelder forskjellige tidsrom i forskjellige land, for eksempel i noen land kan patent bli gitt for 20 år, i andre må patent fornyes hvert 6.år. Du må også vite om de forskjellige fasene for patentering. Noen ganger det er lurt å legge et ønske om patent, og på denne måten sørge for at ingen andre kan komme foran deg i køen. Når du har sørget for å reservere din plass i kø, kan du utnytte patentbeskyttelsen. Denne fasen gjelder i ett år. Senest 1 dag før fristen må du legge inn selve søknaden, eller mister du eksklusive rettighetene på ditt produkt.

Skriveprosessen

Hvordan skrive søknaden?

Du kan velge å prøve selv dersom du har tid og lite penger, ellers finnes det flere profesjonelle tjenester. Først må du beskrive hva som er ny med ditt produkt eller din ide. Sjekk om andre har tenkt på det samme som deg. Søk i Patentstyrets søketjeneste etter varemerker, design eller patenter. Sjekk også om navnet allerede er registrert som et domenenavn. Sjekk også om navnet allerede er registrert som foretaksnavn. Søk om enerett, varemerkeregistrering, designregistrering, patent. Hos patentstyret kan du også få utført konsulenttjenester som søk og rådgivning. Vi bruker også eksterne patentbyrå.

Videre må du beskrive hvor er markedet og hvem er kundene.

For å tjene penger på ideen din, må du først undersøke markedet. Du må vurdere om det er behov for produktet eller tjenesten, og om den har gode forutsetninger for å klare seg i konkurranse med andre.

Teknologien bør være fremtidsrettet, og være levedyktig om noen år.

Finn ut hva er markedet villig til å betale for produktet og prosesser med produksjon og distribusjon.

Beskriv nåværende og potensielle konkurrenter, og ønsket allianser/samarbeidspartnere.

IPR-strategi og innovasjon

Innovasjon bidrar til å sikre verdier, skape verdier og unngå feilinvesteringer i utviklings- eller innovasjonsprosesser. Derfor det er viktig å ta vare på innovasjon. Innvilgelse av en patent kan utløse større interesse hos investorer og tiltrekke kapital, og dermed skape arbeidsplasser.

-Tatjana

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Epicenter

Kontorfelleskap / coworking space Oslo – Epicenter

Den svenske store aktøren Epicenter kommer til Oslo. Nærmere bestemt Pilestredet 33.

Her ser vi ut til å få en stor satsning på Coworking i sentrale Oslo. Det er ved Holbergs plass, i det store bygget mest kjent som Skatte Vest. Det er oslo Areal som eier bygget, de satser for tiden sterkt. De samarbeider med Mesh og Regus fra før av.

Det er snakk om 15 000 m2. Det ser ut til å bli medlemsbasert tilgang, fleksible plasser, faste plasser og kontor for anslagsvis 1o medarbeidere.

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

-Stefan

Coworking space | trender

Coworking space | trender

Hvordan vil coworking se ut i nærmeste fremtid?

Statistikken Global Coworking avslører at i 2017 var det mer enn 1,1 millioner mennesker som gikk på jobb til sine 13.800 coworkingplasser globalt. Coworking space har hatt en jevn vekst siden ideen har oppstått. Men det er grunn til
å tro at i fremtiden vil coworking se annerledes ut enn de gjør i dag.

1. Geografiske steder har betydning. Selvfølgelig det er dyrere å leie kontorlokaler i store byer enn i distrikter. Dermed kan man regne med at veksten i antall coworking plasser i byer som Oslo, Bergen og Trondheim vil bare øke. Samtidig som distrikter vil gå gjennom mindre endringer.

2. Bransje har betydning. Nå som coworking har etablert seg som en levedyktig forretningsmodell, ble det tydeligere å se hvorfor den er lønnsom. Det generelle konseptet er: Rask Wi-Fi, tilgang til kaffe og te, printer, møterom. I tillegg deler man en virtuell og fysisk rom for utveksling av ideer og profesjonelle tjenester. Ettersom delingsgoder er knappe, vil det det bli mer attraktivt for gründere å søke til felleskap.

3. Investor-interesser har betydning. Fordi investorer stimulerer bedrifter til innovasjon, søker bedrifter til nye konstellasjoner for å gjenskape atmosfære av innovasjon. Samhandlingsrom «utenfor kontoret» har også betydning. Muligheten for samarbeid med andre innovatører gir et høyere nivå av kreativ tenkning. På likk linje med eksempler på omfordeling av talent og teknologi, vil også coworking plasser møte utfordringer i kamp om å bli foretrukket.

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo.

-Tatjana

Coworking space i Asker

Coworking space i Asker

Visste du at det finnes coworking space i Asker?

Selvfølgelig, de finnes. For eksempel en kreativ kontorløsningsplass i Kontorhuset.

De tilbyr mange flere variasjoner på kontorplasser. Både åpne og lukkede kontorløsninger. Det viktigste aspektet er å gi valgmuligheter. Du kan velge den som passer dine behov: Konsentrasjon alene, og/eller samhandling med andre.

 

Kontorhuset tilbyr:

Ulike former for cellekontor

Flere synes at det å sitte alene på cellekontor kan bli litt kjedelig. Man vil gjerne ha noen å samarbeide og utveksle erfaringer med. Samtidig er ikke alle konsentrert nok til å sitte ved et åpent kontorlandskap, hvor det kan skje forstyrrelser.

 Cellekontorer tilbys til en, to eller tre personer.  

 

Free seating

Kontorhuset har ikke nok passer alle som ønsker å være med. Derfor tilbyr de kontorfellesskap av ulike størrelser. Noen steder er det bare plass til 4 stykker, mens andre steder kan det sitte opp til 15 stk. I tillegg har man alltid en mulighet til å benytte seg av møterom og stillerom.

  

Kontorhuset Flex

Kontorhuset Flex handler om at enhver bedrift  kan leier et areal for sin virksomhet. De kan også supplere hoved areal med cellekontorer og free seating i kontorbyggets eget ”Kontorhuset”, og andre kontorhus-destinasjoner.

Du kan bruke lokaler til dine forretningsmessige behov: Kurs-, konferanse- og møte-fasiliteter. I tillegg har du mulighet til å profilere deg på alle Kontorhuset sin hjemmeside og intranett.

 

Oppsigelse er 3 måneder – en fleksibel praksis!

Se vår oversikt over coworking space / kontorfelleskap i Oslo og Asker.

-Tatjana