Annonsering i Google sa du?

Flere og flere  bedrifter forstår verdien av å ligge høyt oppe i Google-søk. Å kunne fremme sin tjeneste eller sitt produkt for en potensiell kjøper som allerede er igang med kjøpsprosessen kan øke sjansene for at kjøperen handler hos deg betraktelig. Det finnes flere måter å optimalisere for Google søk, jeg har skrevet litt om de forskjellige måtene i dette blogginnlegget.

Hva er annonsering i Google?

Alle som jobber i en bedrift som selger tjenester og produkter har hørt om annonsering i Google. Og vi har alle opplevd å bli annonsert til når vi bruker Google sine tjenester. Dette er noe de fleste av oss opplever hver dag, enten som bruker eller som eller som daglig leder eller markedsfører i en bedrift. Men det mange ikke vet om annonsering i Google, er hvordan det fungerer. For hvordan annonserer man egentlig på Google? Og hvorfor burde man gjøre det?

Annonsering i Google vil i praksis bety betalt reklameplass i søkeresultatene i søkemotoren til Google. Verktøyet man bruker for dette er Google Ads, som en Google sin plattform for å lage, sette opp, og styre kampanjer og annonser. Men det finnes også flere muligheter innenfor Ads som f. eks. bannerannonser i Google sitt Display-nettverk, reklamefilmer på Youtube, og Shopping-annonser. Alle disse er utrolig bra for å treffe riktig kunder på riktig tidspunkt, og dermed øke salget. Hvilken type annonse man skal bruke avhenger veldig på hva slags type bedrift dere er og hva slags produkter eller tjenester dere selger. 

Hvordan du starter med annonsering i Google

Det er ikke vanskelig å starte en Ads-konto og lage de første annonsene dine. Du begynner med å opprette en Google-konto, den kan være både privat eller bedriftskonto, det spiller egentlig ingen rolle. Deretter registrerer du et kredittkort som skal betale for reklameplassen. 

Så er du i gang! Det er bare å sette i gang med å skrive annonser, sette opp budsjett, segmentere, osv. Dette blir råbra, dere kommer til å selge masse! “Kjøp sokker her – Billig billig billig” eller “Vi selger vulkanutbruddsforsikring”

Etter hvert ser du kanskje at summen man betaler for annonser stadig blir dyrere, eller enda verre, at Google Ads ikke klarer å bruke opp budsjettet du har satt. Og du ser ingen klarhet i hva slags avkastning dere sitter igjen med. Man ser antall klikk, visninger, klikkrate, kostnad, og mye mye mer informasjon. Ja, faktisk så mye at du verken har tid eller føler du skjønner hva som skjer. Annonsering i Google er veldig komplekst, og veldig vanskelig å få til på riktig måte med utrolig tøff konkurranse.

Få resultater

Du er interessert i kunder, de riktige kundene, ikke bare i klikk. Til å begynne med opplever flere som prøver selv at de får en del trafikk. Denne går etterhvert ned. Du lurer kanskje på om noen av de som kommer inn kjøper noe eller blir kunder? Dersom du klarer å sette opp sporing på konverteringer, og etterhvert ser hva du må betale for dem så kan du begynne å lure. Google er opptatt av å levere verdi, og de som har best og mest relevante annonser, fraser og landingssider får plassen mye billigere. Det er ikke lett å konkurrere med profesjonelle copywritere med utdannelse og erfaring som er dedikerte og split-tester sitt innhold for å tune det til å yte bedre enn konkurrentene.

annonsering i Google
Annonsering i Google

Du innser etterhvert at du trenger hjelp, og det fra noen som har erfaring, kompetanse og sertifisering for styring og rapportering av Google Ads-kontoer.

Coinno er en sertifisert Google partner-bedrift med flere fornøyde kunder, og samarbeider med Google sitt Ads-team for å oppnå best resultater for våre kunder. 

Trenger du hjelp til styring og forbedring av deres Ads-konto? Følg oss og lær mer. Eller har du noen spørsmål om annonsering i Google? Ta kontakt med oss på mail eller i chat.

-Nicolai

Følg vår blogg her: